|
کدخبر: 277704

جیره بندی آب مشکلی را حل نمی‌کند

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که آب با قیمت ارزان در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد متاسفانه بخشی از مردم توجهی به مدیریت مصرف ندارند و مصرف بی رویه در امور روزمره زندگی مردم دیده می شود.

انرژی جیره بندی آب مشکلی را حل نمی‌کند

عبدالعلی رحیمی مظفری، با اشاره به وضعیت منابع آبی کشور بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی موجود تاکید و بیان کرد: کمیسیون انرژی تاکنون چندین جلسه با موضوع مدیریت منابع آبی کشور با وزارت نیرو برگزار کرده است. کنترل آب های سطحی به ویژه در سیلاب های فصل تابستان و تکمیل پروژه های سدسازی که دچار عقب ماندگی شده و قریب به ۳۰ سال ساخت آن ها به طول انجامیده است از جمله مواردی است که برای مدیریت بحران آبی در دستور کار قرار گرفته است و وزارت نیرو نیز اقدامات خوبی انجام داده است.

مصارف کارخانجات نباید از منابع آب شرب تامین شود

وی در ادامه اظهار کرد: کارخانجات بزرگ نباید از آب شرب استفاده کنند بلکه باید کم کم به سمت استفاده از پساب ها گام بردارند. توسعه شبکه فاضلاب شهری نیز به طور جدی دنبال می شود. بخش زیادی از آب که مورد استفاده قرار می گیرد قابل بازگشت به چرخه مصرف است اما متاسفانه امروز به این بخش آنطور که باید و شاید توجه نمی شود.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مدیریت آب کشاورزی با استفاده از روش های نوین از دیگر موضوعات حائز اهمیت در مدیریت منابع آبی کشور به شمار می رود. استفاده از کشت های جایگزین و کشت های گلخانه از مواردی است که در دست انجام است. از سوی دیگر استفاده از آب دریاها و شیرین سازی آن نیز حائز اهمیت و برخی از طرح ها در این حوزه درحال انجام است. بارور کردن ابرها از دیگر مواردی است که در مدیریت منابع آبی مطرح بوده و در قانون بودجه سال جاری نیز دیده شده است تا درصدی از خشکسالی در برخی از نقاط جبران شود.

بخشی از مردم ضرورت مدیریت مصرف آب را درک نمی کنند

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه همه این اقدامات به صورت موازی در کنار هم درحال دنبال شدن است تا ما بتوانیم تنش آبی را به حداقل کاهش دهیم، تاکید کرد: قطعا همکاری مردم در همه عرصه ها حائز اهمیت است و از مردم تقاضا داریم در مدیریت مصرف آب همکاری لازم را داشته باشند. از آنجایی که آب با قیمت ارزانی عرضه می شود متاسفانه خیلی از افراد توجهی به مدیریت مصرف ندارند و مصرف بی رویه آب در امور روزمره زندگی بخشی از مردم دیده می شود.

جیره بندی گزینه مناسبی برای مدیریت مصرف آب نیست

وی افزود: گاهی مردم آنقدر که به بریدن یک درخت در خیابان توجه می کنند به ریختن یک سطل آب در خیابان توجهی ندارند. در حالی که همان سطل آب می تواند مایه حیات یک درخت یا یک انسان باشد. متاسفانه در برخی از نقاط به دنبال خشکسالی، برخی از گونه های گیاهی در حال نابود شدن هستند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر