|
کدخبر: 313154

نیروگاه فرسوده/تامین سوخت/صنعت برق

برنامه برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده/ تامین سوخت مایع متوقف نمی‌شود

معاون راهبردی تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور راندمان پایین دارند که در اولویت ارتقاء و جایگزینی قرار گرفته‌اند.

انرژی برنامه برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده/ تامین سوخت مایع متوقف نمی‌شود

ناصر اسکندری گفت: راندمان نیروگاه‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد و برای نیروگاه فرسوده استاندارد مشخصی نداریم.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور نیروگاه با راندمان ۲۰ درصد و حتی بالای ۵۰ درصد فعال است اما برای ارتقاء راندمان نیروگاه‌ها برنامه‌هایی را در دستور کار داریم، گفت: در حال حاضر نیروگاه‌هایی را در کشور داریم که بیش از ۶۴ سال عمر دارند اما محور اصلی ما این است که حداقل سوخت را مطرح کنند.

او افزود: برنامه‌های متعددی را برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده در نظر گرفته‌ایم و یکی از نیروگاه‌هایی که در اولویت قرار دارد نیروگاه بعثت است که نیروگاه جایگزین آن مشخص شده و مجوز محیط زیست آن نیز اخذ شده است.

به گفته وی جایگزینی نیروگاه‌ها باید با توجه به باری که در کشور مصرف می‌شود و تبعا بعد چهارم صنعت برق که مصرف است تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباه میزان استفاده سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور گفت: از ابتدای سال تا امروز شرایط نسبت به سال‌های گذشته مطلوب‌تر بوده، به گونه‌ای که بیش از ۹۳ درصد گاز طبیعی در نیروگاه‌ها مصرف شده است و پیش‌بینی می‌شود که در زمستان نیز شرایط بهتر از سال‌های قبل باشد.

او با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۵۷۰۰ مگاوات نیروگاه جدید اضافه شده است، گفت: بیش از ۲۰۰۰ مگاوات رفع محدودیت و افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی ایجاد شده و بطور کلی بیش از ۷۷۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شده است.

به گفته اسکندری در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۲۶ درصد است که این عدد در سال قبل ۳۹.۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها در کشور گفت: اگر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شود، برای فصل سرد است که امکان تامین وجود ندارد. برای تامین گاز نیروگاه‌ها در جنوب کشور با مشکل مواجه نیستیم اما در بخش شمالی به دلیل برودت و عدم امکان تردد وسایل نقلیه با مشکلاتی مواجهیم که برای این موضوع نیز ذخیره‌سازی صورت می‌گیرد و امسال بیش از ۹۰ درصد از سوخت مایع استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه در زمستان نیز اولویت اول ما استفاده از گاز است، گفت: با این حال تامین سوخت مایع متوقف نمی‌شود و برخی از نیروگاه‌ها نیز به خطوط برآورده متصل هستند. ۱۱ نیروگاه دیگر نیز قرار است به این خطوط متصل شوند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها