|
کدخبر: 250959

اقدامات شاخص شرکت ملی نفت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در پیامی تأمین سوخت زمستانی، گذر از اختلال سامانه سوخت، تقویت ناوگان سوختی و مدیریت چرخه تأمین و تقاضای سوخت را مهمترین اقدامات این شرکت در 6 ماه اخیر دانست.

انرژی اقدامات شاخص شرکت ملی نفت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به تشریح عملیکرد شریکت در شش ماه سال ۱۴۰۰گذشته پرداخت که مشروح آن به شرح ذیل است:

در آستانه سال نو، مرور اتفاقات و رویدادهای گذشته بیانگر این است که صنعت پالایش و پخش و فراز و نشیب‎های متعددی را پشت سرگذاشته است.

مدیریت جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در دولت سیزدهم درحالی رشته امور را در دست گرفت که می‌بایست برای ساماندهی به زنجیره تامین، تولید و توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور برنامه‌ای مدون متناسب با ساختار صنعت پالایش و پخش مهیا می‌کرد.

این امر مستلزم بررسی و گفتمان و اخذ نظرات تخصصی کارشناسان در رده‌های مختلف شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت‌های تابعه بود تا با ایجاد تحول در نحوه سیاست‌گذاری در نگاه کلان شرکت با تمرکز بر شیوه تامین مالی در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، ارتقاء کیفیت خدمات و بهینه سازی مصرف انرژی مبتنی بر دانش بومی و زیرساخت‎های فناوری بود.

وقوع برخی رویدادها در همان بدو شروع به کار، از جمله ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور درپی حمله سایبری توسط معاندان نظام جمهوری اسلامی، کشور را در شرایط سختی قرار داد که به حمد الهی و مساعدت و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان، متخصصان و با نظارت بی‌وقفه مدیران ارشد در صنعت نفت و همچنین همدلی و همراهی هموطنان عزیز و بزرگوار، از این آزمون سربلند بیرون آمدیم.

بدین ترتیب طی ۶ ماه گذشته علی‎رغم فراز و نشیب‌های بسیار،‌ ارکان صنعت پالایش و پخش بر سه محور: تعیین خط مشی و سیاست‌های راهبردی در قالب تدوین اساسنامه و شیوه تامین منابع مالی در اجرای مدیریت بهینه مصرف سوخت، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، توسعه شبکه‌های خطوط لوله و ذخیره‌سازی در راستای افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی پایه‌ریزی شد.

بدین منظور در وهله نخست افزایش ذخایر استرات‍ژیک کشور و اجرای تعهدات ناشی از پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی در دولت گذشته در دستور کار قرار گرفت. باتوجه به اینکه در شش ماه دوم سال موضوع تامین سوخت زمستانی از اولویت خاصی برخوردار بود، لذا در وهله اول با تشکیل کارگروه اصلی برنامه ریزی، هماهنگی، تامین و مدیریت منابع سوخت زمستانی باحضور معاونین محترم وزرای نفت و نیرو و دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با محوریت شرکت ملی پالایش و پخش و برگزاری جلسات مستمر هفته‌ای دو بارو پایش لحظه‌ای فرآیند تحویل و مصرف سوخت رمستانی به نیروگاه‎ها و صنایع عمده، ضمن اعمال مدیریت مصرف، از بروز مشکلاتی نظیر قطعی برق جلوگیری بعمل آمده و به نحو مطلوبی مدیریت گردید. بدین ترتیب رقمی بالغ بر ۱۸.۵ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد تا از وقوع خاموشی گسترده در سطح کشور ممانعت شود.

در بخش صادرات نیز حفظ بازارهای صادراتی علی‌رغم کمبود سوخت در کشور از دیگر اقداماتی بود که به آن پرداخته شد تا ظرفیت صادراتی فرآورده‌های نفتی کشور در محاق فراموشی قرار نگیرد.

درخصوص توسعه شبکه خطوط لوله نفت خام و فرآورده به منظور تضمین امنیت انرژی و بسترسازی در صادرات با درنظرگیری ایجاد امنیت نقل و انتقالات، کاهش قاچاق سوخت با نگاهی به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و... تفاهم‌نامه‌های احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی «تابش» و «پارس» با نظام بانکی کشور منعقد شد.

از سوی دیگر در بحث نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسانی جاده‌ای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید و تامین خودرو به منظور تامین ۵۰۰ دستگاه نفتکش منعقد شد تا نخستین قدم برای نوسازی ۴ هزار دستگاه نفتکش برداشته شود.

همچنین در اسفند ماه جاری اسکله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بندر صادراتی ماهشهر به بهره‌‎برداری رسید. دراین اسکله محموله‌های ال‌پی‌جی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس صادر خواهد شد.

اما مهمترین اقدامی که طی این مدت باتوجه به شرایط بحرانی مصرف سوخت در کشور حاکم بود مدیریت چرخه تامین و تقاضا در کنار دغدغه ارتقاء کیفی واحدهای پالایشی بود که خوشبختانه با تدابیر وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش باوجود افزایش مصرف در سال جاری و عدم توجه به نوسازی و بازسازی تاسیسات پالایشگاهی در سال‌های گذشته، تامین بنزین کشور ‌بدون هیچگونه وقفه عملیاتی انجام و از واردات آن جلوگیری شد.

از جمله اقدامات بسیار موثر و کاربردی طی این مدت تدوین اساسنامه شرکت ملی پالایش وپخش با نگاه توسعه‌ای در راستای تکالیف قانونی بود که متاسفانه از سال ۱۳۶۶ تاکنون مغفول مانده بود .

عملیاتی نمودن بند (ز) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با تشکیل کارگروه تخصصی، از جمله اقدامات موثر دیگر طی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بود.

طرح پیشنهادی مبنی بر ساماندهی تولید و صادرات مشتقات نفتی و کدهای رهگیری واحدهای هیدرو کربوری در راستای اجرای ماده (۴) ودستوالعمل ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قاچاق کالا و ارز نیز از اقدامات مهم دیگر طی این مدت بود.

امیدواریم در سال ۱۴۰۱، با تلاش و همت مضاعف کلیه کارکنان زحمتکش، صدیق و متخصص پالایش و پخش در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به منظور اجرای سیاست کاهش خام‌فروشی، افزایش ارزش افزوده در زنجیره تولید صنایع پایین دستی و سودآوری بیشتر ، به تعهدات خویش بیش از پیش عمل نماییم انشالله.

در پایان ضمن گرامیداشت سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران،‌ خاضعانه از تمامی همکاران تلاشگر، انقلابی و غیور که همواره جهادگونه و مسئولانه در این جبهه از اعتبار و آبروی صنعت نفت بالاخص مجموعه پالایش و پخش پشتیبانی کرده‌اند، قدردانی نموده و با تبریک فرارسیدن عید باستانی نوروز؛ در سال جدید عزت، بهروزی و توفیق روزافزون را برای ایشان و خانواده‌های آنان از درگاه احدیت مسئلت می‌نماییم.»

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها