|
کدخبر: 235901

چرا سهمیه بنزین برخی خودروها کم شد؟

همزمان با واریز سهمیه بنزین بهمن ماه، رانندگان خودروهای نیمه سنگین می‌گویند این ماه هم ۱۰ لیتر از سهمیه بنزین‌شان کم شده است. رییس اتحادیه وانت بار و پیک موتوری هم این خبر را تایید کرد و گفت این ماه هم سهمیه بنزین این خودروها کاهش داشته است. آیا این تغییرات به معنای تغییر سهمیه خودروهاست؟

داود محمدی، رییس اتحادیه وانت بار و پیک موتوری کاهش سهمیه بنزین این خودروها را تایید کرد و گفت با توجه به کاهش سهمیه بنزین، امروز دوم بهمن ماه جلسه‌‍ای برای بررسی دلیل این موضوع تشکیل شده است.

اما ماجرای کاهش سهمیه بنزین خودروها چیست؟ رانندگان وانت‌بارها هم می‌گویند که این ماه، دوباره ۱۰ لیتر از سهمیه‌ بنزین آنها کم شده است.

البته این اولین باری نیست که سهمیه بنزین این رانندگان کم کی‌شود. سهمیه بنزین رانندگان وانت و سهمیه بنزین رانندگان نیسان کاهش یافته است.

آبان ماه امسال، آخرین باری بود که سهمیه بنزین رانندگان نیسان و وانت‌بار کم شده بود. فاطمه کاهی، سخنگوی وقت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد اما رسول فرشباف، رئیس انجمن صنفی رانندگان وانت‌بار کاهش ۱۰ لیتری سهمیه این رانندگان را تایید کرد.

فرشباف آن زمان ادعا کرد که در عوض کاهش سهمیه سوخت، اتحادیه، فرآورده‌های نفتی و روغن در اختیار رانندگان می‌گذارد.

بنا بر پیگیری‌های تجارت‌نیوز از اتحادیه صنف رانندگان وانت‌بار، سهمیه بنزین این خودروهای نیمه سنگین تنها به افرادی که پیماش داشته باشند واریز می‌شود. مثلا اگر یک راننده به بندرعباس برود، به جز سهمیه خود، بارنامه دولتی دریافت می‌کنند. پس از آن، می‌تواند بر مبنای آن بارنامه، سهمیه اضافه خود را دریافت کند.

البته، پیش از این هم، در اسفند سال پیش، سهمیه بنزین وانت‌بارها و نیسان‌ها ۱۰ لیتر کم شده بود.

سهمیه‌بندی جدید خودروهای نیمه سنگین آغاز شد؟

هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در اواسط دی زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را چند روز دیگر یا اوایل بهمن اعلام کرده بود. این در حالی است که دولت هنوز هم نتواسته مجلس و کارشناسان را متقاعد کند که تغییر سهمیه‌بندی بنزین تصمیم درستی است.

اعضای کمیسیون انرژی در جلسه‌ای که با وزیر نفت، جواد اوجی داشتند عنوان کردند که نگران تبعات تورمی و به وجود آمدن بازار سیاه و قاچاق بنزین در این طرح‌اند.

فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت اعلام کرده که در دیرترین حالت، طرح «بنزین برای همه» یا همان تخصیص یارانه بنزین به افراد، از بهمن‌ماه شروع می‌شود اما هنوز دولت نه سازوکار مشخصی اعلام کرده و نه ابلاغیه‌ای به شرکت ملی توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شده و نه حتی اعضای کمیسیون انرژی و کارشناسان با اجرای این طرح هم‌دل‌اند.

طرح بازتوزیع یارانه‌های بنزین به صورت لایحه، تقدیم به مجلس نشده و جواد اوجی، وزیر نفت هم گفته این طرح هنوز در حال بررسی است. با این حال و با کاهش ۱۰ لیتری سهمیه بنزین رانندگان وانت‌بار و سهمیه بنزین رانندگان نیسان نگرانی‌ها از شروع سهمیه‌بندی جدید بنزین افزایش یافته است.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اگر جناب ریس جمهور هم یک کشاورز بودم یک وانت داشت سرماه متوجه میشد که سهمیه بنزی ن ماشینش هر ماه 10 لیتر کم میشود دگر هیچ وقت سهمیه به خواست خودشان کم نمیشد

ارسال نظر