|
کدخبر: 312996

آبفا/تصفیه آب/فاضلاب

استفاده مجدد از آب خاکستری در تهران

معاونت بهره برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه ۴ تهران گفت:سیستم تصفیه آب خاکستری در آبفای این منطقه مورد بهره برداری قرار گرفت.

انرژی استفاده مجدد از آب خاکستری در تهران

میثم نجفی گفت: پروژه بازچرخانی آب در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت دانش بنیان طراحی و اجرایی شد.

وی ادامه‌داد: این سیستم که به روش بیوراکتورغشایی طراحی شده است، قابلیت تصفیه آب تا سه متر مکعب در شبانه‌روز را دارد که از آن برای آبیاری فضای سبز، شست‌وشوی ماشین آلات و پر کردن فلاش تانک ها استفاده می‌شود.

نجفی در مورد سیستم جمع آور آب خاکستری، بیان‌داشت: این سیستم دارای ۲ مخزن است که مخزن نخست به عنوان آشغالگیر به صورت ماهانه و از طریق دیداری کنترل می شود تا از تجمع مواد جامد در آن جلوگیری شود و چنانچه این مخزن تا ۲۵ درصد از مواد زاید پر شده باشد باید نیمی از آب مخزن با استفاده از شیر تخلیه انتهایی به چاه جذبی تخلیه شود. همچنین مخزن دوم دارای سیستم نانو فیلتراسیون بوده و به طور هوشمند کنترل می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: فاضلاب در این مخزن تغلیظ شده و باید هر ۶ ماه یک‌بار ۲۰ سانتی‌متر از سطح آب مخزن به چاه جذبی تخلیه شود. در ادامه برای حذف بو و سختی، آب استحصال شده از منبع ثانویه وارد فیلترهای کربنی و پلیمری می شود و پس از آن وارد مخزن نهایی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

این مسوول در ادامه درباره مزایای این سیستم گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی نیمه خشک و نیمه بیابانی شهر تهران، رشد جمعیت و منابع محدود آب در این کلان‌شهر، استفاده مجدد از آب خاکستری می تواند بخش مهمی از مشکلات مربوطه را حل کرده و در آینده به عنوان روشی ضروری و غیرقابل تغییر برای همه شهرها در نظر گرفته شود.

وی اضافه‌کرد: از مزایای استفاده این طرح، افزایش ۵۰ درصد ظرفیت آبیاری بدون صرف هزینه های اضافی، محدود کردن و کاهش هزینه های تخلیه چاه های جذبی، استفاده از آب تصفیه شده به منظور شست‌وشوی وسایل نقلیه و آبیاری فضای سبز و محوطه ها است و بهره برداری از پایلوت مورد اشاره موجب صرفه جویی حدود ۹۰۰ متر مکعبی آب در ماه (معادل ۱۰ هزار و ۸۰۰ مترمکعب در سال) می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها