|
کدخبر: 246290

مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ چقدر رشد خواهد داشت؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده مصرف بنزین به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد و در تعطیلات نوروزی این رقم، بیش از این هم خواهد بود.

کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: شدت مصرف انرژی در کل در کشور ما بالاست؛ در خصوص بنزین هم با وجود آنکه کرونا شیوع پیدا کرد و رشد مصرف آن تا حدودی کنترل شد، اما با افزایش تعداد خودروها در سطح کشور، شاهد رشد قابل توجه در مصرف بنزین هستیم.

وی افزود: هنوز میزان مصرف روزانه بنزین کشور از میزان تولید پایین‌تر است، اما روند آن روندی صعودی است؛ و اگر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا نباشد، قطعا شیب روند صعودی مصرف بنزین، بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده مصرف بنزین به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد و در تعطیلات نوروزی این رقم، بیش از این هم خواهد بود.

وی ادامه داد: هم تعداد خودروهایی که به صورت مستمر وارد ناوگان حمل‌و‌نقل کشور می‌شود، در رشد مصرف بنزین تأثیر دارد و هم عامل قیمت یک فاکتور موثر در بخش مصرف است؛ قیمت حامل‌های انرژی به‌گونه‌ای است که موجب رشد مصرف شده است.

ویس‌کرمی با بیان اینکه "مصرف خودروها و استانداردهایی که در زمینه مصرف سوخت دارند نیز در رشد مصرف بنزین ایران تأثیرگذار بوده"، گفت: تجربیات سال‌های قبل نشان می‌داد که ما سالانه ۸ درصد رشد مصرف بنزین را داشته‌ایم، یک مقدار این روند رشد، طی دو سال اخیر کنترل شده بود؛ اما شیب رشد مصرف بنزین دوباره بیشتر شده و پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش بیش از پیش مصرف بنزین در کشور دارد.

وی افزود: درحال حاضر ۲۷ میلیون خودرو اعم از خودروی عمومی، شخصی و موتورسیکلت داریم که از این رقم ۸۰۰ هزار خودرو گازوئیل‌سوز و بقیه، وسایل نقلیه بنزین‌سوز هستند؛ حدود ۱۸میلیون خودروی شخصی بنزین سوز داریم، ۲.۵میلیون دستگاه وانت‌بار داریم، حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودروهای مسافربر عمومی هستند و حدود 5 میلیون موتورسیکلت داریم که سال به سال هم این تعداد در حال افزایش است.

افزایش سهم CNG در سبد سوخت از سیاست‌های اصلی دولت است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه متنوع‌سازی سبد سوخت خودروها با سوخت پاک و ایمن CNG گفت: یکی از سیاست‌های دولت و وزارت نفت این است که در سبد سوخت خودروها، سهم CNG را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: از ابتدای تأسیس صنعت CNG در کشور که به ابتدای دهه ۸۰بازمی‌گردد، تاکنون؛ در این بیست‌ساله توانستیم ظرفیت بسیار خوبی از نظر زیرساخت‌های صنعت CNG در کشور ایجاد کنیم؛ در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ تجهیز CNG در کل کشور داریم.

ویس‌کرمی اذعان داشت: هم‌اکنون روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سوخت CNG در کشور مصرف می‌شود و به همین میزان، سوخت CNG جایگزین مصرف بنزین شده است.

وی افزود: ظرفیت این ۲۵۰۰ باب تجهیز CNG در کشور می‌تواند تا ۳۰میلیون مترمکعب مصرف CNG را پوشش دهد؛ بنابراین از سیاست‌های دولت و وزارت نفت این است که هم بتوانیم ظرفیت CNG را بالا ببریم و هم تعداد خودروهای CNG سوز را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه "درحال حاضر 4.2 میلیون خودروی CNG سوز در کشور داریم"، گفت: ضمن اینکه بایستی تعداد این خودروهای دوگانه سوز را که به طور همزمان هم بنزین و هم CNG مصرف می‌کنند را افزایش دهیم، باید تعداد جایگاه‌های عرضه CNG را هم افزایش دهیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که با همین ظرفیت فعلی موجود، می‌توانیم حداقل۶ میلیون مترمکعب در روز، مصرف بیشتر CNG را در ناوگان حمل و نقل کشور داشته باشیم.

ویس‌کرمی با بیان اینکه "افزایش ناوگان CNG سوز کشور یکی از سیاست‌های دولت و وزارت نفت است"، گفت: این سیاست در دو بخش تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای پیگیری می‌شود.

وی افزود: در بخش تبدیل کارگاهی، مصوبه شورای عالی اقتصاد اخذ شده و بر اساس این مصوبه، قرار است تبدیل بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز CNG انجام گیرد.

تبدیل ۱۷۵ هزار خودروی عمومی به دوگانه سوز با استفاده از مصوبه شورای عالی اقتصاد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه "تبدیل این ناوگان یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خودرویی به ناوگان دوگانه‌سوز CNG با اولویت خودروهای عمومی انجام می‌گیرد"، گفت: ۲.۵میلیون دستگاه وانت‌بار در کشور داریم که ۵۰ درصد این ناوگان، تک‌سوز (بنزین‌سوز) هستند و مصرف بنزین بالایی هم دارند؛ تبدیل این ناوگان پرمصرف به دوگانه سوز CNG هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تا امروز با استفاده از مصوبه شورای عالی اقتصاد، ۱۷۵ هزار دستگاه خودروی تک‌سوز عمومی، به خودروی دوگانه سوز تبدیل شده‌اند و کار تبدیل کارگاهی بقیه خودروها در حال انجام است.

ویس‌کرمی با بیان اینکه "در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز نیز ورود کرده‌ایم"، گفت: ما با ایران خودرو قراردادی را منعقد کردیم تا با اولویت خودروهای عمومی، اقدام به تولید خودروهای دوگانه‌سوز کنند؛ خودروهای عمومی سهمیه بنزین بالاتری نسبت به خودروهای شخصی دارند و وقتی تبدیل به دوگانه سوز می‌شوند، طبیعتا با تعدیل سهمیه بنزین آنها، صرفه‌جویی خیلی خوبی در مصرف بنزین حاصل می‌شود و ما از محل این صرفه‌جویی، هزینه تبدیل‌ها را تأمین می‌کنیم.

دوگانه سوز کردن ۱.۴ میلیون خودرو تا پایان ۱۴۰۴

وی افزود: ما به توسعه CNG و جایگزینی مصرف CNG با مصرف بنزین اهمیت داده‌ایم؛ این مسئله جزو برنامه‌های ماست و خوب هم پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱، این یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی بنزین سوز را به دوگانه سوز تبدیل کنیم و در کنار آن، امیدواریم خودروسازان تولید خودروی دوگانه سوز را به روال قبل، در دستور کار داشته باشند تا هم در تولید خودروهای دوگانه‌سوز و هم در تبدیل خودروها از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز، بتوانیم سهم CNG را در سبد سوخت خودروهای کشور بالا ببریم، قطعا این مسئله از برنامه‌های مهم ماست که به صورت جدی در حال پیگیری آن هستیم.

ویس‌کرمی در خصور سوخت‌رسانی مرزی در کشور گفت: 35 نقطه مرزی در نقاط مختلف کشور داریم که با سازوکاری که داریم، فروش سوخت را در این نقاط انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در این نقاط، فروش سوخت با قیمتی که مطابق با کشور همسایه باشد، صورت می‌گیرد و باک خودرویی که از کشور خارج می شود، حتما بایستی کنترل شود؛ به میزانی که این خودرو در داخل کشور ما سوخت‌گیری کرده به نرخ آزاد و متناسب با قیمت سوخت در کشور مقصد دریافت می‌شود، که این نرخ‌گذاری‌ها توسط کمیته‌های نرخ‌گذاری مشخص می‌شود.

سوخت رسانی مرزی در ۳۵ نقطه کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: ما در 35 نقطه مرزی، فروش مرزی سوخت را با قیمت‌های آزاد انجام می‌دهیم و درحال گسترش است؛ هرجایی که بازارچه مرزی ایجاد می شود و یا با همکاری سازمان‌های دیگر، امکان ایجاد جایگاه‌های مرزی فراهم می‌شود، جایگاه‌های جدید احداث خواهد شد تا فروش مرزی که اقتصاد خوبی نیز دارد، توسعه یابد.

ویس‌کرمی در خصوص طرح "رزاق" که در سیستان و بلوچستان اجرایی شده بود، گفت: یک تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استانداری سیستان‌وبلوچستان بوده که به صورت آزمایشی طرح رزاق در مقطعی بر اساس نرخ آزاد که مقداری از نرخ صادراتی پایین‌تر بود، اجرایی شد.

وی افزود: جلساتی هم‌اکنون به صورت مشترک در حال برگزاری است تا مشکلاتی که طرح رزاق در مدت اجرای آزمایشی آن داشت، رفع شده و مباحث قیمتی که در این طرح مطرح است، مورد ارزیابی قرار گیرد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه "هم‌اکنون نیز آمادگی داریم تا طرح رزاق به اجرا درآید"، گفت: باید روی مباحث قیمتی آن تصمیم‌گیری شود و امیدواریم جلسات مشترکی که برگزار می‌شود، منجر به رفع مشکلات این طرح شده تا بتوانیم با اجرای دوباره آن، بخشی از فروش مرزی را از طریق طرح رزاق داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به اینکه "آیا احتمال اجرای طرحی مشابه طرح رزاق برای سایر استان‌ها نیز وجود دارد"، گفت: بله این احتمال وجود دارد، اما بستگی به نتیجه بررسی‌ها و نتیجه اجرای طرح رزاق دارد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها