|
کدخبر: 273192 فاطمه صفری

نماینده مجلس یازدهم در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

جامعه ظرفیت افزایش قیمت انرژی را ندارد

عباسی می گوید: در صورتی که قیمت انرژی واقعی شود، شوک شدیدی به جامعه وارد می شود که اکنون ظرفیت آن را ندارد.

انرژی جامعه ظرفیت افزایش قیمت انرژی را ندارد

«قیمت انرژی در ایران واقعی نیست.» نگرانی برای مردم که با تغییر قیمت آن زندگی و معیشت هر فردی را تحت تاثیر قرار میدهد. این در حالیست که کارشناسان امر انتقاد‌های فراوانی به این موضوع داشته‌اند. حالا این سوال وجود دارد که چرا نرخ انرژی در کشور ما تغییر نمی کند؟

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی  در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: در صورتی که قیمت انرژی در ایران واقعی شود، شوک شدید به جامعه وارد می شود که اکنون جمعه ظرفیت آن را ندارد.

عضو کمیسیون انرژی افزود: باید رویه‌ای پیش گیریم که مشخص شود نرخ تمام شده کالا، سود حاصل از آن و هزینه سیستم توزیع مشخص شود. یعنی حمل‌ونقل در توزیع و هم شبکه توزیع چقدر درآمد داشته باشد. در چنین حالتی نرخ کالا معلوم می‌شود که اکنون حامل‌های انرژی ما چنین وضعیتی ندارند.

فریدون-عباسی

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت انرژی تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال دارد که ممکن است قابل کنترل نباشد. به همین دلیل دولت  به زمان نیاز دارد تا قیمت ها را واقعی کند.

باید به سمت واقعی شدن قیمت ها رویم

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه برای چنین اقدامی به زمان نیازمندیم در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه دولت برای چنین اقدامی نیاز به زمان دارد. باید تدابیری در رابطه با این موضوع در نظر گرفت به عنوان مثال مثال باید یک فرآیند سه تا پنج ساله وجود داشته باشد که هم مطالعات آن به درستی انجام شود و هم به صورت آزمایشگاه هایی(پایلوت) مانند طرح بازتوزیع یارانه بنزین  که در کیش  به صورت آزمایشی اعمال شد، که سرانجام آن نامعلوم است، صورت پذیرد. سپس بر اساس داده های به‌دست آمده که نتیجه آن اعلام شود، که با شکست مواجه شده یا موفقیت آمیز بوده، اما مسکوت نماند. از این طریق  می توان با استفاده اتاق های فکر،اندیشکده‌ها و دانشگاه های موجود در کشور  به بهترین الگو  برسیم و برای واقعی شدن قیمت ها گام برداریم.

عباسی ادامه داد:  در چنین شرایطی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و ارز خارجی قدرت میگیرد. به همین دلیل نرخ کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند. کالایی که با نرخ فریون بورد خلیج‌ فارس است برای همین دستمزد ها هم باید بر این اساس باشد. اگر نرخ خلیج‌ فارس در همه موارد مد نظر است، چرا آن را در چشم مردم می کنیم. اگر نرخ انرژی پایین است  دستمزد ها هم به همان تناسب است و  بر اساس خلیج‌فارس به ما پرداختی وجود ندارد. اگر نرخ ارز تغییر می‌کند حقوق‌ها را  هم دلاری یا یورویی حساب کنید.

سازمان ها نیاز به قوانین خاص خود دارند

وی افزود: ما در طول سی یا چهل سال گذشته از زمانی که نرخ ارز از هفت  تومان تغییر کرد، در حال فقیر تر شدن هستیم. گاهی وضع اقتصادی مناسبی پیدا می‌کنیم، اندکی بعد در دسته قشر متوسط جامعه قرار می‌گیریم و دوباره به زیر خط فقر می‌رسیم. چندین بار باید در این دور باطل قرار بگیریم؟ لازم است این مساله را به صورت ریشه ای خاتمه داد و نظام حقوق و دستمزد کشور را به صورت واضح مشخص کنیم. بهتر است با این سوال طرح پرسش کنیم که چند نوع استخدام معلم در کشور باید داشته باشیم؟ معلم مانند استاد دانشگاه شغل مشخصی دارد. اما برای جذب استاد دانشگاه رویه ای مشخص وجود دارد؛ (قراردادی، پیمانی و رسمی آزمایشی و رسمی قطعی ) سپس نظام ارتقاع آن مشخص است و سالانه پایه دریافت می‌کند و پس از چند سال فعالیت رتبه دریافت می‌کند. چرا این مسئله را درمورد معلمان از قبل اجرا نکرده‌ایم. چه معنی دارد، نهضت سواد آموزی، مهرآفرین ، معلم قرآن حتی معلم غیر انتفاعی می‌خواهند از دولت استفاده کنند.  

این نماینده مجلس افزود: سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش باید برای عزتمندی معلمان تلاش کند تا حقوق معقول دریافت کنند. این سازمان ها باید سیستمی تعریف کنند که معلمان و کادر اداری تعریف روشنی از بدو ورد تا زمان بازنشستگی برایشان وجود داشته باشد.   یعنی شغل، شرح شغل و درآمد  تعریف مشخصی داشته باشد. البته این افزایش‌ها باید  متناسب با تورم باشد چه معنی دارد تورم سرسام آور و افزایش دستمزد ۵-۱۰ درصد باشد!

 وی در خاتمه تاکید کرد: نباید  به دلیل فشار نیاوردن به بودجه مردم بمیرند،  در روزی شان بمانند و غذای استاندارد نداشته باشند. مساله ای حائز اهمیت است  که باید  مقدار مصارف روزانه به عنوان حداقل ها برای مردم در نظر گرفت و این حداقل ها را از مردم نگرفت . با تمامی این مقولات افزایش جمعیت باید وجود داشته باشد تا ایران بقا داشته باشد. اگر ما نباشیم همین کرونا اگر نصف جمعیت ما را از بین می‌برد، چه باید می کردیم؟ چگونه از کشور دفاع می‌کردیم! اگر افزایش جمعیت نباشد چگونه به بازنشستگان حقوق پرداخت کنیم؟ نیروی جوان نباشد که سر کار برود، بیمه پرداخت کند و برای اداره این شرکت ها نیروی جوان نیاز داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها