|
کدخبر: 269390

عطش آسیایی ها برای خرید نفت ارزان از روسیه فروکش کرد

آمارهای اخیر نشان می‌دهد عطش خریداران آسیایی بزرگ برای دریافت نفت ارزان روسیه در هفته‌های اخیر فروکش کرده است.

آمارهای بلومبرگ نشان داد صادرات نفت روسیه با کاهش تقاضای چین و هند، در چهار هفته گذشته ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

چین و هند ۵۵ درصد از صادرات نفت دریابرد روسیه را دریافت می‌کنند. با این حال تقاضای چین در چهار هفته گذشته به میزان ۵۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و تقاضای هند هم ۱۸ درصد کاهش داشته است.

شرکت دولتی سینوپک چین که بزرگترین پالایشگر نفت در آسیاست، پس از این که حاضر نشد قیمت بالاتری از خریداران هندی پیشنهاد دهد، خرید نفت اسپوی روسیه را ماه میلادی جاری کاهش داد.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: این اقدام سینوپک کاملا محاسباتی بوده و انگیزه ژئوپلیتیکی نداشته است.

سینوپک در ماه‌های مه و ژوئن، ۲۰ میلیون بشکه نفت اسپوی روسیه را خریداری کرده بود اما انتظار می‌رود در ژوئیه خرید کمتری داشته باشد زیرا پالایشگاه‌های هندی قیمت خرید بالاتری را پیشنهاد کرده‌اند. قیمت پیشنهادی سینوپک برای خرید نفت اسپوی روسیه، ۲۰ دلار در هر بشکه کمتر از قیمت پایه نفت خاورمیانه بود. خریداران چینی دیگر شامل شرکتهای دولتی CNOOC و پتروچاینا، در ژوئیه، قیمت خرید بالاتری نسبت به سینوپک پیشنهاد کردند.

سینوپک نفت روسیه را در ماه‌های مه و ژوئن با ۲۰ دلار در هر بشکه تخفیف دریافت کرد اما خریداران در ژوئیه، دریافت نفت اسپوی روسیه را ۱۳ دلار در هر بشکه تخفیف پیشنهاد کردند و بعضی از آنها حتی به هشت دلار در هر بشکه تخفیف هم راضی بودند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه و متعاقب آن، تحریمهای غربی علیه مسکو، رقابت چین و هند برای خرید ارزان‌تر نفت روسیه را کلید زد و درآمدهای نفتی روسیه را در ماه‌های مارس، آوریل و مه تقویت کرد. اما از ماه مه، چین به دلیل تجدید قرنطینه‌های کووید که تقاضا برای سوخت را محدود کرده است، خرید نفت روسیه را ۱۴ درصد کاهش داده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرده بود صادرات نفت روسیه به چین و هند، ۳۰ درصد در مقایسه با رکوردی که در آوریل و مه داشت، کاهش پیدا کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها