|
کدخبر: 251142

سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در حوزه انرژی؟

وزیر نفت گفت: برای 8 سال آینده 200 میلیارد دلار نیاز است که هم در بحث بالادست و هم در بحث پایین دست و پتروشیمی ها سرمایه گذاری کنیم.

جواد اوجی وزیر نفت کشورمان گفت؛ حدود 200 میلیارد دلار نیاز داریم تا به تولید 5.7 میلیون بشکه در روز نفت ، یک میلیارد و400 میلیون متر مکعب گاز و افزایش ظرفیت پتروشیمی ها به 140 تن در سال دست یابیم که با سرمایه گذاری این مبلغ در بخش های حفظ و نگهداشت ، بازسازی،نوسازی و افزایش تولید اجرایی خواهد شد. از این 200 میلیار دلار سرمایه مورد نیاز این صنعت حدود 80 میلیارد دلار فقط مربوط به صنعت گاز است. هرسال مصرف گاز  کشور 10 تا12 درصد در حال افزایش است.

وی ادامه داد: صادرات نفت و میعانات گازی ما به سبب تحریم ها در دولت قبل هم پایین بود. چنان که اوایلی که به وزارت نفت آمدم گزارش ها و مکاتباتی از وزیر محترم سابق دیدم که حتی پیش بینی می کرد، این میزان صادرات هم کاهش پیدا کند. این مکاتبات ایشان با رئیس جمهور وقت آن زمان یعنی آقای دکتر روحانی و دکتر رئیسی که تازه آمده بودند است. ایشان دلایلی آوردند و حتی احتمال کاهش صادرات را هم پیش بینی می کردند.

به گفته وی، ما از همان ماه اول یعنی از همان شهریور ماه، به مرور هم صادرات نفت خام و هم میعانات گازی را افزایش دادیم. هیچ گونه تحریمی هم کم نشده و هیچ گونه تخفیفی هم در تحریم ها داده نشده است. همان تحریم های سفت و سخت که حتی بدتر هم شده است.

اوجی ادامه داد: در چند سال گذشته به جهت عدم سرمایه گذاری در این صنعت از برنامه ششم توسعه هم عقب افتاده ایم. مطابق آن برنامه الان باید روزانه یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در کشور تولید گاز شیرین می داشتیم. اما نداریم. در حال حاضر نزدیک به 840 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت تولید گاز شیرین داریم که این فاصله نشان می دهد سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است و از برنامه ششم عقب هستیم. به همین دلیل در فصول سرد سال با کمبود گاز مواجه می شویم.

به گفته او، در حوزه نفت نیز قابلیت و پتانسیل تولید، بیشتر و البته صیانتی نفت را داریم تا بتواند به اقتصاد کشور کمک کند. اما خب سرمایه گذاری صورت نگرفته و ظرفیت تولید هم کاهش پیدا کرده است.

وزیر نفت اذعان کرد: عنوان می کردند به علت تحریم سرمایه گذاری ممکن نیست اما از شهریور که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، تحریم ها شدید تر از قبل هم بوده است. ولی این دولت معطل بحث لغو تحریم ها نشده و ننشسته است که ببیند این تحریم ها به کجا می رسد و معطل سرمایه گذار خارجی نمانده است. از طرفی هم زمانی که برجام رقم خورد و وارد فضای پسابرجام شدیم، بازهم شاهد بودیم که اتفاق خاصی رخ نداد و شرکت های خارجی نیز آنچنان برای سرمایه گذاری اقدام نکردند.

وی افزود: با توجه به اینکه از سوابق مطلع هستیم و نیاز این صنعت و کشور را نیز در نظر داریم معتقدیم که که اگر سرمایه گذاری نشود در 2 یا3 سال آتی در حوزه امنیت انرژی دچار چالش خواهیم بود. زیرا در بحث ظرفیت پالایشگاهی کشور، بااین روندی که مصرف بنزین و نفت و گاز در حال افزایش است. بزودی میزان تولید و مصرف باهم یکی می شوند یا در بحث گاز اکنون در فصول سرد سال با کسری مواجه هستیم اما با ادامه این روند کم کم در کل سال با کسری گاز مواجه خواهیم بود.

به گفته وی، مصرف بنزین در حال حاضر به 86 میلیون لیتر در روز رسیده و با همین روند اگر ادامه داشته باشد. ما‌ باید در سال های آینده وارد کننده فرآورده های نفتی باشیم.

 

 

 

منبع: ویژه نامه روزنامه ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها