|
کدخبر: 269968

عقب‌گرد غرب از اعمال محدودیت برای تجارت نفت روسیه

دولت‌های اروپایی از تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه عقب نشینی کرده و طرح حذف مسکو از بازار بیمه دریایی لویدز لندن را با هدف جلوگیری از افزایش قیمتها و محدود شدن عرضه، به تاخیر انداختند.

اتحادیه اروپا دو ماه پیش ممنوعیت جهانی بیمه دریایی کشتیهای حامل نفت روسیه را اعلام کرد و انتظار می‌رود این اقدام را با دولت انگلیس هماهنگ کند. با این حال انگلیس هنوز محدودیت‌های مشابه را اعلام نکرده است. مشارکت انگلیس در تاثیرگذار بودن چنین ممنوعیتی موثر خواهد بود زیرا لندن در مرکز صنعت بیمه دریایی قرار دارد.

در این بین، بروکسل با اشاره به نگرانیها پیرامون امنیت انرژی جهانی، اواخر ژوییه در بعضی از محدودیتها برای معامله با شرکتهای نفتی دولتی روسیه، تجدیدنظر کرد.

ممنوعیت هماهنگ بیمه دریایی توسط انگلیس و اتحادیه اروپا، جامع‌ترین محدودیت اعمال شده تاکنون علیه نفت روسیه خواهد بود و به دسترسی مسکو به عمده ناوگان نفتکش‌های جهان برای صادرات، پایان می‌دهد.

اما مقامات آمریکایی نسبت به ممنوعیت جهانی فوری بیمه دریایی که باعث حذف میلیونها بشکه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه از بازار شده و قیمتها را بالا می‌برد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقامات اروپایی و انگلیسی در ماه مه به روزنامه فایننشیال تایمز گفتند که انگلیس با اتحادیه اروپا برای هماهنگ کردن ممنوعیت صدور بیمه برای محموله‌های نفت روسیه موافقت کرده است.

با این حال، جدیدترین تحریمهای انگلیس علیه روسیه که در ژوییه توسط پارلمان این کشور تصویب شد، تنها فراهم کردن بیمه برای کشتیهای حامل نفت روسیه به انگلیس را ممنوع می‌کند و این ممنوعیت پس از ۳۱ دسامبر اجرایی می‌شود. به گفته مقامات انگلیسی، این قانون پس از آن معرفی شد که دولت قول داد واردات نفت روسیه را تا پایان امسال ممنوع کند اما تامین خدمات برای حمل نفت روسیه به کشورهای دیگر را ممنوع نمی‌کند.

پاتریک دیویسون، یکی از مدیران انجمن بازار لویدز گفت: در حال حاضر هیچ ممنوعیتی از سوی دولت انگلیس برای حمل جهانی  نفت روسیه وجود ندارد. با توجه به ماهیت جهانی صنعت بیمه اتکایی، وجود محدودیت‌های اتحادیه اروپا ممکن است روی تمایل برای حمل نفت روسیه در لندن تاثیر بگذارد. لویدز در تماس با دولت انگلیس است و با آنها درباره هر گونه تحریمهای آتی که قصد دارند اعلام کنند، همکاری میکند.

وزارت خزانه داری انگلیس اعلام کرد همچنان در حال بررسی بهترین اقدام است. این وزارتخانه آماده است تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال کند و سرگرم همکاری با متحدانشان برای اطمینان از پیاده شدن این تحریمها با حداکثر تاثیر ممکن روی اقتصاد روسیه است.

ممنوعیت بیمه اتحادیه اروپا چهارم ژوئن اعلام شد و به قوت خود باقی ماند. این ممنوعیت مانع از آن می‌شود که شرکتهای اروپایی بیمه جدیدی برای کشتی حامل نفت روسیه صادر کنند. قراردادهای قبلی تا پنجم دسامبر که این ممنوعیت اجرا می‌شود، اعتبار خواهند داشت.

با این حال اتحادیه اروپا بخشی از تحریمهای خود را اصلاح کرده تا به شرکتهای اروپایی اجازه دهد با بعضی از شرکتهای دولتی روسیه مانند روس‌نفت برای حمل نفت به کشورهای خارج از این بلوک همکاری کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا به فایننشیال تایمز گفت: پرداخت پول به شرکتهایی مانند روس‌نفت برای خرید یا حمل نفت یا فرآورده‌های نفتی برای کشورهای ثالث در صورت ضروری بودن چنین مبادلاتی برای شرکتهای اروپایی، دیگر ممنوع نخواهد شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام اتخاذ شده است تا از هر گونه پیامدهای منفی احتمالی برای امنیت غذا و انرژی در سراسر جهان اجتناب شود.

کاخ سفید از ژوئن تلاش می‌کند حمایت کشورهای گروه ۷ برای حمایت از مکانیزم سقف قیمت را جلب کند تا نفت روسیه بالاتر از یک قیمت مشخص فروخته نشود.

مقامات در واشنگتن اظهار کردند: آمریکا و انگلیس همچنان قصد دارند خدمات دریایی از جمله بیمه را همزمان با اجرایی شدن تحریم های اتحادیه اروپا در دسامبر، ممنوع کنند. اما در وهله نخست، خواستار اجرایی شدن مکانیزم سقف قیمت هستند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مایل است قیمتهای بنزین را پیش از انتخابات میان دوره ای در نوامبر کاهش دهد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، وکلای تحریم ها می‌گویند به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تلاشها برای مهار جریان جهانی نفت روسیه را ملایم کرده و ابهامات جدیدی در میان معامله‌گران درباره همراهی انگلیس با ممنوعیت بیمه جهانی وجود دارد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر