|
کدخبر: 256566

آغاز کم آبی شدید در خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: درحال‌حاضر وضعیت رودخانه دز و کرخه طبق آمار اعلام شده پیش‌بینی می‌شود قطعا در ماه‌های آینده و به‌ویژه تابستان با کم آبی شدید مواجه شویم که قطعا این کم آبی در کیفیت آب شرب و کشاورزی و کشت تابستانه کشاورزان تاثیر می‌گذارند.

سید کریم حسینی اظهارکرد: نمایندگان استان خوزستان در رابطه با نگرانی‌های وضعیت کمیت و کیفیت آب شرب، کشاورزی و دغدغه‌هایی از بابت بعضی از اظهار نظرهای طرح انتقال آب این استان با وزیر نیرو جلسه داشتیم.

وی افزود: درحال‌حاضر وضعیت رودخانه دز و کرخه طبق آماری اعلام شده پیش‌بینی می‌شود قطعا در ماه‌های آینده و به‌ویژه تابستان با کم آبی شدید مواجه می‌شویم که قطعا این کم آبی در کیفیت آب شرب و کشاورزی و کشت تابستانه کشاورزان تاثیر می‌گذارند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس ادامه داد: بر همین اساس نشستی با وزیر نیرو داشتیم و ابتدا در مورد انتقال آب از سرچشمه رودخانه‌های خوزستان از جمله کارون که مقدار آورد آبی این رودخانه حداقلی است صحبت کردیم که از اجرای این طرح جلوگیری شود.

حسینی عنوان کرد: مسئولان آبی ما اگر بتوانند آب شرب و کشاورزی مردم استان خوزستان را درحال‌حاضر با همین میزان آب موجود تامین کنند هنر کرده‌اند و نباید به فکر طرح انتقال سرچشمه‌های آبی این استان باشند. بر اساس برخی شنیده‌ها طرح‌های انتقال آب استان دوباره در این موقع از سال مطرح شده و استان هایی مدعی‌اند که آب خوزستان باید از سرچشمه هایی که طرحی غیراصولی و غیرکارشناسی است و پیوست زیست محیطی ندارند دوباره فعال شود که قطعا مشکلات استان خوزستان با اجرای این طرح بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت آب استان به همین ترتیب ادامه پیدا کند و مدیریت شود با منابع آبی موجود استان می‌شود تنش آبی کمتری در خصوص آب شرب در ۶ ماه نخست امسال داشت.از طرف دیگر آب کشاورزی خوزستان در ماه‌های آینده مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت که در این باره با وزارت جهاد کشاورزی صحبت کردیم که بتواند هم کشت‌های جایگزین را در واقع اعلام کند و هم اینکه اگر ممنوعیت کشتی وجود دارد آن را با محدودیت کشت مدیریت و کشت‌های جایگزین اعلام کند تا خسارت هایی که از این بابت کشاورزان می‌بینند جبران شود.

حسینی گفت: اگر آب‌های موجود در سدهای استان مدیریت شود می‌توانیم نیمه امسال را با مدیریت صحیح و جلوگیری از هدر رفت آب طی کنیم. اما همیشه استان‌های جنوبی در مشکل کم آبی در ابتدای لیست قرار دارند چرا که آورد رودخانه‌ها تا به این مناطق برسد دچار کاهش شدید می‌شود و حتی میزان شوری آب نیز بیشتر خواهد شد و این مناطق دچار مشکل آب شرب می‌شوند.

وی اضافه کرد: اغلب شهرهای استان خوزستان در پایین دست شهرها با مشکل آب کشاورزی و حق آبه مواجهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس افزود: در نشستی که با وزیر نیرو داشتیم اعلام کردیم اگر حداقل آب کشاورزی، کشت‌های فصلی و آب شرب استان خوزستان از لحاظ کمیت و کیفیت تامین شود هیچگونه اعتراضی هم در کار نخواهد بود و در سال‌های گذشته هم مخالفت‌ها بیشتر به این دلیل بود که با وجود بارش‌های بهتر و ذخایر آبی پشت سدها، استان باز هم با مشکل کم آبی مواجه بود که باید امسال با تدابیر بهتر و بیشتر ورود کنیم تا در فصل تابستان با مشکل تنش آبی روبه رو نشویم.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها