|
کدخبر: 181575

۳۰۰ شهر ایران مشکل کم آبی خواهند داشت

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مدیریت آبفای کشور گفت: حدود ۳۰۰ شهر در تابستان امسال با تنش آبی مواجه هستند و پیش‌بینی می‌کنیم ۸ هزار روستا به صورت سیار آبرسانی شود.

انرژی ۳۰۰ شهر ایران مشکل کم آبی خواهند داشت

حمیدرضا کشفی اظهار کرد: تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و از طرف سازمان برنامه و بودجه نیز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت خشکسالی اختصاص داده شد تا در شهرها و روستاهایی که قبلاً طرح آبرسانی تعریف شده بود این اعتبار هزینه شود.

وی با اشاره به همزمانی افزایش دمای بی سابقه و گرمای زودرس که به دنبال آن استفاده از وسایل سرمایشی آغاز شد و همچنین شیوع بیماری کرونا که شستشوهای الزامی به همراه دارد گفت: تاکنون قطعی یا جیره بندی آب برنامه‌ریزی شده اعمال نشده، اما به دلیل مدیریت شبکه، مشترکان با کاهش فشار شبکه آب روبرو شدند.

کشفی افزود: برای تانکرهای سیار نیز در جستجوی اعتباراتی هستیم و تلاش می‌کنیم با بخش خصوصی قراردادهایی منعقد کنیم تا در جاهایی که دسترسی به آب پایدار ندارند از آبرسانی سیار استفاده شود و یا در حوضه‌هایی که از منابع آب مشترک در بخش شرب و صنعت استفاده می‌کنند به دنبال جایگزینی پساب تصفیه شده فاضلاب برای مصارف صنعتی هستیم تا بار آب شرب کمتر شود، زیرا اولویت تأمین آب شرب است.

وی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی‌های سال اخیر گفت: در برخی مناطق مثل حوضه آبریز شرقی کشور کاهش بارش بیشتر بود به نحوی که ورودی آب به بسیاری از منابع آبی در شرق کشور صفر است و شرایط را خاص و ویژه کرده است.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مدیریت آبفای کشور تاکید کرد: همکاران تأمین و توزیع آب تا پایان تابستان به صورت آماده‌باش هستند و تلاش می‌کنند که مشکلات را به حداقل برسانند و مسئولان آب نیز هر روز جلسات رصد و پایش آب کشور را برگزار و شهرها و روستاها را بررسی می‌کنند.

فاصله زیادی با هدف تأمین آب حاشیه جنوبی کشور نداریم

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مدیریت آبفای کشور گفت: بر اساس برنامه ششم بنا داریم یک سوم آب مورد نیاز حاشیه جنوبی کشور را از طریق آب شیرین کن تأمین کنیم که فاصله زیادی با این هدف نداریم.

کشفی افزود: هم اکنون ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز قرارداد تضمینی خرید آب از آب شیرین کن‌ها را داریم که بخشی از آن در مدار و بخش دیگر در دست ساخت است.

وی با اشاره به اینکه نیاز آبی کشور در افق ۱۴۰۵ در حاشیه ۱۰۰ کیلومتری جنوب کشور در ۴ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان حدود ۸۰۰ تا یک میلیون مترمکعب در شبانه روز است، گفت: با احتساب آبی که در این مناطق قابل دسترس است و برنامه‌ریزی انجام شده، همچنین قراردادهایی که از طریق مناقصه منعقد می‌کنیم امیدواریم به این رقم برسیم.

کشفی افزود: با وجود اینکه تعداد زیادی آب شیرین کن در طول یک تا دو سال گذشته وارد مدار شده، اما هنوز در مناطقی کمبود دارند که با ساخت آب شیرین کن‌ها در حال برطرف کردن این نیاز هستیم.

وی گفت: در بحث آب شیرین کن‌ها همه تولیدات با همکاری بخش خصوصی و با قرارداد بلندمدت به صورت خرید تضمینی آب، آب شیرین کن‌ها است که همه آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و به صورت بلندمدت بهره برداری می‌شود که تعدادی هم توانستم از تسهیلات کم بهره و بلندمدت صندوق توسعه ملی با توجه به اینکه موضوع آب را در اولویت قرار داده است استفاده کنند.

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مدیریت آبفای کشور افزود: در سال‌های قبل جزایر جنوبی کشور در فهرست تنش آبی قرار داشتند و مناطق حاشیه‌ای جنوب کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در این فهرست بودند، اما با اتفاقات خوبی که در زمینه توسعه تولید آب به صورت غیرمتعارف یا آب شیرین کن اتفاق افتاده است حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در حال تولید و ساخت آب شیرین کن هستیم.

کشفی گفت: به این ترتیب شهرها، روستاها و جزایری که قبلاً در فهرست تنش آبی قرار داشتند هم اکنون دارای تنش آبی نیستند و آب خوبی دریافت می‌کنند گرچه هنوز در جزایری مثل قشم جای توسعه آب شیرین کن‌ها وجود دارد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر