|
کدخبر: 277108 امیرمحمد درویش

در گفت‌و‌گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی مطرح شد؛

جمع آوری کارت‌های سوخت امری مناسب است

حسن مرادی در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد: جمع آوری کارت‌های سوخت به صورت گسترده از جایگاه ها را امری مناسب می‌دانم. این کار باعث می‌شود کنترل بیشتری بر سوخت ماشین‌ها صورت گیرد.

انرژی جمع آوری کارت‌های سوخت امری مناسب است

بیش از یک سال است که اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در برخی استان‌های کشور در حال اجراست اما برخی از نمایندگان مجلس به تازگی به انتقاد از این طرح برخاسته‌اند و خواهان اعلام هدفگذاری برای اجرای این طرح هستند. طرحی که ابتدا به ساکن به صورت آزمایشی در شهرهای مرزی و در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان و سپس در کرمانشاه و کردستان و سپس به شهرستان‌های کوچک برخی استان‌ها تعمیم داده شد.

 

جایگاه-سوخت

چندی پیش با اعلام وزارت نفت ۱۰۰ لیتر از سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت کاهش پیدا کرد و سهمیه بنزین آزاد از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر رسید. اخیرا نیز اخباری مبنی بر محدودیت مصرف بنزین سهمیه‌ای و جمع‌آوری کارت‌های سوخت از برخی جایگاه‌ها منتشر شده است که ظاهرا در برخی از استانهای کشور، محدودیت عرضه ۳۰ لیتری بنزین به ازای هر روز وجود دارد، این اقدامات ظاهرا در راستای کنترل میزان مصرف سوخت کلی کشور صورت گرفته است، چرا که با توجه به محدودیت‌های تولید، مصرف بیش از یکصد میلیون لیتر سوخت در کشور، می‌تواند به معنای نیاز ایران به واردات بنزین تلقی شود.

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران از حذف کارت سوخت جایگاه داران در شهرستان هایی که محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در حال اعمال شدن خبر داد و گفت: مردم به استفاده از کارت سوخت جایگاه داران عادت کرده‌اند و حالا محدود کردن تعداد آنها مردم را به دردسر انداخته است.

محدود شدن کارت جایگاه‌های سوخت

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران در این باره گفت: کاهش سهمیه بنزین آزاد در حالی است که بیشتر مردم از کارت آزاد جایگاه داران استفاده می‌کنند، شاید حدود ۵ یا ۶ درصد مردم از کارت خود برای مصرف بنزین آزاد استفاده کنند. این در حالی است که در مناطقی که طرح محدودیت ارائه بنزین در حال اجراست کارت جایگاه داران هم محدود شده و اینطور نیست که هر نازل یک کارت سوخت داشته باشد و از متصدیان جایگاه سوخت خواسته شده که کارت‌های سوخت خود را در مواقع خاص استفاده کنند. همچنین ظرفیت برداشت از این کارت‌ها هم ۳۰ لیتر شده است.

وی ادامه داد: محدود شدن تعداد کارت جایگاه‌ها موجب شده تا مردم به دردسر بیفتند، به خصوص مسافرانی که بین شهرها حرکت می‌کنند اگر در شهر خودشان شاهد اعمال این محدودیت باشند بعضا باید خود را به شهرهای دیگر که این محدودیت اعمال نمی‌شود برسانند تا از سهمیه خود استفاده کنند در حالی که می‌توانستند در شهر مبدا به اندازه نیاز از سهمیه بنزین خود استفاده کنند. در مواردی آنها تصور می‌کنند که جایگاه داران مقصر اصلی این موضوع هستند و گاهی این تنش‌ها منجر به زد و خورد هم می‌شود.

گفتنی است، اگر سهمیه آزاد ۱۵۰ لیتر در طول یک ماه استفاده نشود بر خلاف سهمیه ۶۰ لیتری (که تا ۹ ماه ذخیره می‌شود) برای ماه‌های بعدی ذخیره نمی‌شود.

ماجرای جمع آوری کارت های سوخت

حسن مرادی، کارشناس انرژی در ارتباط با بحث جمع آوری کارت‌های سوخت گفت: وجود کارت‌های سوخت هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و بنده تصمیم جمع آوری کارت‌های سوخت را تصمیمی غیر‌عادی می‌دانم. کارت سوخت برای ساماندهی وضعیت حامل‌های انرژی و سوخت امری بسیار لازم است و جمع آوری این کارت‌هارا اقدامی غیر عاقلانه می‌دانم و این احتمال را می‌دهم که شایعه یا تصمیم فرضی باشد.

وی ادامه داد: دولت چنین دستوری مبنی بر جمع آوری کارت‌های سوخت نداده است و به نظر بنده دولت معتقد به جمع آوری کارت‌های سوخت نیست. کارت‌های سوخت، اقدامی موثر بود که در اختیار رانندگان قرار گرفت. این که مطرح شد قرار است کارت‌های سوخت از میان مردم جمع آوری شود، شایعه‌ای بیش نیست.

 

حسن-مرادی

این کارشناس انرژی ادامه داد: در بحث جمع آوری کارت سوخت جایگاه‌ها که در بعضی استان‌ها درحال انجام است، دلیل این است که مصرف بنزنین هر خودرو مشخص شود و مردم از کارت سوخت‌های خودشان استفاده کنند. جمع آوری کارت سوخت جایگاه‌ها ضرری را ایجاد نمی‌کند.

مرادی افزود: دیده شده، مردم در جایگاه‌های سوخت، بهانه جویی می‌کنند و دلیل می‌آورند که کارت سوخت همراهمان نیست. در این صورت برای سوخت گیری از بنزین سهمیه‌ای که در اختیار دارند کم نمی‌شود و از کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده می‌کنند. در این صورت میزان مصرف هر خودرو را نمی‌توان به طور دقیق محاسبه کرد.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: جمع آوری کارت‌های سوخت به صورت گسترده از جایگاه هارا امری مناسب می‌دانم.این کار باعث می‌شود کنترل بیشتری بر سوخت ماشین‌ها صورت گیرد. اینکه در چند استان چنین اقدامی صورت گرفته است را نکته‌ای مثبت می‌دانم و با اجرایی شدن این طرح در تمام شهرهای کشور، بحث کنترل سوخت به راحتی صورت خواهد گرفت.

وی درباره احتمال افزایش نرخ بنزین اظهار کرد: دولت در این شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه قصدی بر گران کردن بنزین ندارد. گران کردن بنزین در این شرایط اقدام مناسبی نیست و بنده به صورت موثق می‌گویم و این اطمینان را می‌دهم تا دولت چنین تصمیمی را ندارد و آینده هم، صحبتی از افزایش نرخ بنزین در میان نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها