|
کدخبر: 267199

ایران ۷۰ درصد بنزین مصرفی افغانستان را تامین می‌کند

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: بیش از ۷۰ درصد بنزین مصرفی افغانستان از گذرگاههای مرزی ایران وارد می شود که بخش عمده این واردات از گذرگاه دوغارون- اسلام قلعه انجام می شود.

"میراجان سلیمان‌خیل" روز یکشنبه گفت: در حال حاضر به صورت تخمینی مصرف روزانه بنزین در افغانستان ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که از این میزان حدود ۷۰ درصد فقط از مرز اسلام قلعه - دوغارون وارد می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون فقط از پالایشگاه شازند روزانه حدود هزار و ۵۰۰ تن بنزین به افغانستان صادر می شود و بقیه بنزین مصرفی کشور افغانستان از مسیر ترکمنستان و دیگر گذرگاه های مرزی وارد کشو می شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: مصرف روزانه گازوئیل در افغانستان نیز روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن است که در حال حاضر با کمبود روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی این فراورده سوختی در افغانستان مواجه هستیم.

سلیمان خیل افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا هزار تن گازوئیل وارد افغانستان می شود که بخش عمده آن از مرز اسلام قلعه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در حالی که مطابق قیمتهای جهانی، بنزین از گازوئیل گران تر است اما به واسطه عرضه کم گازوئیل، قیمت این سوخت مهم به شدت در افغانستان زیاد شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: هم اکنون هر تن بنزین به صورت عمده فروشی در افغانستان هزار و ۱۵۰ دلار به فروش می رسد حال آن که قیمت هر تن گازوئیل دربازار عمده فروشی به حدود هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است از این رو از مسوولان ایرانی می خواهیم برای کاستن از قیمت گازوئیل زمینه صادرات و یا ترانزیت گازوئیل بیشتر را به افغانستان فراهم کنند.

عرضه بهاری حدود ۱۵۰ هزار تن سوخت به افغانستان از مرز دوغارون

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: از بهمن ماه پارسال ترانزیت گازوئیل به افغانستان از مسیر ایران از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون ۱۶.۸ هزار تن گازوئیل از مرز دوغارون به افغانستان ترانزیت شده است 

مرتضی مجردی افزود: مطابق اظهار ناوگان باری و شرکتهای حمل و نقل به راهداری، طی سه ماهه بهار امسال ۹۲.۵ هزار تن بنزین،۳۶.۵ هزار تن گازوئیل، چهار هزار تن هیدروکرین و ۱۵ هزار تن گاز مایع از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است.

وی ادامه داد: هرچند در بهار سال ۱۴۰۰ فقط حدود چهار هزار تن بنزین به افغانستان صادر شده بود اما میزان عرضه گازوئیل به افغانستان از مرز دوغارون به واسطه صادرات و ترانزیت طی بهار امسال در مقایسه با صادرات گازوئیل در بهار ۱۴۰۰ تغییری نداشته است.

مجردی ظرفیت هر تانکر سوخت در این مرز را ۲۵ هزار لیتر یا حدود ۲۵ تن سوخت عنوان کرد و گفت: معمولا ناوگان سوختی و شرکتهای حمل و نقل بار سوخت خود را ابتدا در مخازن سوخت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تخلیه کرده و سپس ناوگان سوخت افغانستانی این سوخت را به شهرهای مختلف افغانستان منتقل می کند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می دهد.  

خراسان رضوی ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و شهرستان های تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.

براساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مبادلات مرزی کنونی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه روزانه حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون و تانکر است و این میزان پیش از روی کار آمدن طالبان روزانه افزون بر ۷۰۰ دستگاه کامیون بود و بر این اساس روزانه حدود ۵۰ دستگاه تانکر سوخت از دوغارون به افغانستان صادر یا ترانزیت می شود.

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.  

گذرگاه مرزی دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی ۱۲۰ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.  

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر