|
کدخبر: 191762 نسیم حکم آبادی

رئیس هیات مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

فوری/ علت کمبود بنزین سوپر مشخص شد!

صادرات سوخت همیشه از دیرباز یک مبحث مهم در صنعت نفت کشور به حساب می‌آمد و چند صباحی است که بنزین سوپر وارد این ماجرا شده است. کشورهای همجوار خواهان بنزین با خلوص بالا هستند و این در حالی است که بنزین با خلوص بالا را در سطح جایگاه‌ها به حداقل رسانده تا آرزوی مشتریان برآورده شود.

انرژی فوری/ علت کمبود بنزین سوپر مشخص شد!

گرانی و تورم را می‌توان در تمام بخش‌های معیشتی مردم به وضوح دید. با افزایش قیمت بنزین مردم همچون گذشته علاقه‌ای برای استفاده از بنزین سوپر از خود نشان ندادند و ترجیح اغلب برای ذخیره همان ۵۰۰ تومان بود و با توجه به موضوع تحریم‌های نفتی و انباشته شدن بنزین سوپر در جایگاه‌ها به مرور دولت به سمت صادرات فرآورده‌های نفتی ازجمله بنزین سوپر حرکت کرد، به طوری که اکنون با کمبود این نوع سوخت در جایگاه‌های کشور مواجه هستیم.

همایون صالحی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: توزیع بنزین سوپر در برخی استان‌ها به صفر رسیده و در تهران نیز به نوعی تقسیم‌‌ بندی صورت گرفته است، در واقع در تمام جایگاه‌ها این نوع بنزین وجود ندارد. از آنجایی که صادرات فرآورده‌های مایع با توجه به موضوع تحریم از کشور انجام می‌شود و در چنین شرایطی صادرات نفت خام ممکن و میسر نیست، دولت تغییر رویه داد و صادرات خود را معطوف به فرآورده‌های نفتی کرد که در این میان می‌توان نفت سفید، نفتگاز، بنزین و سایر مشتقات نفتی را نام برد. به دلیل اینکه اوکتان بنزین معمولی پایین است بنابراین گاهی برای اینکه اوکتان بنزین صادراتی را افزایش دهند و کشورهای متقاضی بنزینی با اوکتان بالاتر را می‌خواستند، بر این اساس بنزین سوپر را با بنزین معمولی مخلوط می‌کردند تا درجه اوکتان آن را افزایش دهند تا بحث صادرات و ایجاد اشتیاق در مشتریان بنزین ایرانی که کشورهای همجوار هستند را به حد بالای خود ارتقا دهند.

همایون_صالحی

وی افزود: در واقع صادرات دلیل کمبود بنزین سوپر در برخی جایگاه‌ها تلقی می‌شود. بر اساس اطلاعاتی که وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صحبتی برای افزایش قیمت بنزین در آینده مطرح نیست. یک واقعیتی در رابطه با مصرف بنزین توسط مردم وجود دارد و آن این است که زمانی که میزان سهمیه بنزین مردم و رانندگان به پایان می‌رسد برای باقی مانده ماه باید از بنزین لیتری سه هزار تومان استفاده کنند، این در حالی است که قیمت بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود و خودرو هایی با قیمت بالاتر و خارجی ترجیح می‌دهند باک وسیله نقلیه خود را با بنزین سوپر کنند تا با توجه به خلوص بالای خودروی سالم‌تری داشته باشند.

جایگاه‌داران معترض به کمبود بنزین سوپر!

رئیس هیات مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور تصریح کرد: زمانی که بنزین سوپر در جایگاه‌ها با کمبود مواجه می‌شود در برخی موارد با اعتراضات مردمی که از این نوع بنزین استفاده می‌کردند نیز شده، این در حالی است که در این میان جایگاه‌دار کوچک‌ترین تقصیری ندارد و خود نیز به این روال معترض هستند و سکویی که ارائه کننده بنزین سوپر بوده و پرسنلی که در این سکو مشغول به کار بودند با کمبود این نوع سوخت بیکار می‌شوند و در مقابل ما باید استهلاک آن را نیز پرداخت کنیم. به عبارت بهتر خود جایگاه‌داران نیز نسبت به نوع عرضه و کمبود بنزین سوپر معترض هستند.

شایعاتی درباره قاچاق

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: اصولا تصوری که در خصوص قاچاق سوخت مطرح است خیلی با واقعیت همخوانی ندارد. به دلیل اینکه تصورات برای این مبنی است که مردم با ۳۰ و ۴۰ لیتر بنزین قاچاق می‌کنند که یک خطر برای کشور محسوب می‌شود، در صورتی که به هیچ عنوان قاچاق اینگونه نیست. سالیانه مبلغ بسیار گزافی بر مبنای دلار از قاچاق سوخت از کشور خارج می‌شود. این قاچاق سوخت توسط مردم و کولبران و افراد عادی انجام نمی‌ شود، در حالی که به عنوان مثال چندین کیلومتر خط لوله را در یک اسکله منحرف می‌کنند و سوخت را انتقال می‌دهند که این کار مردم عادی نیست. به عبارت بهتر برای قاچاق سوخت باید به دنبال افراد دیگر در جاهای دیگر گشت و در بین مردم عادی چنین ارقام سنگینی را نمی‌توانند از کشور خارج کنند. درست است که اختلاف قیمت وجود دارد و قاچاق نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد اما افرادی که دارای قدرت کافی هستند می‌توانند از طریق دریا و خشکی حجم بالایی سوخت ر ا از کشور خارج کنند.

 

ارسال نظر