|
کدخبر: 272633

نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی وارد مدار شد

همزمان با هفته دولت و با حضور وزیر نفت، واحد نخست پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات مدار تولید شد.

نیروگاه متمرکز سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس در راستای تامین برق پایدار برای واحدهای پالایشگاهی فازهای یک تا ۲۴ پارس جنوبی، تاسیسات آبگیر و میعانات گازی مناطق پارس یک و دو، مصارف منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شده است.

کل ظرفیت نیروگاه ۵۰۰ مگاوات است که با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون یورو دارای پیشرفت ۹۵ پیشرفت است که واحد نخست آن امروز به بهره‌برداری رسیده و در زمان اجرا برای حدود ۱۰۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. 

بخش توسعه نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی از سه بلوک سیکل ترکیبی تشکیل شده است که بلوک اول آن با ظرفیت ۱۶۰مگاوات به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت، سالانه یک میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز را در پی خواهد داشت چون از خروجی دودکش‌ها در آن استفاده می‌شود؛ با تکمیل هر ۳ واحد سیکل ترکیبی، در مجموع ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و راندمان این نیروگاه‌ها را از ۳۰ درصد به حدود ۵۳درصد افزایش خواهد داد.

این نیروگاه به هدف تامین کمبود تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان مربوط به فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲-۲۴، مجتمع پالایشگاهی سیراف و افزایش پایداری شبکه برق شرکت نفت و گاز پارس در منطقه عسلویه و کنگان و در مجاورت نیروگاه گازی متمرکز در شهر بیدخون احداث شده است. اجرای این طرح در قالب قرارداد EPC به شرکت فراب به عنوان پیمانکار اصلی واگذار شده است.

 آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط ۳۲ اینچ جدید دریایی انتقال گاز از سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر از دیگر برنامه‌های وزیر نفت به عسلویه است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها