|
کدخبر: 259244

کنتور برق چه صنایعی هوشمند شد؟

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: مراحل هوشمند سازی کنتور برق بخش های صنعتی، کشاورزی، اداری و عمومی کشور به اتمام رسید.

انرژی کنتور برق چه صنایعی هوشمند شد؟

طرح هوشمند سازی کنتورهای برق یکی از برنامه‌های تدوین شده وزیر نیرو برای عبور موفق از اوج بار مصرف امسال است که تحت عنوان طراحی یک صد برنامه از آن نام برده شده است.

در همین رابطه ۶ اردیبهشت ماه «محمد اله داد» معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق با اشاره به عزم وزارت نیرو برای بهره گیری کامل از ظرفیت صنایع در دوران اوج بار مصرف برق در تابستان۱۴۰۱، گفت: مشترکان صنعتی و کشاورزی حوزه توزیع به کنتورهای هوشمند تا پایان ماه جاری تجهیز می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران از اتمام طرح هوشمندسازی کنتور برق بخش های صنعت، کشاورزی، اداری و عمومی خبرداده است.

"مصطفی رجبی مشهدی" در این باره افزود: تمام بخش‌های اداری، صنعتی، عمومی و کشاورزی کشور با مصرف ۳۰ کیلوولت آمپر به بالا که حدود ۷۰۰ هزار کنتور برآورد می‌شود هم‌اکنون به کنتورهای هوشمند برق، مجهز و رویت‌پذیر شده‌اند.

وی ادامه داد:  این بخش‌ها حدود ۵۰ درصد بار مصرف برق کشور را مصرف می‌کنند و  بیش از ۳۰ میلیون دستگاه کنتور برق نیز در بخش خانگی و تجاری کشور داریم که ۶۰ درصد آن‌ها کنتورهای دیجیتال و مابقی مکانیکی هستند و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار کنتور هوشمند در بخش خانگی و تجاری نصب شده‌ است.

سخنگوی صنعت برق گفت: با احتساب بخش خانگی و تجاری هم اکنون یک میلیون دستگاه کنتور برق هوشمند در کشور نصب شده است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: از حدود ۳۰ میلیون مشترک بخش خانگی، حدود ۶۵۰ هزار مشترک بیش از دو برابر الگو، مصرف برق دارند که جزو افراد پرمصرف قرار می‌گیرند که قرار است تا زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال، این مشترکان به کنتورهای هوشمند مجهز شوند.

وی ادامه داد: با هوشمند شدن کنتورها علاوه بر نظارت شرکت‌های برق بر میزان مصرف، مشترکان برق نیز در لحظه از میزان مصرف و هزینه‌های برق خود آگاه می‌شوند که این موضوع می‌تواند در کاهش مصرف برق تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق  افزود: قیمت هر دستگاه کنتور برق هوشمند بخش خانگی در بازار، بین ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر