|
کدخبر: 249138

ونزوئلا جایگزین روسیه در بازار نفت می ‌شود؟

رئیس اتاق نفت ونزوئلا اعلام کرد این کشور می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و این گونه جایگزین نفت روسیه در آمریکا شود. آیا ونزوئلا منجی بازار نفت می‌شود؟

رئیس اتاق نفت ونزوئلا اعلام کرد که اگر آمریکا اجازه دهد، تولید نفتش را به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

اما چرا ونزوئلای تحریم‌ شده، قصد دارد تولید نفت خود را تا این حد افزایش دهد؟ یورونیوز نیز چند روز پیش گزارش داد که کاخ سفید گروهی را به ونزوئلا اعزام کرده تا درباره جایگزینی نفت ونزوئلا با نفت روسیه مذاکره کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین اوپک در ایران در همین مورد گفت: شاید نفت ونزوئلا بتواند بازار آمریکا را نجات دهد، اما بحران بازار انرژی جهان را حل نمی‌کند و تنها بازارهای آمریکا را نجات می‌دهد.

پس به نظر می‌رسد که آمریکا از اعمال فشار بر اوپک نتیجه دلخواه خود را نگرفته است. از سوی دیگر، طولانی‌شدن روند مذاکرات ایران در وین هم نگرانی‌ها نسبت به دست نیافتن به توافق را افزایش می‌دهد. بنابراین کاخ سفید به فکر جایگزین‌کردن نفت ونزوئلا با روسیه است.

ونزوئلا ظرفیت افزایش تولید دارد؟

آیا ونزوئلا می‌تواند تولید خود را تا این حد افزایش دهد؟ چندی پیش ایران و ونزوئلا با هم قرارداد سوآپ نفتی بستند. قرار شد که ایران به ونزوئلا میعانات نفتی سبک ارسال کند. ونزوئلا هم در عوض به ایران نفت سنگین دهد.

بلومبرگ می‌گوید توافق سواپ با ایران به شرکت PDVSA کمک کرد تا در سال میلادی گذشته تولید گریدهای نفتی صادراتی را بهبود دهد.

البته ونزوئلا هنوز به تولید یک میلیون بشکه در روز نرسیده است.

رینالدو کینترو، رئیس اتاق نفت ونزوئلا، در همین مورد توضیح داد که تولید نفت ونزوئلا در ژانویه به ۷۵۵ هزار بشکه در روز رسید. به همین دلیل هم این کشور می‌تواند تولید نفت خود را به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برساند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا ونزوئلا می‌تواند منجی بازارهای نفتی، به‌ویژه در آمریکا باشد و قیمت نفت جهان را تثبیت کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها