|
کدخبر: 187774

صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریای خزر

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان از موافقت وزارت نیرو برای شیرین‌سازی آب دریای خزر خبر داد و گفت: مجوز شیرین‌سازی ۳۲ میلیون مترمکعب از آب دریای خزر صادر شده است.

انرژی صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریای خزر

سیدمحسن حسینی، با بیان اینکه تقریبا همه آب شرب استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، اظهارکرد: بخش زیادی از آب شرب در استان از منابع سفره‌های زیرزمینی بوده و غیرقابل اتکا است برای همین در برنامه‌های میان مدت به دنبال استفاده از ظرفیت سدها هستیم. بخشی از آب شرب استان را هم در افق ۱۴۲۵ باید از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین کنیم.

وی گفت: مطالعات و برآوردهای متعددی در این باره انجام شده و درخواست استان مجوز ۱۰۰ میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب دریای خزر است تا ۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید شود که عمدتا در شهرستان‌های غرب استان از جمله بندرترکمن، گمیشان، کردکوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: پیگیری‌های زیادی را از سال ۹۸ تاکنون انجام دادیم و بر اساس این پیگیری‌ها فعلاً با بخشی از این درخواست موافقت شده است. بر همین اساس حدود ۳۲ میلیون متر مکعب مجوز شیرین‌سازی برای تامین نیاز شرب و بهداشتی نقاط جمعیتی از آب دریای خزر در افق ۱۴۲۵ موافقت شده است.

حسینی بیان کرد: برای بقیه این درخواست نیز تأکید شده با قید فوریت نسبت به تدقیق منابع و مصارف در افق ۱۴۲۵ با استفاده از سندهای مختلفی که در زمینه آب وجود دارد، مطالعات لازم انجام شود. شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب کشور برای باقی مانده این تخصیص باید یک سری اقدامات از جمله مطالعات تکمیلی را انجام دهند تا مجوز باقیمانده این درخواست هم صادر شود که کارهای لازم در حال انجام است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر