|
کدخبر: 312286

قطع آب/مشترک پرمصرف/وزارت نیرو

قطع انشعاب پرمصرف/ مدیریت مصرف مهمترین اولویت وزارت نیرو است

سخنگوی صنعت آب اظهار کرد: قطع انشعاب مشترکان پر مصرف را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

انرژی قطع انشعاب پرمصرف/ مدیریت مصرف مهمترین اولویت وزارت نیرو است

فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدیریت مصرف مهمترین اولویت وزارت نیرو است، اظهار داشت: طرح برخورد با مشترکان پرمصرف همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مدیریت مصرف هم از طریق تعرفه ها، هم قطع انشعاب پرمصرف ها و هم مدیریت توامان به جد دنبال می شود.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد:  اعمال مدیریت مصرف در بخش کشاورزی از دغدغه های اصلی است و براین اساس تلاش می شود ۲۲۰ هزار حلقه چاه برق دار اعمال مصرف شوند.

وی گفت:  میزان بارش های کل کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان را ۱۲ میلیمتر است و میزان بارش های ۱۶ استان زیر نرمال بوده است.در این مدت میزان بارش های ۶ استان هم در حد نرمال بود و فقط هفت استان بارش های بالاتر از نرمال داشته اند.

قاسم زاده بیان داشت: گرچه پیش بینی برای بارش ها در تیر ماه خوشبینانه بود، اما فرایند فعلی نشان از آن دارد که وضعیت بارشی تا اینجا چندان مطلوب نبوده است.

وی گفت: همچنان پیش بینی ها بیانگر آن است که از ۱۰ آبان تا ۱۰ بهمن وضعیت بارشی مطلوب باشد، اما دید ما نسبت به این امر با توجه به میزان بارندگی ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲ آبان با تردید است.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: پیش بینی شده بود که آبان ماه ۶.۶ درصد میلیمتر بارش داشته باشیم که تاکنون فقط ۳.۸ میلیمتر محقق شده است.

وی میزان موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ آبان را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته رشد ۲۶ درصدی دارد که با توجه به وضعیت بارشی کمی عجیب به نظر می رسد. البته ممکن است این مساله ناشی از تغییرات اقلیمی باشد، یعنی برخی جاهایی که بارش نداشته ایم بارش خوب اتفاق افتاده باشد و همین امر بر موجودی سدها اثر گذاشته باشد.

وی افزود: اگر وضعیت بارش ها طبق روند فعلی باشد و پیش بینی بارش خوب محقق نشود، احتمال اعمال محدودیت در برخی کشت ها وجود خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب، وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نگران کننده توصیف کرد و گفت: مجموع ۱۳ سد این حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش حجم آب دارند که تداوم آن می تواند نگران کننده باشد.

وی درباره وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران هم گفت: گرچه وضعیت سدهای غرب تهران شامل امیرکبیر و طالقان مطلوب است، اما وضعیت آب سدهای شرق تهران شامل ماملو، لار و لتیان چندان مطلوب ارزیابی نمی شود.وضعیت بارش های کشور در یک قرن اخیر با کاهش بی سابقه همراه شده است.

سخنگوی صنعت آب افزود: تابستان امسال وضعیت مصرف آب مطلوب نبود به گونه ای که هر روز اوج مصرف اتفاق می افتاد.

قاسم زاده درباره تنش آبی در کشور خاطرنشان‌کرد: از ۶ حوضه اصلی آبریز کشور، چهار حوضه دارای تنش بوده و فقط ۲ حوضه بدون تنش است.

وی اثر تغییراقلیم بر منابع آبی کشور را جدی توصیف کرد و گفت: افزایش فراوانی وقایع حدی و تغییر الگوی بارش ها ناشی از تغییرات اقلیمی است.

سخنگوی صنعت آب کشور، میزان آب تولید شده در کشور را ۱۱۰ میلیارد متر مکعب دانست و خاطرنشان کرد: ۹۲ میلیارد مترمکعب آن به مصرف می رسد که رقم خیلی بالایی است.

وی بیان‌داشت: طبق بررسی‌های انجام شده در ۱۵ سال اخیر، بدترین وضعیت را در سه سال گذشته تجربه کردیم.

قاسم زاده با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان نیز هستیم، تصریح کرد: هر نیم درجه افزایش دمای کشور بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر را از دسترس خارج می‌کند.

وی گفت: کشور ما یک سوم متوسط جهانی بارش دریافت می‌کند، این در حالی است که توزیع بارندگی‌ها نیز در مناطق و در فصول مختلف متفاوت است، به طوری که در تابستان پنج درصد و در زمستان ۴۵ درصد بارش‌ها اتفاق می‌افتد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها