|
کدخبر: 192199 نسیم حکم آبادی

کارشناس حوزه گاز در گفت‌ و گو با گسترش نیوز:

این سوخت فشار تحریم ها را کاهش می دهد!

LPG و CNG دو نوع گاز شناخته شده‌ای هستند که اغلب به عنوان سوخت برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند و به مرور زمان جایگزین بنزین می‌شوند و به دلیل ارزان بودن تا کنون توانسته‌اند توجه بسیاری از افراد به خود جلب کنند.

انرژی این سوخت فشار تحریم ها را کاهش می دهد!

در حال حاضر که کشور با اعمال شدید تحریم‌ها مواجه است و تبادلات نفتی در بازارهای بین‌المللی با محدودیت جدی روبه‌رو است، حرکت به سمت انتقال از طریق خطوط گاز چاره‌ساز خواهد بود و تاثیر تحریم‌ ها به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

محمدصادق جوکار در گفت‌ و گو با گسترش نیوز اظهار داشت: طبق روندهایی که در پروژه‌ های گذار انرژی در حال شکل‌ گیری است گاز نقش یک پل بین انرژی‌ های تجدیدپذیر و غیر تجدیدپذیر را ایفا می‌ کند. حال با این مقدمه کوتاه می‌ توان در رابطه با صادرات گاز و پلی‌تک ایران صحبت کرد. با توجه به تحریم‌ های اعمالی ایران نمی‌تواند برای کوتاه مدت و میان مدت وارد بازارهای جهانی شود و بنابراین برای کنترل این وضعیت ایران باید به سمت صادرات CNG و LPG از طریق خط لوله حرکت کند.

جوکار

وی افزود: در رابطه با LPG می‌توان گفت که این نوع سوخت و صادرات آن متناسب با فرایند فازهای توسعه پارس جنوبی که ظرفیت مناسبی در خصوص فرآورده‌ها و به خصوص LPG نیز دارد، یکی از گزینه‌های کاهش فشارهای تحریمی به حساب می‌آید. با توجه به اینکه مصرف این فرآورده در بخش پیرامونی ایران به ویژه در کشور پاکستان زیاد است می‌توان با برنامه‌ریزی در این حوزه تحریم‌های اعمالی در حوزه نفت و گاز را کم رنگ کرد و هر چه ما سبد محصولات صادراتی را بتوانیم متنوع‌تر کنیم و میزان ظرفیت خام‌محوری را کاهش دهیم تاثیر تحریم‌ها خنثی خواهد شد.

اختلاف‌های سوختی باید حل شوند

این کارشناس حوزه گاز تصریح کرد: در زمینه صادرات LPG بازار پاکستان می‌تواند یک بازار هدف مطلوبی به شمار آید. در این نوع گاز مایع دو موضوع اصلی مطرح است. بخش اول در رابطه با تمرکز و اختلافی که بین وزارت نفت کنونی و مجلس وجود دارد که در مجلس طبق قانون بودجه مصوب شده است که دو میلیون تن LPG باید وارد سیستم سوخت کشور شود و هدف از این برنامه کاهش تقاضا برای بنزین است. از سوی دیگر دولت کنونی و وزارت نفت متناسب با شورای عالی انرژی سهمی از LPG را برای حوزه حمل و نقل در نظر نگرفته‌اند. بنابراین در وهله اول باید تکلیف این اختلاف نظرها مشخص شود که دولت می‌ خواهد قوانین مجلس را اجرایی کند یا نکند؟

جوکار ادامه داد: موضوع دوم نیز اغلب پروژه‌های پتروشیمی مایع محور در جهش سوم پتروشیمی هستند، اگر نگاهی به ویژه در حوزه LPG بیاندازیم خواهیم دید که LPG سهم زیادی را ندارند، در واقع پتروشیمی‌هایی که بر پایه LPG طراحی شده باشند فعالیت چندانی ندارند. به نظر می‌ رسد کشور می‌ تواند در حوزه این نوع گاز مایع به سمت صادرات پر قدرت حرکت کند و در این مسیر نیز درآمدزایی‌های مطلوبی را عاید کشور کند. ناگفته نماند که صادرات با محوریت کشورهای پیرامونی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در رابطه با بازار داخلی نیز می‌توان گفت که به نوعی حق با مجلس است و از نظر قانونی نیز مجلس موظف به اجرای مصوبه شورای عالی انرژی نیست. دو نوع شورای عالی مقدم بر تصمیمات مجلس هستند که شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری عالی انرژی است که در این حوزه نظر مجلس با شرایط خاصی صحیح‌تر است. چرا که LPG به شرطی می‌تواند وارد چرخه سوخت شود و در سیستم حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد و در جهت قیمت‌گذاری آن گام برداشت که در ادامه موجب کاهش مصرف بنزین شود.

پتانسیل صادرات گازی خوبی وجود دارد

این کارشناس حوزه گاز ابراز کرد: فارغ از اختلافات دولت و مجلس مطرح شده باید CNG و LPG به صورت منسجم‌تری در بخش حمل و نقل مورد برنامه‌ریزی قرار گیرند و در گام بعدی LPG پتانسیل خوبی برای صادرات دارد و در بحث گاز بازارهای مطلوبی وجود دارد. بحث CNG نیز بخش‌های فناورانه دارد که به صورت عمده با موضوع صادرات گاز نیز در ارتباط است. برای صادرات گاز باید بر روی بازارهای کشور ترکیه، پاکستان، امارات و عراق برنامه‌ریزی صورت گیرد. صادرات گاز یک راهبرد است و این راهبرد موفق نمی‌شود مگر اینکه به سیاست انرژی داخلی متصل شود. تا زمانی که شرایط سیاست تولید گاز در داخل نامشخص است و یا سیاست مصرف ( بهینه‌سازی و تقاضا) نامعلوم باشد، اساسا ظرفیتی برای صادرات گاز نخواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام راهبردهای حوزه CNG در بحث صادرات گاز منوط به سیاست‌های تولید و سیاست مصرف و بهینه‌سازی است که اولویت نیز با بهینه‌سازی مصرف خواهد بود. این رتبه‌بندی نیز دلیل دارد و آن در ایجاد ظرفیت گاز از طریق کاهش مصرف و بهینه‌سازی از لحاظ پولی یک سوم و از نظر زمانی یک چهارم کمتر از میزانی است که بخواهیم از راه تولید جدید به دست آوریم. با این اوصاف سیاست‌های CNG و LPG را به روشی که ذکر شد می‌توان ترسیم و به مرحله اجرا درآورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها