|
کدخبر: 202299

یارانه سوخت قطع می شود؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: نباید به سوخت نگاه یارانه‌ای داشته باشیم، برخی عنوان می‌کنند که یارانه را عادلانه تقسیم کنیم اما بنده معتقدم اصلا چرا باید سوخت یارانه‌ای باشد.

 مصطفی نخعی درباره احتمال تغییر در میزان و شیوه پرداخت یارانه حامل‌های انرژی اظهار داشت: در خصوص تغییر رقم و نحوه اعطای یارانه هنوز نه طرحی در مجلس در حال بررسی و نه لایحه‌ای از سوی دولت آمده است، اما دیدگاه بنده این است که نباید به سوخت نگاه یارانه‌ای داشته باشیم، برخی عنوان می‌کنند که یارانه را عادلانه تقسیم کنیم اما بنده معتقدم اصلا چرا باید سوخت یارانه‌ای باشد.  

وی افزود: منابع انرژی متعلق به چند نسل و آیندگان است، بنابراین نگاه یارانه‌ای به سوخت را نمی‌پسندم، باید به این سمت حرکت کنیم که یارانه کمتری در این بخش توزیع و تخصیص دهیم در مقابل ملاحظات اجتماعی و معیشت مردم و زمان مناسب برای تغییر را در نظر بگیریم.  

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نگاه سوبسیدی به سوخت را غیرمنطقی و غیراقتصادی دانست و تاکید کرد: اکنون زمان برای هرگونه تغییری در این حوزه مناسب نیست، ضمن اینکه باید پیوست اجتماعی و فرهنگی آماده و مشخص باشد، یک توافقی شکل بگیرد و مردم تغییرات را بپذیرند، بعد اقدام به این کار کنیم.  

وی درباره نرخ مناسب برای سوخت گفت: نرخ فوب خلیج‌فارس مشخص است و ماه به ماه نیز تغییر می‌کند، اما نرخ اهمیتی ندارد، مهم این است که ساز و کار لازم برای تغییر اعطای یارانه به سوخت مهیا شود، ابتدا باید نسبت به اغناءسازی مردم اقدام کنیم و دوم اینکه اثر آن به طور کامل در اقتصاد رصد و تبعات کار سنجیده شود، ضمن اینکه امتیازات آن هم برای مردم تشریح شود.

یارانه سوخت تغییر می‌کند؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: اینکه در صورت آزادسازی قیمت چه اتفاقی برای مردم می‌افتد، آیا بهداشت و درمان و آموزش رایگان می‌شود؟ یعنی برخی آپشن‌های معیشتی و رفاهی را در نظر بگیریم و بعد اقدام به آزاد شدن قیمت شود.

وی گفت: در هر حال واقعی‌سازی نرخ سوخت کار پیچیده‌ای است و نمی‌توان یک بعدی به موضوع نگاه کنیم باید پکیجی از همه انتظارت مردم و مزایای طرح آماده شود و مردم قانع شوند.

فریدون عباسی نیز  در این رابطه گفت: موضوع تغییر نرخ سوخت باید به صورت لایحه از سوی دولت بیاید، وزارتخانه‌های مربوطه کار کارشناسی را کرده باشند و توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شود، سپس  مجلس هم در کمیسیون تخصصی بحث می‌کند.

وی افزود: قطعا شیوه پرداخت یارانه باید تغییر کند، شیوه اکنون که یارانه در اختیار همه قرار گیرد، مناسب نیست. ضمن اینکه رقم یارانه پایین و پرداخت ۴۵۵۰۰ برای اقشار کم درآمد کافی نیست.  

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مصرف‌کننده باید متناسب با مصرف و با قیمت واقعی بهای سوخت مصرفی را پرداخت کند.  

وی خاطرنشان کرد: مانند کشورهای دیگر باید بدانیم که سوخت تولیدی چقدر تمام می‌شود بر مبنای آن قیمت را تعیین کنیم. اگر نرخ واقعی باشد مصرف هم کنترل شده و درآمد کشور افزایش پیدا می‌کند و از آن درآمدها به دهک‌های کم‌درآمد کمک قابل توجهی می‌شود تا زیر خط فقر قرار نگیرند.

ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار یارانه به برق و ۱۲.۲میلیارد دلار به گاز و حدود ۹۰ میلیارد دلار به سوخت مصرفی تخصیص داده است.

منبع: ایلنا
  • رصا ارسالی در

    یارانه نقدی قطع شود و یا صرف هزینه کار افرینان دانشمند شود و تمام افراد حقوق بگیر باید نقشی در تولید و یا ....شود بیشتر ادارات مثل کمیته امداد تعزیرات نمایندگی های ایران خودرو وسایپا و....حذف شود به طور خلاصه کاری کنیم که ارزش پول ملی افزایش یابد نه اینکه قیمت فرآورده های نفتی و گازی افزایش یابد

ارسال نظر