|
کدخبر: 268870

اروپا آذربایجان را جایگزین صادرات انرژی می کند

اتحادیه اروپا و آذربایجان یادداشت تفاهمی برای افزایش عرضه گاز آذربایجان به اروپا با هدف کاهش وابستگی به روسیه امضا کرده‌اند که طبق آن صادرات گاز به اروپا تا ۲۰۲۷ دوبرابر می‌شود.

اروپا در حال نهایی کردن یک قرارداد جدید انرژی با آذربایجان است که طبق آن جریان گاز از این کشور به اروپا طی ۵ سال دو برابر خواهد شد. این قرارداد در راستای تلاش بروکسل برای کاهش وابستگی به روسیه امضا می‌شود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا پس‌از اجلاس هجدهم ژوییه بر تقویت و گسترش همکاری در زمینه انرژی و سایر زمینه‌ها تأکید کردند.

علی‌اف گفت: «همکاری در زمینه انرژی همواره در دستور کار ما قرار داشته‌است. ما علاقه‌مند به گسترش همکاری در آموزش، حمل‌ونقل و سایر زمینه‌ها هم هستیم».

رئیس کمیسیون اروپا هم گفت با یادداشت تفاهم جدیدی که امضاء شده اتحادیه اروپا یک فصل جدید در همکاری انرژی با آذربایجان باز کرده‌است و آذربایجان یک شریک حیاتی در تلاش اروپا برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی روسیه خواهد بود.

کادری سیمون کمیسر انرژی اتحادیه اروپا تاکید کرد طبق این یادداشت تفاهم انتظار می‌رود آذربایجان در امسال میلادی ۴ میلیارد مترمکعب گاز اضافی به اتحادیه اروپا صادر کند. به‌این‌ترتیب کل صادرات گاز این کشور به اروپا به ۱۲ میلیارد مترمکعب خواهد رسید. این رقم تا ۲۰۲۷ حداقل ۲۰ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

در این یادداشت تفاهم همچنین بر تعهد اتحادیه اروپا در مورد تغییرات جوی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تأکید و پیشنهادهایی برای همکاری با باکو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، کارآمدی انرژی، تولید و انتقال به سمت هیدروژن سبز ارائه‌شده است.

اما مهم‌ترین قسمت این یادداشت تفاهم دو برابر شدن صادرات گاز آذربایجان به اتحادیه اروپا تا ۲۰۲۷ است.

میادین گازی آذربایجان و زنجیره خط لوله‌هایی که گاز را از طریق گرجستان و ترکیه به یونان می‌برند تحت کنترل کنسرسیوم بین‌المللی چند حزبی قرار دارند. بخشی از این خط لوله به بلغارستان و آلبانی رفته و از دریای آدریاتیک به ایتالیا می‌رسد.

شرکت‌های تشکیل‌دهنده این کنسرسیوم درمورد میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری لازم برای افزایش تولید گاز و گسترش ظرفیت خط لوله تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر