|
کدخبر: 223658

سوخت یورو ۴ در کدام جایگاه ها توزیع می شود؟

مدیرعامل شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی اعلام کرده در هشت کلان شهر، سوخت با کیفیت یورو ۴ توزیع شده است. اما دلیل اصلی توزیع این نوع سوخت چیست و آیا این نوع سوخت، در همه کشور توزیع می‌شود؟

همایون صالحی، رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت در همین باره می‌گوید: قرار بود کلان‌شهرها، به دلایلی قانونی و برای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی، بنزین یورو ۴ دریافت کنند. گاهی البته، هم مازاد این بنزین به بقیه شهرها فرستاده می‌شود و گاهی همین میزان بنزین، به کلان‌شهرها هم نمی‌رسد.

مدت‌ها پیش کارشناسان و برنامه‌ریزان شهری، نسبت به مرکزگرایی در کشور و به خصوص پایتخت انتقاداتی داشتند؛ حالا به نظر می‌رسد سوختی که در شهرهای ایران توزیع می‌شود، از کیفیت سوخت کلان‌شهرها برخوردار نیست.

صالحی ادامه می‌دهد: سوختی که در کشور توزیع می‌سود، بنزین یورو، بنزین سوپر و بنزین معمولی است.

سوخت یورو ۴ تاثیری بر کاهش آلودگی دارد؟

کیفیت بنزین به جز تاثیری که در سلامت خودرو دارد، بر کاهش یا افزایش میزان آلاینده‌های هوا هم اثر می‌گذارد. صالحی در همین باره اذعان می‌کند: نوع بنزین در مصرف خوردوها و آلودگی اثرگذار است.

او به آلودگی تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید: آلودگی شهر تهران در این روزها، باعث شده مصرف مازوت ممنوع شود و از تردد خودروهایی که آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند، جلوگیری شود.

او یادآوری می‌کند: باید ابتدا خطوط مترو و حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به روز کنیم. چنین اقداماتی تاثیر به‌سزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

صالحی خاطرنشان می‌کند: در کشورهای توسعه‌یافته، بنزین‌های متفاوتی عرضه می‌شود که از استانداردهای بالایی برخوردار هستند اما در ایران بنزین، در اختیار دولت است.

او به مزیت‌های سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی در این مقوله اشاره می‌کند: نوع، کیفیت و مبلغ سوخت در دنیا متفاوت است و دلیل آن هم فضای رقابتی میان تولیدکنندگان بنزین است.

او کم‌کیفیت بودن بنزین ایران را به دلیل غیبت بخش خصوصی می‌داند. صالحی اضافه می‌کند: تولید، توزیع و قیمت سوخت در هیچ جای دنیا به این شکل نیست. یکی از سیاست‌ های اصل ۴۴ که از آن به کرات یاد می‌شود کاهش تصدی‌گری دولت به خصوص در همین مورد است.

او در آخر یادآور می‌شود: یکی از خواسته‌های صنف جایگاه‌داران هم جدایی از بخش دولت است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها