|
کدخبر: 250267

ذخایر سد‌های تهران پاسخگوی خشکسالی نیست

مدیرکل دفتر مدیریت بهره برداری منابع آب و آب نیروی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: سال ۱۴۰۰ همراه با خشکسالی کم سابقه‌ای شروع شد.

آقای محمد شهریاری گفت: در سال آبی امسال ذخایر سد‌های تهران حدود ۵۳۰ میلیون مترمکعب بود، در حالی که این عدد سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مقایسه میزان بارندگی در سال گذشته ۴۴ درصد بوده و این عدد امسال منفی ۲۹ درصد است که کاهش‌ بارندگی و ورودی آب سد‌ها در فرمول‌های محاسباتی به عدد منفی ۲۲ درصد نسبت به سال ۹۹ رسیده است.

تامین آب در سطح استان تهران از طریق پنج سد و بیش از ۱۴۰۰ حلقه چاه انجام می‌شود.

مدیر کل بهره برداری از منابع آبی تهران گفت: در این کم بارشی‌ها و کاهش عملکرد نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته، نیروگاه‌های برق آبی تهران ۴۴ درصد کاهش تولید برق داشته‌اند.

با توجه به شرایطی که وجود دارد و پیش بینی‌های انجام شده، برنامه ریزی‌هایی از سوی سازمان آب منطقه‌ای صورت گرفته که تامین آب پایدار و مطمئن در سال آینده داشته باشیم.

در اسفند بارش‌ها طوری رقم خورده که ورودی‌ به سد‌ها مثبت بوده و ذخایر برفی هم در آینده می‌تواند تا خرداد کسری‌های ذخایر را جبران کند.

بررسی وضعیت سدها نشان می‌دهد، میزان حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهر تا ۹ بهمن امسال معادل ۹.۲۶ میلیارد مترمکعب بوده که کاهشی معادل ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌­دهد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر