|
کدخبر: 271202

افزایش ۵۰۰ یورویی قبض گاز آلمانی ها

خانوارهای آلمانی پس از اعمال عوارضی که با هدف کمک به پوشش هزینه نیروگاه‌ها تعیین شد، ناچارند تقریبا ۵۰۰ یورو (۵۰۹ دلار) پول بیشتری در سال برای گاز پرداخت کنند.

اپراتور بازار گاز آلمان (تردینگ هاب یورو)، روز دوشنبه اعلام کرد هزینه ۲.۴۱۹ یورو به ازای هر کیلووات ساعت را تعیین کرده است. این عوارض از اول اکتبر اعمال خواهد شد و تا آوریل سال ۲۰۲۴ به قوت خود می‌ماند تا به شرکت یونی‌پر و سایر واردکنندگان گاز کمک کند تا در برابر افزایش قیمت‌های انرژی، دوام بیاورند.

بر اساس محاسبات انجام گرفته در پلتفرم مقایسه قیمت وری‌ووکس، در یک قبض گاز ۳۵۶۸ یورویی بر اساس مصرف ۲۰ هزار کیلووات ساعت در سال، این عوارض هزینه سالانه یک خانواده متوسط چهار نفره را حدود ۴۸۰ یورو افزایش می‌دهد که معادل رشد حدود ۱۳ درصدی هزینه گاز است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان درباره این عوارض گفت:‌ گزینه دیگر، فروپاشی بازار انرژی آلمان و بخشهای بزرگی از بازار انرژی اروپا بود.

وی به خبرنگاران گفت: مدل وابستگی انرژی آلمان به روسیه، شکست خورده و دیگر بازنخواهد گشت. ما باید با شتاب تغییر کنیم و در این روند، مجبوریم به علاج تلخ‌تری متوسل شویم.

شرکت نیروی EnBW که در نتیجه عرضه کمتر گاز روسیه، ۵۴۵ میلیون یورو ضرر کرد، اعلام کرد انتظار دارد از این مالیات مانند شرکت RWE بهره‌مند شود.

این عوارض، هزینه‌های بخش صنعت را هم افزایش خواهد داد. فدراسیون فولاد آلمان اعلام کرد این عوارض، حدود ۵۰۰ میلیون یورو در سال به هزینه‌های انرژی این حوزه اضافه می‌کند که علاوه بر هفت میلیارد یورو هزینه‌های اضافی ناشی از قیمتهای بالای انرژی خواهد بود.

اقتصاددانان هشدار دادند که این عوارض، به رشد تورم آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می‌رود، شتاب خواهد بخشید. نرخ تورم این کشور اکنون به ۸.۵ درصد رسیده است.

پس از این که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پنج شنبه گذشته وعده داد بسته کمکی بیشتری برای خانوارها فراهم خواهد شد، فدراسیون صنایع آلمان خواستار تدابیر حمایتی برای کسب و کارها شد. آلمان هم منتظر پاسخ بروکسل درباره معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای این عوارض است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه با اشاره به مشکلات فنی و پیامدهای تحریمهای غرب، عرضه گاز به آلمان را به شدت کاهش داده است و انتقال گاز از خط لوله نورد استریم به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش پیدا کرده است اما برلین، این اقدام را حرکتی با انگیزه‌های سیاسی می‌داند.

قیمت گاز طبیعی در اروپا روز سه‌شنبه تحت تاثیر تقاضای بالاتر از حد معمول که بحران انرژی را تشدید کرده است، به روند افزایش ادامه داد. بهای قیمت پایه بازار اروپایی پس از رشد ۶.۸ درصدی در معاملات روز دوشنبه، روز جاری حداکثر ۶.۵ درصد افزایش یافت. بهای معاملات ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت محلی در آمستردام، ۵.۴ درصد افزایش یافته و به ۲۳۲ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر