|
کدخبر: 269280

ورود موج گرما و کمبود انرژی در آسیای مرکزی

همزمان با ورود موج گرمای شدید به آسیای مرکزی، شرکت نیروی دولتی قرقیزستان درباره کمبود احتمالی نیرو هشدار داد.

با افزایش مصرف روزانه برق در تابستان، شرکت نیروی دولتی قرقیزستان نسبت به احتمال کمبود نیرو هشدار داد. آسیای مرکزی با موج گرمای شدیدی روبرو شده که بیشتر نقاط نیمکره شمالی را فرا گرفته است. آمار شرکت نیروی دولتی قرقیزستان نشان داد ۱۹ ژوییه، مصرف کنندگان برق میزان مصرف را ۲۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه دو سال پیش، افزایش دادند و ۳۴ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کردند در حالی که میزان مصرف در سال ۲۰۲۰ به ۲۸ میلیون کیلووات ساعت و در سال ۲۰۲۱ به ۲۹ میلیون کیلووات ساعت رسیده بود.

این شرکت درباره افزایش مصرف برق توضیحی نداد اما یک عامل اصلی، احتمالا افزایش استفاده از وسایل سرمایشی برای تحمل گرمای بیش از حد معمول هوا بوده است.

دمای روزانه در بیشکک – پایتخت قرقیزستان- در حال حاضر بیش از ۳۰ درجه است در حالی که معمولا در ژوییه پایین ۳۰ درجه بوده است. با این حال این شهر خنک‌تر از بخشهای دیگر آسیای مرکزی است که در مقایسه با میانگین جهانی، سریع‌تر در حال گرم شدن هستند. دمای منگیستاو در ناحیه غربی خشک قرقیزستان، ۱۸ ژوییه به ۵۰ درجه رسید و دمای هوای تاشکند – پایتخت ازبکستان- بالای ۴۰ درجه بود.

شرکت نیروی قرقیزستان هشدار داد افزایش مصرف، مشکلاتی را در ذخایر توکتوگل که ۴۰ درصد برق کشور را تامین می کند، ایجاد خواهد کرد.

سطح آب در سد توکتوگل به سرعت رو به کاهش است. این مشکل جدی است زیرا ذخایر این سد معمولا در تابستان با آب شدن برف کوه‌ها، پر شده و آب کافی برای تولید نیرو در زمستان ذخیره می‌شود.

این وضعیت تنها برای قرقیزستان هشداردهنده نیست بلکه برای همسایگان این کشور شامل ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان که برای آبیاری مزارع و تولید نیرو به سد توکتوگل وابسته هستند هم نگران‌کننده محسوب می‌شود.

همزمان با مواجه شدن قرقیزستان با کمبود نیرو در زمستان امسال، بیشکک به همسایگانش هشدار داده است آب کمتری دریافت خواهند کرد زیرا این کشور ناچار است ذخایر کافی برای خود نگه دارد.

پاییز گذشته سطح آب در توکتوگل، به دلیل هوای داغ تابستان، پایین‌تر از یک دهه گذشته بود و موج گرمای امسال، مشکلات مشابهی را ایجاد می‌کند.

با این حال، سطح ذخایر آب این سد که گنجایش ۱۹.۵ میلیارد متر مکعب آب را دارد، در حال حاضر به سطح اندک نگران کننده نرسیده است. این ذخایر در حال حاضر ۱۲.۷ میلیارد متر مکعب بوده و بسیار بالاتر از سطح ۵.۵ میلیارد متر مکعب است که برای تولید برق بسیار اندک محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال شرکت نیروی قرقیزستان از مصرف کنندگان خواسته است برای اطمینان از ادامه تامین باثبات نیرو، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها