|
کدخبر: 245418

تقابل چین و آمریکا بر سر ذخایر نفتی

چین علیرغم افزایش قیمت نفت و درخواست آمریکا برای آزادسازی ذخایر جهت پایین آوردن قیمت، خرید نفت را از اول فوریه و پس از دیدار با رئیس جمهور روسیه افزایش داده است.

چین در سال جاری میلادی علی‌رغم افزایش قیمت نفت و درخواست واشنگتن برای آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی جهت پایین آوردن قیمت، خرید نفت خود را افزایش داده‌است.

واشنگتن خواستار همکاری چین جهت تقویت تأثیر آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی از سوی مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا برای کاهش قیمت نفت است. قیمت نفت در این هفته پس‌از حمله روسیه به اوکراین برای اولین‌بار از ۲۰۱۴ از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه گفت درحال مذاکره با سایر کشورها برای آزاد کردن ذخایر استراتژیک نفتی است.

آمریکا در ماه نوامبر آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را اعلام کرد و امیدوار بود چین، هند، ژاپن،کره جنوبی و انگلیس هم همین کار را انجام دهند. این اقدام به‌دنبال افزایش قیمت بنزین و تورم در آمریکا صورت گرفت.

همچنین، هند، ژاپن، کره جنوبی و انگلیس اعلام کردند بخشی از ذخایر خود را وارد بازار می‌کنند. اما چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده و بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا هرگز رسماً موافقت خود با این اقدام را اعلام نکرد و از آن زمان نفت بیشتری به ذخایر خود افزوده‌است.طبق گفته برخی منابع تجارت نفت، پکن بلافاصله پس‌از دیدار رئیس‌جمهور چین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل فوریه، خرید نفت خود را افزایش داد.

دولت آمریکا هیچ اظهارنظری در مورد دلیل عدم مشارکت چین در آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی نکرده‌است. برخی منابع از درخواست‌های جدید چین برای خرید بیشتر نفت از اول فوریه خبر داده‌اند.

مشخص نیست چین از حمله روسیه به اوکراین باخبر بوده یا نه، اما واضح است که تصمیم به افزایش ذخایر نفتی خود با وجود افزایش قیمت آن گرفته‌است. کل ذخایر نفتی چین از نظر اندازه قابل رقابت با ذخایر استراتژیک آمریکا است.

ذخایر نفت خام چین ۳۰ میلیون بشکه از اوایل نوامبر افزایش‌یافته است که ۱۰ میلیون بشکه آن در پالایشگاه‌ها و ۲۰ میلیون بشکه در پایانه‌های تجاری قرار دارند.

بررسی ماهواره‌ای منابع ذخیره‌سازی چین، ۹۵۰ میلیون بشکه ذخیره نفتی این کشور را نشان می‌دهد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر