|
کدخبر: 313162 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

پشت پرده کاهش کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ ها / سهمیه بندی جدید در راه است؟

گزارش میدانی خبرنگار گسترش نیوز حکایت از وضعیت نابسامان جایگاه های سوخت در سطح شهر تهران دارد.

انرژی پشت پرده کاهش کارت سوخت آزاد در پمپ بنزین‌ ها / سهمیه بندی جدید در راه است؟

بنزین، یکی از مهم‌ترین سوخت‌های حیاتی کشور است که کمبود آن سبب خواهد شد تا رانندگان دچار مشکل شوند و برای تامین سوخت، به چندین جایگاه مراجعه کنند. مدت زمان زیادی می‌شود که صحبت از کاهش تعداد کارت‌های سوخت آزاد در جایگاه‌ها شنیده می‌شود. خبری که باعث شده تا مردم احساس کنند بنزین قرار است گران شود و از ترس افزایش قیمت بنزین، در مسیر جایگاه ها، صف طولانی تشکیل داده‌اند.

بسیاری از رانندگان اعلام کرده‌اند که مدت زمان زیادی در صف منتظر مانده‌اند تا به جایگاه برسند و زمانی که نوبت سوختگیری شده است با این صحبت که کارت آزاد نداریم مواجه شدند. این در صورتی است که در بسیاری از جایگاه‌ها در هر ردیف یک کارت سوخت وجود دارد که مسئولان جایگاه از دادن آن به رانندگان خودداری می‌کنند.

بنزین-صف

گزارش‌های میدانی خبرنگار گسترش نیوز حکایت از آن دارد که رانندگان باید در جایگاه منتظر بمانند تا سوختگیری سایر خودروها تمام شود تا بتوانند از کارت سوخت استفاده کرده و بنزین آزاد بزنند. درواقع سوختگیری با کارت آزاد جایگاه به صورت نوبتی شده است و همین امر سبب معطلی رانندگان و ایجاد صف‌های طولانی شده است. زمانی که از مسئول جایگاه درباره کاهش کارت‌های سوخت آزاد سوال پرسیدیم در پاسخ گفت: هم تعداد کارت‌های جایگاه‌ها کاهش پیدا کرده است و هم این که تعداد دفعاتی که می‌توان سوختگیری کرد را کاهش داده‌اند. این نکته را هم اضافه کرد که میزان حجمی که داخل کارت به عنوان سهمیه وجود دارد را هم کم کرده‌اند.

کمبود کارت آزاد صدای مردم را درآورد

این مسئول جایگاه در ادامه گفت: با هر کارتی که در جایگاه وجود دارد، می‌توان ۲۰۰ بار سوختگیری کرد و بعد از آن امکان سوختگیری تا بعد از ساعت ۱۲ شب وجود ندارد. چنین موضوعی خودمان را هم با مشکل مواجه کرده است و مردم گمان می‌کنند که مقصر اصلی ما هستیم و از قصد کارت آزاد را ارائه نمی‌کنیم.

مسئول جایگاه سوخت گیری در ارتباط با این سوال که آیا حجم لیتر موجود در کارت هم کاهش پیدا کرده است یا خیر گفت: بله؛ متاسفانه حجم لیتری که با هر کارت آزاد می‌توان سوختگیری کرد را هم کاهش داده‌اند. در زمان گذشته، حجم موجود در کارت ها، نامحدود بود اما درحال‌حاضر، این مقدار به ۷هزار لیتر رسیده است.

کارت_سوخت

باز هم مدت زمان بسیاری را در این جایگاه منتظر ماندیم تا واکنش مردم را مشاهده کنیم. باید گفت که هرکسی برای سوختگیری مراجعه می‌کرد، ناراضی بود و با داد و بیداد از جایگاه خارج می‌شد. همچنین رانندگان برای دریافت کارت سوخت آزاد باید مدت بسیاری را معطل می‌مانند تا کارت را تحویل بگیرند. همین امر سبب به وجود آمدن صف‌های طولانی شده بود و این امکان وجود داشت که در زمان رسیدنشان به جایگاه، موجودی کارت به اتمام رسیده باشد.

مکمل های بدون اجازه

البته سوال دیگری که در ذهنمان بود و مردم در ارتباط با آن گلایه داشتند، اکتان‌های بنزین بود که به صورت مکمل و بدون اجازه راننده در باک ریخته می‌شود و پول آن را دریافت می‌کنند. مسئول جایگاه در ارتباط با این سوال گفت: شاید در سایر پمپ بنزین‌ها چنین اتفاقی صورت بگیرد اما در این جایگاه، بدون اجازه راننده، حق نداریم که مکمل‌های سوخت را درون باک بریزیم. البته خودروهایی که مدل بالایی دارند به آنها پیشنهاد می‌دهیم که از این مکمل‌ها استفاده کنند که بیشتر آنها قبول می‌کنند. اما این موضوع که بخواهیم بدون اجازه این اقدام را انجام دهیم، چنین چیزی صحت ندارد.

این مسئول جایگاه در ارتباط با این سوال که گفته می‌شود نرخ مکمل را به هر میزان که بخواهید به فروش می‌رسانید گفت: چنین موضوعی امکان ندارد و پشت بطری‌های مکمل، نرخ مصوب درج شده است. اگر هم بخواهیم این کار را انجام دهیم نمی‌توانیم. ابتدا باید قیمت روی بطری را به مشتری نشان دهیم و بعد از آن، مکمل را درون باک خودرو بریزیم.

بنزین-کمبود

سوپر نداریم!

اما موضوع دیگری که در این جایگاه وجود داشت، نبود بنزین سوپر بود. طبق گفته شهروندان و طبق بررسی‌های میدانی، متوجه شدیم که در پمپ بنزین ها، از ارائه بنزین سوپر خودداری می‌کنند و اعلام می‌شود که بنزین معمولی بزنید. البته این خودداری کردن دلیل بر آن است که گفته می‌شود بنزین سوپر وجود ندارد وگرنه اگر وجود داشت، قطعا در جایگاه‌ها عرضه می‌شد.

بررسی‌ها در ارتباط با کارت‌های سوخت ادامه پیدا کرد و حتی در فضای مجازی هم دنبال آن بودیم تا متوجه شویم که سرنوشت کاهش کارت‌های سوخت چه خواهد شد. اما در میان اخباری که برای کاهش کارت آزاد به چشممان خورد، یک آگهی بود که توجه مارا به خود جلب کرد. فروش کارت سوخت شخصی با قیمت بسیار پایین.

کارت سوخت ۶۰۰ هزار تومان!

در یکی از آگهی هایی که مشاهده کردیم که فردی کارت سوخت خود را با قیمت ۶۰۰هزار تومان برای فروش گذاشته بود. کنجکاوی خبرنگار گشترش نیوز سبب شد تا با شماره آگهی دهنده تماس گرفته و در ارتباط با این آگهی چند سوال بپرسیم. این شخص در طی تماس تلفنی که داشتیم، مطرح کرد که این کارت مانند سایر کارت‌های سوخت از سهمیه ماهانه برخوردار است و طبق روال ماهانه ۶۰ لیتر شارژ خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در میان آگهی ها، کارت سوخت با سهمیه شارژ ۵۰۰ لیتر هم به فروش می‌رسد که موفق به برقراری تماس با آگهی دهنده نشدیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها