|
کدخبر: 239935

چرا هزینه آب، برق و گاز رایگان نمی شود؟

سال گذشته با تاکیدات مقام معظم رهبری مقرر شد تا دولت ساز و کاری را تعبیه کند و آب برق و گاز دهک های کم درآمد و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شود.

انرژی چرا هزینه آب، برق و گاز رایگان نمی شود؟

به گزارش همت خبر، در سال گذشته با تاکیدات مقام معظم رهبری مقرر شد تا دولت ساز و کاری را تعبیه کند و آب، برق و گاز دهک های کم درآمد و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رایگان شود این موضوع ضمن حمایت از اقشار کم بهره مند موجب افزایش عدالت اجتماعی شده و از طرفی دهک های پرمصرف ضمن آنکه انرژی را به حد گزافی هدر می دهند از یارانه پنهان نیز استفاده می کنند.

این اتفاق تنها نیازمند دادن اطلاعات از سوی کمیته امداد یا سازمان بهزیستی به وزارتخانه‌های مربوطه می شد که همین اتفاق ساده تاکنون محقق نشده است.

بنابراین گزارش؛ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت نفت مجاز است گازهای مشترکین خانگی کم مصرف را بر اساس الگویی از ابتدای دی ماه سال ۹۹ با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه کند. این موضوع شامل مصرف گاز و کلیه هزینه های مربوط به آن از جمله مالیات و عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی می‌شود و صرفاً شامل سکونتگاهها های دائمی در حال بهره‌برداری شهری و روستایی نیست و شامل سکونتگاه های عشایری نیز می شود. از طرفی واحدهای خالی از سکنه و سکونت های غیر دائم نظیر باغها ویلاها و خانه باغ ها مشمولین تخفیف نمی شود.

پس از کش و قوس‌های فراوان نهایتاً در آذر ماه سال ۱۴۰۰ قانون مصرف رایگان گاز، برق و آب برای خانواده های کم بضاعت ابلاغ شده است این موضوع بر خلاف عدالت اجتماعی است چرا که افراد کم بضاعت باید از ابتدای سال از حق قانونی خود یعنی مصرف رایگان انرژی بهره مند می شدند و ۹ ماه از حق قانونی خود به دلیل تعلل در ابلاغ قانون و محاسبه اطلاعات این خانوارها به شرکت ملی گاز محروم شدند.

بر این اساس سازمان بهزیستی از یک و نیم میلیون خانوار تحت پوشش تنها ۱۵ هزار خانوار و کمیته امداد از ۲ و ۴ میلیون خانواده تحت پوشش آمار ۲۳ هزار خانوار را به شرکت ملی گاز در تاریخ های اردیبهشت، آبان و دی ماه سال ۱۴۰۰ ارسال کرده است این تعداد یعنی تنها یک درصد از اطلاعات کل خانوارهای کم بضاعت محاسبه شده است.

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها