|
کدخبر: 192734

وزارت نیرو بدقولی کرد

در حالی هیات وزیران در سال ۹۵ مصوبه‌ای درخصوص تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر داشت که نحوه عملکرد وزارت نیرو در زمینه اجرای این مصوبه انتقاداتی را به همراه داشته است و دستگاه‌هایی مانند شهرداری تهران با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند.

انرژی وزارت نیرو بدقولی کرد

با توجه به نامگذاری سال ۱۳۸۸ با عنوان "سال اصلاح الگوی مصرف" و با عنایت به لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی، شهرداری تهران به عنوان اصلی‌ترین ارگان مدیریت شهری و با توجه به اینکه ساختمان‌های فراوانی را در اختیار دارد که مصرف انرژی، هزینه‌های هنگفتی را به این مجموعه تحمیل کرده است، با اجرای طرح‌های جامع در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی شامل تدوین دستورالعمل اجرایی «بهینه‌سازی مصرف منابع (آب، برق و گاز) در ساختمان‌های شهرداری تهران» و اجرای راهکارهای موثر، سعی در کاهش هزینه‌های اقتصادی و ارتقای کیفیت محیط‌زیست شهری کرد.

بر اساس «تصویب‌نامه درخصوص تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر» که در سال ۹۵ تصویب شد، وزارتخانــه‌هــا، موسسـات و شرکت‌های دولتـی و نهادهـای عمومـی غیـر دولتـی، بانک‌ها، شـهرداری‌هـا و … طبق فهرسـتی کـه وزارت نیـرو تعییـن و اعـلام کرد، موظف شدند طــی دو ســال یعنی تا سال ۹۷، حداقــل ۲۰ درصــد از بــرق مصرفــی سـاختمان‌هـای خـود را از انـرژی‌هـای تجدیـد پذیـر تامیـن کنند همچنین طبق این مصوبه، وزارت نیرو موظف است تعرفه برق مصرفی وزارتخانه‌ها، مؤسـسات و شرکت‌های دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی را براساس نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعیین کند.

در حالی این موضوع به تصویب رسیده است که شینا انصاری - مدیرکل اداره محیط‌زیست و توسعه ‌پایدار شهرداری تهران - ضمن اشاره به اقدامات شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: با این حال متاسفانه وزارت نیرو به‌عنوان عهده‌دار نقش اصلی در همکاری بین بخشی به منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید برق، به تعهدات پیشین خود در راستای قراردادهای گذشته با شهرداری عمل نکرده و هیچ گونه قرارداد جدیدی نیز منعقد نکرده است.

وی اضافه می‌کند: شهرداری تهران درحال‌حاضر حدود ۴۰ نقطه یا مکان را به نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در سطح مناطق مختلف نظیر ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۴، ۱۲، ۹، ۱۶، ۱۷، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اختصاص داده است که «نیروگاه‌های منصوبه» در شهرداری تهران با ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلووات قابلیت تولید ۹۰۰ مگاوات ساعت برق در سال دارند که این مقدار تولید، از انتشار حدودا ۷۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری به‌عمل می‌آورد و معادل کاشت ۳۵۰۰ اصله درخت در شهر تهران است.

زهره حسامی - رئیس مدیریت انرژی اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران- هم به محدودیت ایجاد شده توسط هیات وزیران برای شهرداری اظهار می‌کند: این مصوبه نهادهای عمومی مانند شهرداری را که هیچ آورده مالی از دولت ندارند را مکلف به تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی طی دو سال کرد و موجب شد در مجموعه شهرداری سرعت این توسعه کاهش یابد.

وی اضافه می‌کند: برنامه شهرداری تامین حدود دو درصد برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است که درحال‌حاضر حدود ۶۳۰ کیلووات اجرا شده است. عدم خرید تضمینی از طرف وزارت نیرو از دلایل این کاهش بود و حتی قرارداد قبل ما هم که برای خرید تضمینی منعقد شده بود، ملغی شد و تعهدات وزارت نیرو در این زمینه انجام نشد.

حسامی در رادیو گفت‌وگو ضمن توصیه به ارائه راهکارهای فراتر از طرح‌های تشویقی تضمین خرید برق می‌گوید: می‌توان از مجموعه شهرداری حمایت کرد تا به‌صورت قراردادهای تضمینی این کار را اجرا کنند و قطعاً انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند.

در حالی‌ انتقاداتی به دولت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد که برخی کارشناسان یکی از راهکارهای توسعه بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را پررنگ‌تر شدن حمایت‌ها در ساختار بدنه دولت می‌دانند چراکه فعالان اقتصادی و مردم نمی‌توانند به تنهایی انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشور توسعه دهند بنابراین به حمایت جدی دولتی در این زمینه نیاز است تا سهم بیشتری از انرژی کشور از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها