|
کدخبر: 240321

زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مشخص شد

امروز سرپرست منطقه آزاد کیش زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین به هر کد ملی را اعلام کرد. بنا بر اعلام سرپرست آزاد کیش و خبرگزاری دولت، این طرح تا ۱۰ روز آینده به صورت آزمایشی در کیش اجرا می‌شود.

محمدرضا نوایی لواسانی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش خبر از آغاز طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی در ۱۰ روز آینده داد.

فریدون عباسی‌دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس در همین باره می‌گوید: هنوز اتفاق جدیدی در مجلس رخ نداده و آخرین اخبار، همان است که دولت اعلام می‌کند.

او ادامه می‌دهد: این طرح حالا در سطح محدود محدود اجرا می‌شود و بنابراین اگر مشکلی هم داشته باشد متوجه می‌شویم و آن را برطرف می‌کنیم.

عباسی‌دوانی پیشنهاد می‌دهد که دولت به طور کلی درباره بحث حامل‌های انرژی و قیمت آن تصمیمی جدی بگیرد. او خاطرنشان می‌کند: باید یک تصمیم واحد گرفته شود و با شیوه‌های درست به مردم ابلاغ شود تا مردم هم متحمل فشار نشوند.

رییس کمیسیون انرژی یادآوری می‌کند: به هرحال، اگر قرار است افزایش قیمتی هم اعمال شود باید با شیوه‌های درست باشد. مردم هم نمی‌خواهند سرمایه‌های مملکت از بین برود و از طرفی دولت هم این درآمد اضافه را صرف عمران و آبادی کشور کند.

اما این طرح از کی به صورت همگانی اجرا می‌شود؟ وی بیان می‌کند: در حال حاضر نمی‌توان زمانی برای اجرای همگانی طرح سهمیه بنزین داد. ابتدا باید طرح اجرا شود و مشکلات آن را برطرف کنیم و زمانی که طرح سهمیه جدید بنزین کارآمد شد آن را به صورت همگانی اجرا کنیم.

سهمیه بنزین جدید، چند لیتر است؟

سرپرست منطقه آزاد کیش امروز اعلام کرده که سهمیه بنزین هر نفر از طرح جدید بنزین، ۲۰ لیتر است.

البته جواد اوجی، وزیر نفت در مجلس گفته بود که هنوز مشخص نیست که قرار است سهمیه بنزین هر فرد ۱۵ لیتر باشد یا ۲۰ لیتر و چند روز پس از انتشار خبر تغییر سهمیه بنزین و نامه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سرپرست منطقه آزاد سهمیه جدید بنزین را ۱۵ لیتر دانست.

بنابراین اگر فرض را بر درست بودن اظهارات سرپرست منطقه آزاد کیش بگذاریم، قرار است از ۱۰ روز دیگر به هر فرد در کیش، ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص یابد.

سازوکار فروش بنزین در این طرح چیست؟

بنا بر اظهارات مقامات دولتی و مجلسی‌ها قرار است که به هر کد ملی سهمیه بنزین مشخص اختصاص یابد و افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند بنزین مازاد را در بازار به فروش برسانند.

دولت گفته مردم می‌توانند بنزین سهمیه‌ای تحویل بگیرند و مازاد بنزین را آزاد بفروشند، اما هنوز مشخص نیست که افراد باید این بنزین را به چه کسانی بفروشند. پیش از این قرار بود خریدار بنزین مازاد مردم خود دولت باشد اما حالا مشخص نیست آیا دولت هنوز خریدار سهمیه بنزین مازاد مردم به قیمت آزاد هست یا نه. احتمالا هم کارشناسان به همین دلیل نگران افزایش قیمت بنزین به دست خود مردم هستند.

با این حال، مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته بود: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است؛ از این رو هیچ افزایش قیمتی نداریم.

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها