|
کدخبر: 287879

شتاب نفت به سوی کاهش قیمت

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر انتظارات برای ادامه افزایش نرخ بهره آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی و تقاضا برای سوخت را برانگیخت، کاهش یافت.

انرژی شتاب نفت به سوی کاهش قیمت

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل، با ۲۳ سنت کاهش، به ۸۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با ۱.۲ درصد کاهش بسته شده بود.

 بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آوریل که در پنج روز معامله گذشته کاهش داشته است، در معاملات روز جاری با ۲۱ سنت کاهش، به ۷۶ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد مارس وست تگزاس اینترمدیت روز سه شنبه، ۱۸ سنت کاهش داشت.

معاملات نفت امسال، در نتیجه نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصادی آمریکا از یک سو و خوش بینی به بهبود تقاضای چین از سوی دیگر، حدود ۱۰ دلار در هر بشکه نوسان داشته‌اند.

فدرال رزرو، جزئیات نشست سیاست پولی ماه گذشته خود را روز چهارشنبه منتشر می‌کند که به معامله‌گران امکان می‌دهد از پیش بینی مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره پس از انتشار آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب و قیمت‌های مصرفی، سیگنال‌های لازم را دریافت کنند.

نرخ بهره بالاتر، ارزش دلار آمریکا را تقویت کرده و معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای خریداران غیرآمریکایی، گرانتر می کند.

با این حال، گزارش‌های اقتصادی دیگر در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است، نشانه‌های نگران کننده‌ای به همراه داشتند. فروش خانه در ژانویه به پایین‌ترین رکورد از اکتبر سال ۲۰۱۰ رسید که دوازدهمین کاهش ماهانه و طولانی‌ترین روند کاهش از سال ۱۹۹۹ بود.

سرنا هوانگ از شرکت تحلیل انرژی ورتکسا در این باره گفت: نگرانی‌های فزاینده نسبت به بروز رکود، رشد قیمت نفت را محدود کرده است اما بازار خوش بینی محتاطانه‌ای به بهبود تقاضای چین به خصوص تقاضا برای بنزین و سوخت جت دارد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا احتمالا رشد کرده است که نگرانی‌ها پیرامون تقاضا را تشدید کرد.

با این حال، انتظار برای عرضه جهانی محدودتر و رشد تقاضا از سوی چین، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. تحلیلگران انتظار دارند واردات نفت چین برای تامین تقاضای فزاینده برای سوخت‌های حمل و نقل و همچنین خوراک پالایشگاه‌های جدید، در سال ۲۰۲۳ به رکورد جدیدی صعود کند.

دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ در یادداشتی به کرایه ۱۰ ابرنفتکش توسط شرکت‌های دولتی پتروچاینا و یونی‌پک چین برای واردات نفت از آمریکا در ماه آینده اشاره کرد که معادل حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت است. این آمار از رشد تقاضای چین برای نفت حکایت دارد.

در این بین، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید، فعلا در مارس اعمال می‌شود. خبرگزاری تاس به نقل از نواک نوشت: ما تحولات بازار را زیر نظر داریم و تصمیمات بر این مبنا، گرفته خواهند شد. فعلا، تصمیم برای کاهش تولید در مارس است. نواک افزود: این کاهش تولید بر مبنای سطح تولید ژانویه است که به ۹.۸ تا ۹.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه به اتحادیه اروپا و همزمان مکانیزم سقف قیمت برای فروش سوخت روسیه، از پنجم فوریه آغاز شد. تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت، تنها ۹ روز پس از توافق گروه اوپک پلاس برای عدم تغییر سیاست تولید، اعلام شد. معاون نخست وزیر روسیه گفته است این کشور درباره کاهش تولید خود، هیچ گونه مشورت رسمی انجام نداده است. با این حال، کرملین اعلام کرد روسیه با بعضی از اعضای اوپک پلاس در خصوص این تصمیم، مذاکراتی انجام داده است.

بر اساس گزارش رویترز، برنامه فصلی روسیه برای تعمیرات پالایشگاهی در بهار، تقاضا برای نفت به عنوان خوراک را کاهش داده و تاثیر کاهش تولید برنامه‌ریزی شده این کشور را تا حدودی تعدیل می‌کند. طبق برنامه تعمیرات پالایشگاهی، ظرفیت پالایشگاهی به میزان ۹۴۷ هزار در مارس در مقایسه با ۴۹۳ هزار تن در فوریه، متوقف می‌شود. توقف ظرفیت تولید در آوریل و مه به ۳.۱۸۰ میلیون تن و ۳.۹۰۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها