|
کدخبر: 283450

قبض آب میلیونی برای این مشترکان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: متوسط قبض آب پرمصرف ها ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده اما ممکن است این عدد به دو تا سه میلیون تومان هم برسد.

اتابک جعفری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی آب  و تاسیسات آب وفاضلاب ایران در نشستی خبری و  در خصوص نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف و وضعیت صدور قبوض این بخش اظهار کرد: مشترکان پر مصرف دو برابر الگو و مشترکان بدمصرف بیش از دو برابر الگو مصرف می کنند که برای این دسته از مشترکان قبوض بالاتری صادر می شود.

وی ادامه داد: در تهران آب ۱۷ هزار مشترک بدمصرف پس از اعلام تذکر قطع شده که اجرای چنین برنامه هایی منجر به این شده است که میزان بدمصرف ها از هشت درصد به پنج درصدکاهش یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که در تهران و سایر استان‌ها صورت می‌گیرد، تعداد بدمصرف ها کم‌تر شود و به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه تعداد مشترکان بدمصرف معادل چهار درصد مشترکان است، اظهار کرد: به این دسته از مشترکان ابتدا اخطار داده می شود در صورت عدم رعایت به طور موقت آب آن ها قطع می شود.

تنش آبی در ۲۷۰ شهر کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۲۷۰ شهر کشور دچار تنش آبی هستند، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که صورت گرفته، تعداد شهرهای دارای تنش آبی برای سال آینده کاهش می‌یابد.

جعفری با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدتی را در چهار مرحله زمستان امسال، بهار ۱۴۰۲، تابستان ۱۴۰۲ و تا انتهای سال بعد برای تمامی شهرهای کشور به منظور تامین آب شرب تعریف کرده‌ایم تا مردم در تأمین آب دچار مشکل نشوند، گفت: عموم مردم در سال جاری در اصلاح روند مصرف، همکاری داشتند به طوری که مشترکان پرمصرف آب در تهران از ۴۸ درصد به ۳۵ درصد و مشترکان بدمصرف تهرانی از ۸ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

قیمت واقعی آب ۱۰ هزار تومان در هر مترمکعب است

وی با بیان اینکه  قیمت تمام شده آب در بخش بهره برداری ۴۰۰۰ تومان و در بخش اجرا حدود ۶۰۰۰ تومان است، گفت: به عبارتی تامین هر مترمکعب آب شرب برای دولت ۱۰هزار تومان هزینه دارد اما در بخش خانگی به طور متوسط کمتر از ۱۰۰۰ تومان به ازای مصرف هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌شود و متوسط رقم دریافتی از مشترکان در تمامی بخش‌های مصرفی، ۱۵۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این فاصله قیمتی که به نامتعادل شدن اقتصاد آب انجامیده، منجر به ۶۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته برای مجموعه آبفای کشور شده است، گفت: میزان هدررفت آب از شبکه توزیع ۲۵  درصد است، از صنایعی مثل صنایع غذایی و دارویی که نیاز به مصرف آب از شبکه دارند، خواسته شده تا در زمینه اصلاح شبکه و کاهش هدررفت سرمایه گذاری کنند تا ۲۵ درصد از مقداری که از هدررفت جلوگیری شده، به صنعت سرمایه گذار تخصیص یابد.

جعفری ادامه داد: با بخشنامه جدیدی که ابلاغ شده، صنایع جدید نمی‌توانند از شبکه یا منابع آب شرب، آبی دریافت کنند و باید از ابتدا به فکر تامین آب از پساب یا منابع غیرمتعارف باشند و صنایع در مدار بهره برداری فعلی نیز، باید به دنبال جایگزینی منابع تامین آب خود با پساب و منابع غیرمتعارف باشند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر