|
کدخبر: 245299

۳ لایحه‌ای که شورای نگهبان تایید کرد چه بود؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را تایید کرد.

انرژی ۳ لایحه‌ای که شورای نگهبان تایید کرد چه بود؟

هادی طحان نظیف سخنگوی در نشست خبری گفت: ۱۵ طرح و لایحه در این مدت در شورای نگهبان بررسی شده که عمدتا این طرح ها و لوایح خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی قرار گرفت و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، این لایحه قرار است گام‌های بلند و موثری را در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز بردارد.

وی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و طرح اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در جلسه شورای نگهبان تایید شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات و شوراها خلاف موازین شرع شناخته نشد. البته دو تذکر هم نسبت به این طرح به مجلس داریم که قطعا به مجلس خواهیم گفت.

وی ادامه داد: طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار نیز مورد بررسی قرار گرفت که شورای در مراحل قبل نسبت به آن ایراد گرفت اما طی رفت و برگشت هایی برطرف شد.

طحان نظیف افزود: اخیرا نامه ای از هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ما ارسال شد مبنی بر اینکه ایرادات قبلی این هیات برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است و ما هم موظفیم این موارد را انتقال دهیم تا برطرف شوند.

وی درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی اظهار داشت: گاهی تصویب یک قانون فراز و نشیب‌های فراوانی دارد و تفاوت متن اولیه تا طرح نهایی زیاد است و ممکن است متن تغییرات زیادی کند.

وی گفت: با توجه به این‌که نمی‌دانیم مصوبه مجلس چه خواهد بود نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم فقط باید وفاق بیشتری نسبت به این طرح وجود داشته باشد و موافقان و مخالفان در فضای آرامی نظرات خود را اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد شورای نگهبان در مواجهه با طرح صیانت گفت: ما هرچه منع شرعی یا قانونی داشته باشد را اعلام می‌کنیم اما تا متن اصلی را نبینیم نمی‌توانیم راجع به آن اظهار نظر کنیم.

وی درباره طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: شورای نگهبان به دنبال حل مسئله است و اختلافی با مجلس ندارد.

وی افزود: این طرح در مجلس مصوب شده اما ما به صورت رسمی آن را دریافت نکردیم و بعد از دریافت طرح در دستور کار قرار می‌گیرد. نسبت به این طرح دو دسته ایراد اشکالات مالی و غیرمالی مطرح بود، ما بررسی خواهیم کرد آیا دولت تقبل مالی را نسبت به این لایحه داشته یا خیر البته ما به دنبال حل مساله رتبه‌بندی معلمان هستیم.

طحان نظیف درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: هر موضوعی که به شفافیت بیشتر کمک کند و منع شرعی و قانونی نداشته باشد، بسیار خوب است و از آن استقبال می‌کنیم. البته نسبت به مفاد طرح شفافیت آرای نمایندگان نمی‌توانم الان نظر دهم‌ و باید مصوبه مجلس به دست ما برسد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبات بودجه‌ای مجلس، اظهار داشت: بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ هنوز در صحن شورای نگهبان آغاز نشده است.

وی گفت: البته پژوهشکده شورای نگهبان جلساتی را برگزار می‌کند و سعی می‌کند که پابه‌پای مجلس بررسی‌هایی را درباره بودجه داشته باشد. ما نتیجه بررسی خود درباره بودجه را زمانی اعلام می‌کنیم که مصوبات بودجه به صورت رسمی به ما اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح مجلس در حوزه فضای مجازی، گفت: در چنین طرح‌هایی که در جامعه حساسیت روی آن وجود دارد، باید وفاق بیشتری وجود داشته باشد و موافقان و مخالفان باید در یک فضای علمی و آرام نظر دهند تا در نهایت و در صورت تصویب شاهد یک قانون کیفی و بهتری باشیم.

وی درباره آخرین وضعیت مصوبه مجلس درباره واردات خودرو، گفت: طرح ساماندهی صنعت خودرو در شورای نگهبان بررسی شد و ابهامات ما برطرف شد.

طحان نظیف افزود: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی به این طرح وارد کرده است و مجلس هم بر مصوبه خود اصرار کرد و هم اکنون دیگر باید درباره این موضوع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری و اعلام نظر کنند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان درباره دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها گفت: ممکن است گزارش‌هایی در این خصوص دریافت کرده باشیم که مستلزم بررسی است. اما در طرف مقابل، نماینده‌ای به دولت و شورای نگهبان نامه زده و تأکید کرده است که در عزل و نصب‌ها دخالتی نمی‌کند که قابل تقدیر است.

وی افزود: شورای نگهبان نسبت به برگزاری الکترونیکی انتخابات موافق است به شرط اینکه امنیت آرای مردم تامین شود.

 

   

 

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر