|
کدخبر: 271992

عربستان درباره احتمال کاهش تولید نفت اوپک پلاس هشدار داد

عربستان سعودی اعلام کرد اوپک آماده است تولید نفت را برای اصلاح کاهش اخیر قیمت که تحت تاثیر نقدینگی ضعیف در بازار معاملات آتی و نگرانی‌های اقتصادی روی داده است، کاهش دهد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در گزارشی، اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی را نقل کرد که به بلومبرگ گفته بود اوپک پلاس، انعطاف پذیری لازم و راه‌هایی برای رویارویی با چالش‌ها دارد.

قیمت نفت به دلیل نگرانی از کندی رشد اقتصادی چین و رکود در غرب، از رکورد ۱۲۰ دلار در هر بشکه، به حدود ۹۵ دلار در هر بشکه در هفته‌های اخیر سقوط کرده است.

قیمت نفت اوایل سال میلادی جاری در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو که نگرانی‌ها نسبت به تکرار بحران انرژی مشابه دهه ۱۹۷۰ را برانگیخت، تا مرز ۱۴۷ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد: بازار معاملات آتی نفت، گرفتار دور باطل خود ساخته نقدینگی بسیار اندک و نوسان بسیار شدید شده و هزینه مدیریت ریسک برای فعالان بازار را گران کرده است.

وی همچنین اظهار کرد: قیمت‌ها بر اساس اخبار بدون مدرک که درباره نابودی تقاضا وجود داشته و سردرگمی درباره تحریم‌ها، بایکوت و سقف قیمت که از سوی آمریکا برای نفت روسیه پیشنهاد شده است، سقوط کرده است. در این بین، ریسکهای مربوط به اختلالات عرضه، بالا و ظرفیت مازاد تولید جهانی، بسیار اندک مانده است.

شاهزاده عبدالعزیز خاطرنشان کرد توافق جدید میان شرکای اوپک پلاس پس از سال ۲۰۲۲، به مدیریت این وضعیت کمک خواهد کرد. وی گفت: به زودی کار روی توافق جدید پس از سال ۲۰۲۲ را آغاز می‌کنیم.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب اوپک پلاس، توافق کردند تولیدشان در ماه‌های ژوییه و اوت را به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا محدودیت عرضه تاریخی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز که از ماه مه سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند را به طور کامل خاتمه دهند. این گروه اوایل ماه میلادی جاری، افزایش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر را در واکنش به فشار مصرف کنندگان بزرگ شامل آمریکا برای مهار افزایش قیمت‌ها، تصویب کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تصور می‌رود تنها عربستان سعودی و امارات متحده عربی ظرفیت مازاد تولید و توانایی افزایش قابل توجه تولید را دارند. اما اشاره شاهزاده عبدالعزیز به نقدینگی اندک و نوسانهای فوق العاده شدید، توجهات از مسئله ظرفیت مازاد تولید را دور کرد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر