|
کدخبر: 182552

ماده اصلی رویش قارچ در کشور نایاب شد!

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با توجه به نایاب شدن کلش به عنوان ماده اولیه رویش قارچ، تولید این محصول کاهش یافته است.

باغبانی دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت تولید قارچ اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی دشوار کشور طی ۵۰ سال اخیر، کلش گندم آبی به عنوان ماده اصلی رویش قارچ در کشور نایاب شد.

کلش گندم نایاب شد

او با بیان اینکه قیمت هر کیلو کلش از ۴۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، افزود: محصولی که به عنوان ضایعات در مزارع گندم آتش می‌زدند، امسال به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که با این وجود افزایش هزینه‌های تولید از یک سو و نبود ماده اولیه از سوی دیگر موجب شده که بستر رویش قارچ به عنوان ماده اولیه واحدهای بستر قارچ از دسترس خارج شود.

باغبانی ادامه داد: تولیدکنندگان کمپوست به دلیل نبود ماده اولیه ناچار به کاهش تولید هستند که افت عرضه در برابر تقاضا منجر به افزایش قیمت شده است، هر چند قیمت کنونی قارچ با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ در واکنش به بهانه‌های مختلف عرضه کلش بیان کرد: علی رغم دپو کلش در کشور، فروشندگان اذعان می‌کنند که ماشین حمل وجود ندارد و دود این موضوع به چشم‌ تولیدکننده می‌رود که امیدواریم نهادهای ذی ربط تمهیداتی اتخاذ کنند تا علاوه بر دسترسی تولیدکنندگان به کلش، افراد واسطه و دلال شناسایی شوند.

او درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: با توجه به گرمای هوا، طبق روال سنوات قبل میزان صادرات در ۶ ماهه اول سال کاهش داشته است.

باغبانی قیمت مصوب هر بسته قارچ ۲۰۰ گرمی درب مزرعه را ۱۰ هزار و ۱۰۰ و قارچ یک کیلویی را ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب هر بسته قارچ ۲۰۰ گرمی برای مصرف کننده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و یک کیلویی ۴۸ هزار تومان است.

به گفته این مقام مسئول، در شرایط کنونی به رغم کمبود عرضه به نرخ واقعی نرسیدیم، در حالی که تولیدکنندگان با فروش محصول به نرخ مصوب ۲۰ درصد سود می‌کند، اما الان در نقطه سر به سر، قرار دارند.

دبیر انجمن‌صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی تولید روزانه قارچ را ۴۷۰ تا ۴۸۰ تن اعلام کرد و گفت: با توجه به صدور پروانه‌های تازه بهره‌برداری شده، پیش بینی می‌شود که تولید قارچ به ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار تن برسد.

او در پایان تصریح کرد: طی یک‌سال گذشته با محدودیت تردد و کاهش ساعات کاری رستوران‌ها آسیب جدی به این صنعت وارد شد که با فرهنگ سازی و افزایش سرانه مصرف تا حدودی از این زیان جلوگیری شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر