|
کدخبر: 297587 امیرمحمد درویش

گفتگو گسترش نیوز با کارشناس امور آب؛

در مواقع قطعی آب باید پاسخگو باشیم

رفیعی گفت: روابط عمومی وزارت نیرو و شرکت آبفا باید توضیح کامل می‌دادند اما احتمالاً به روابط عمومی وزارت نیرو اجازه پاسخگویی نداده‌اند.

انرژی در مواقع قطعی آب باید پاسخگو باشیم

چند روزی می‌شود که از سیل عظیم در جاده چالوس می‌گذرد و این سیل خسارات بسیار زیادی را به جان و اموال مردم وارد کرد. این سیل سبب شد تا مردم تهران و کرج برای تامین آب شرب با دردسرهای زیادی همراه شوند. در بسیاری از نقاط تهران با کاهش فشار آب مواجه بودیم و در بسیاری از نقاط دیگر، آب به طور کامل قطع بود.

با گذشت چند روز از سیل جاده چالوس، همچنان شاهد آن هستیم که آب در بسیاری از منطقه‌های تهران، وصل نشده و با افت فشار شدید همراه است. این در صورتی است که شرکت آبفا بارها در اطلاعیه هایی اعلام کرد که مشکل آب برطرف شده است. اما گزارش‌های میدانی حکایت از آن آن دارد که مردم همچنان در تامین آب شرب مشکل دارند.

قطعی-آب

بسیاری از شهروندان با شماره‌ای که شرکت آبفا در اختیارشان قرار داده بود تماس گرفته و اعلام کردند که با مشکل آب مواجه هستند اما پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نشد. بسیار دیگری از شهروندان نیز اعلام کردند که اصلا کسی تلفن را پاسخگو نبوده است. افت فشار آب همچنان در نقاط مختلفی از پایتخت ادامه دارد و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه دارد خواهد بود.

حتی خبری هم از تانکرهای آب در بسیاری از نقاط تهران نبود. گفته بودند که این تانکرها برای تامین آب به خیابان‌های تهران می‌آیند اما گزارش‌ها و شواهد میدانی بیانگر این بود که تانکرهای آب به محله آنها نرفته‌اند.

روابط عمومی اجازه پاسخگویی نداشت!

خسرو رفیعی کارشناس امور آب و مدیرمسئول مجله مهرآب در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: در مواقع قطعی آب باید پاسخگو باشیم. اتفاق در تمام کشورها طبیعی است و نباید ترس داشته باشیم. البته اتفاق ممکن است در اثر خطا رخ داده باشد که در این زمان باید عذرخواهی کنیم. اگر در حد محاکمه بود، باید مقصران محاکمه شوند. در خیلی از شرایط اگر مقام مسئول پاسخگو باشد، قطعاشرایط کنترل خواهد شد.. قطعی آب تهران گناه وزیر نیرو یا مدیرعامل آبفا نبود چراکه سیل تخته‌سنگ‌های بزرگ را روانه سد کرج کرد و در نتیجه سنگ‌ها دریچه‌های سد کرج را مسدود کردند. باید این مسائل را شفاف توضیح می‌دادند

خسرو-رفیعی

رفیعی اظهار کرد: روابط عمومی وزارت نیرو و شرکت آبفا باید توضیح کامل می‌دادند اما احتمالاً به روابط عمومی وزارت نیرو اجازه پاسخگویی نداده‌اند. البته بردن جرثقیل به سد و جابه‌جایی سنگ کار یک دقیقه ۲ دقیقه نیست. با برنامه‌ریزی درست و اطلاع‌رسانی به موقع این کار باید انجام شود. همکاران تیم روابط عمومی باید مجوز پاسخگویی به مردم را داشته باشند، اگر مجوزهای لازم را نداشته باشند؛ اجازه صحبت و مصاحبه نخواهند داشت. پیش از این که مردم سؤال کنند، مسئولان باید پاسخگو باشند. احتمال کمبود آب دور از انتظار نیست. متأسفانه در بحران‌های مشابه نیز مسئولان به جای پاسخگویی، پنهان‌کاری می‌کنند. پنهان‌کاری کار خوبی نیست.

جایگرینی برای آب وجود ندارد

وی افزود: برخلاف تصور مردم، منابع آبی جایگزین نداریم و بیشتر آب مصرفی برای مردم تهران از سد کرج تامین می‌شود. تصفیه خانه شماره ۲ تهران بیشترین آب را تصفیه می‌کند و این تصفیه خانه حدود ۱۰ مترمکعب آب گنجایش تصفیه دارد. گر آب رودخانه کرج کم شود، برای مردم پایتخت مشکل‌ساز می‌شود و به همین دلیل است که باید صرفه‌جویی کنیم. لازم به ذکر است که گنجایش سد کرج ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

این کارشناس امور آب خاطرنشان کرد: این سد در سال ۱۳۴۱ به بهره‌برداری رسید و بیش از ۶۰ سال از عمر سد کرج می‌گذرد و عمر مصرف آن گذشته است. کف سد را گل گرفته و توان آبگیری حجم کامل را ندارد. باید مراقبت بیشتری از سد کرج کرد چراکه آب مصرفی مردم تهران از این سد تأمین می‌شود.

وی درباره سد اتیان اظهار کرد: سد لتیان ۸۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد اما اکثراً ۷۰ میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است. مردم عزیز ایران باید آگاهی در خصوص تأمین آب و حوادث احتمالی داشته باشند. هم مردم باید صبوری داشته باشند، هم مسئولان پاسخگو باشند تا اعتماد ۲ طرفه شکل گیرد.

رفیعی در پایان گفت: در سال ۸۰ آب در تهران نوبت‌بندی شد. در این دوره با پاسخگویی و شفاف‌سازی مسئولان وقت، مردم همراهی خوبی داشتند. آب برخلاف برق قابل تولید نیست و جایگزین ندارد. رسانه‌ها دشمن نیستند، رسانه مسئول خبررسانی است.

کلام آخر:

امید است در کشور ما، مدیریت بحران به شکل بهتری آمادگی لازم را داشته باشد. درست است که سیل و زلزله پ در کل حوادث طبیعی، قابل پیش‌بینی نیست اما باید احتمال بروز آن را داد. باید فکری کرد تا در صورت بروز حوادث طبیعی، اقدامات موثرتری صورت گیرد تا کردم کم تر آسیب ببینند. همچنین از مسئولان محترم درخواست می‌شود تا در اطلاع رسانی به مردم و خبرنگاران کوتاهی نکنند چرا که دانستن حق مردم است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها