|
کدخبر: 284890

در بازدید رئیس هیات عامل ایدرو از ایران‌خودرو مطرح شد

توقف خروج خودرو ناقص از خط تولید

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به تعهدات معوق نیز اظهار کرد: در صورتی که نسبت معوقات را با برنامه تولید سال مقایسه کنیم، اعداد قابل‌توجهی حاصل می‌شود که نشان از مدیریت اقتصادی مجموعه است.

انرژی توقف خروج خودرو ناقص از خط تولید

رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به بازدید سرزده رئیس‌جمهوری و اظهار نارضایتی ایشان درباره وضعیت تولید خودرو ناقص که منجر به ابلاغ دستور هشت‌بندی شد، تصریح کرد: جای خوش‌حالی دارد که بسیاری از بندها اجرا شده و خودروهای کف با وجود اینکه تاکید شده بود براساس شرایط تولید امکان توقف تولیدات دو هفته در پارکینگ‌ها وجود دارد، امروز به جایی رسیده که حتی یک خودرو ناقص هم از خط تولید ایران خودرو خارج نمی‌شود.

گامی جلوتر از دستور رئیسجمهوری

علی نبوی، دستاورد عبور مستقیم و توقف تولید ناقص را بسیار مهم و ماحصل تلاش و زحمت و هماهنگی فراوان ارزیابی و اظهار کرد: شاید بیان این موضوع ساده باشد، اما برنامه‌ریزی زنجیره طولانی و عظیمی که در فرآیند تولید ایران‌خودرو دخالت داشته و شاخص‌های مدیریت خاصی لازم دارد که ایران‌خودرو گامی جلوتر از دستور رئیس‌جمهوری حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه یک سال است تیم مدیریت جدید مستقر شده، به دستاوردهای اخیر ایران خودرو اشاره کرد و گفت: درباره تعهدات معوق نیز اقدامات موثری شده و بسیاری از مواردی که جزء انتظارات و توقعات مردم و مسئولان بوده به‌خوبی پیش رفته و برنامه‌ها محقق شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، موضوعی که در دستورات هشت‌بندی رئیس‌جمهور دیده می‌شود و به‌طور کامل به اجرا نرسیده را واگذاری خودروسازان عنوان کرد و گفت: از اسفند سال گذشته اقدامات عملیاتی انجام‌شده اما متاسفانه فضای صنعت خودرو اجازه نمی‌دهد که تصمیمات اقتصادی اتخاذ شود و به همین سبب این موضوع مقداری زمانبر شده و واگذاری را دچار وقفه کرده است. 

وی علت این موضوع را ضرورت فراهم‌سازی برخی الزامات دانست که به صورت کامل انجام نشده و گفت: باید اجازه دهیم بنگاه محصول خود را به صورت اقتصادی قیمت‌گذاری کند و از مرحله قیمت‌گذاری دستوری عبور کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از مسیرهای عبور از قیمت‌گذاری دستوری برشمرد و گفت: هم‌زمانی افزایش نرخ خودرو در بازار با عرضه در بورس کالا، رابطه علت و معلولی به‌شمار نمی‌رود و افزایش نرخ بازار به دلایل دیگری از جمله افزایش نرخ دلار بوده است.

وی تصریح کرد: فضای فعالیت اقتصادی برای بنگاه اقتصادی به‌طور کامل شکل نگرفته تا شرایط برای خصوصی‌سازی واقعی ایجاد شود، اما اقدامات لازم در حال اجراست.

نبوی با بیان اینکه در شرایطی که ایران خودرو به‌دنبال ثبت رکورد تاریخی تولید در زمستان است باید تمرکز مدیران مجموعه بر تحقق اهداف ترسیم شده باشد، افزود: کار مدیران ایران خودرو بسیار سخت است و به جز سختی‌های فنی که کار صنعتی دارد، باید ملاحظات جانبی را نیز در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه به‌عنوان نماینده دولت، حداقل دخالت را در تصمیم‌گیری بنگاه اقتصادی داریم، خطاب به مدیرعامل ایران خودرو گفت: شما مدیران اجرایی منتخب هستید و باید براساس تصمیم‌گیری‌های فنی و کارشناسی مسائل را مدیریت کنید و نتایج این تصمیم‌گیری‌ها نیز قابل‌مشاهده است.

نبوی عبور از رکورد سال گذشته طی ۹ ماهه امسال، طراحی و توسعه محصول و ارتقای کیفیت را از دستاوردهای مهم مدیرعامل ایران خودرو دانست و گفت: باید فضای عمومی صنعت کشور را به آرامش برسانیم، تیم مدیریتی، کارشناسی و اجرایی صنعت خودرو این توان را دارند که به اهداف تعیین شده کشور برسند.

وی تصریح کرد: مجموعه مدیریتی صنعت خودرو همواره یک سر و گردن از صنایع کشور بالاتر بوده‌اند، به‌گونه‌ای که بسیاری از مباحث تضمین کیفیت برای نخستین‌بار در صنعت خودرو پایه‌گذاری و از سایر کشورها الگوبرداری و در ایران خودرو بومی‌سازی شده و درحال‌حاضر نیز همین ویژگی‌های مدیریتی حاکم است و با توجه به پیچیدگی‌های صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع قوی‌تر است. 

رئیس هیات عامل ایدرو علت وجود هجمه بالا برای این صنعت را ملی بودن آن دانست و گفت: فضای فعالیت صنعت خودرو مدیریت نشده و متاسفانه این هجمه‌ها به سمت بنگاه تولیدی هدایت می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر عدم‌مخالفت با واردات خودرو، تاکید کرد: اعتقاد وزارت صمت هم این است که واردات مشکلی برای خودروساز به وجود نمی‌آورد و عوامل مشکل‌ساز را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

زمستان پربار ایران خودرو

مهدی خطیبی در نشست به رئیس هیات عامل ایدرو، با تاکید بر تولید با تیراژ بالا و با شرایط باثبات و پایدار در ایران خودرو، تصریح کرد: در سنوات گذشته سهم خودروهای داخلی از کل تولید به‌اندازه فعلی نبوده و اگر در مقطعی تیراژ تولید سالانه به ۷۰۰ هزار دستگاه رسیده، روزانه بیش از هزار دستگاه به صورت مونتاژی در کنار تیراژ قابل‌توجه وانت تولید می‌شده است.

خطیبی در پاسخ به اظهارنظر برخی افراد مبنی بر محاسبه خودروهای تکمیل‌شده به‌عنوان آمار تولید امسال، با بیان اینکه در بهمن سال گذشته بیش از ۸۲ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها متوقف بود و امسال را نیز با ۶۰ هزار خودرو ناقص آغاز کردیم، تصریح کرد: تولید کامل امسال با تولید کامل سال گذشته مقایسه می‌شود ضمن اینکه آمار سال گذشته نیز نشان می‌دهد ۳۹ هزار دستگاه خودرو ناقص از سال قبل‌تر به سال گذشته منتقل شده بود.

مدیرعامل ایران خودرو تصور راحت بودن تکمیل خودرو ناقص نسبت به تولید کامل را نادرست خواند و گفت: کامل کردن بسیاری از محصولات ناقص به خصوص در سایت تولیدی تبریز با توجه به حساسیت مسائل کیفی، با سختی زیادی همراه بوده است. وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش ۱۵ درصدی نرخ خودرو با قیمت‌های ثابت سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: افزایش هزینه مواد اولیه و نهاده‌های تولید ۶۹۰۰ میلیارد تومانی و دستمزد اگر به نرخ سال ۱۴۰۰ به صورت ثابت در نظر گرفته شود، ایران خودرو امسال به میزان ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ اقتصادی‌تر اداره می‌شود.

وی افزود: حتی در صورت عدم‌محاسبه هزینه مواد اولیه و دستمزد، بیش از ۱۴ درصد ایران خودرو را اقتصادی‌تر مدیریت می‌کنیم که ناشی از صرفه‌جویی بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومانی عبور مستقیم و ۸۲۰۰ میلیارد تومانی تغییر ترکیب تولید است.

وی ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، گفت: در حالی که ایران خودرو سهم تعدادی بالای ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد، سهم آن از نقدینگی حاصل از فروش تنها ۳۹ درصد است.

خطیبی افزایش نرخ بازار به‌دلیل عرضه در بورس کالا را غیرواقعی خواند و گفت: افزایش نرخ به دلایل دیگری از جمله تغییر در شاخص‌های کلان اقتصادی انجام‌شده است. وی در زمینه توسعه محصول نیز اظهار کرد: در پروژه TF۲۱ با تعریف زمان ۱۸ ماهه از مرحله طراحی تا تجاری‌سازی محصول رکورد جدیدی را رقم خواهیم زد و با توجه به استفاده از تجهیزات برخی خطوط فعلی و قدیمی، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمینه تجهیز خطوط تولید خواهیم داشت.

خطیبی از ساخته شدن نمونه صنعتی ری‌را و ارسال برای آزمون‌های مختلف خبر داد و گفت: این محصول که طراحی آن برای تولید نسخه برقی نیز پیش‌بینی شده است در زمان مقرر که نیمه سال آینده است، عرضه خواهد شد.

وی همچنین از رونمایی خط تولید موتور ارتقا یافته طی هفته آینده خبر داد و گفت: به‌زودی دو محصول دیگر نیز با همکاری شرکای خارجی گروه صنعتی ایران خودرو به سبد تولیدی این مجموعه اضافه خواهد شد.

خطیبی افزود: در توسعه حوزه برق و الکترونیک هدف این است که ایران خودرو پس از سال‌ها کارفرما شده و به این ترتیب دستور نقشه به ایران خودرو بازمی‌گردد. وی صادرات امسال را دارای دو شاخصه مهم دانست و از بازگشت به بازارهای گذشته خبر داد و گفت: درحال‌حاضر صادرات ایران خودرو زیانده نیست و نحوه محاسبه نرخ تمام‌شده اصلاح شده و تکلیف پرداخت و دریافت وجه نیز مشخص است و صادرات به صورت کاملا اقتصادی صورت می‌گیرد، در حوزه صادرات قطعات ریخته‌گری نیز رشد سه برابری را تجربه کرده‌ایم.

ارسال نظر