|
کدخبر: 181474 نسیم حکم آبادی

اختصاصی گسترش نیوز:

اعتراض کارگران نفتی از کجا آب می‌خورد؟

با شیوع کرونا در کشور، بسیاری از کارگران یا شغل خود را از دست داده‌اند یا به ‌دلیل کمی دستمزدها و افزایش قیمت‌ها، توانایی تامین مایحتاج اولیه زندگی خود را ندارند و اکنون کارگران صنعت نفت و گاز در اعتراض به شرایط موجود دست به اعتصاب جمعی زده‌اند.

انرژی اعتراض کارگران نفتی از کجا آب می‌خورد؟

بر اساس گفته‌ها و شنیده‌های افراد محلی، کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز از حداقل یک ماه و نیم گذشته دست به اعتراضات و اعتصابات جمعی زده‌اند که دور جدید این اعتصابات هماهنگ از چند روز گذشته در نقاط مختلف گازی و نفتی کشور آغاز شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که کارگران در اعتراض به شرایط معیشتی، دستمزدهای کم و نبود امنیت شغلی دست به اعتصاب زده‌اند که پیش‌تر نیز این کارگران پیمانی به وضعیت خود معترض بودند و به نوعی اعتراض خود را به گوش مسئولین می‌رساندند اما هر بار به در بسته می‌خوردند و گوش شنوایی برای شنیدن این اعتراضات نبود.

اعتراضات_نفت

کارگران صنایع نفت و گاز ماهشهر، آبادان، عسلویه، اصفهان، دماوند، بیدبلند، کنگان، نفت تهران، پتروشیمی آبادان و دنا در این اعتصابات سراسری حضور داشتند و فاز ۱۳ پتروشیمی عسلویه نیز به تازگی به این اعتراضات کارگری پیوسته‌اند. گفتنی است که کارگران شرکت‌های اندیکا صنعت آسیا، عمران صنعت و لیدوما در عسلویه نیز روز چهارشنبه دوم تیر ماه به این کارزار اعتراضی ملحق شدند. نهادهای فعال در حوزه حقوق کارگران در حساب‌های تلگرام خبر داده‌اند که جوشکاران شرکت اکسیر صنعت، کارگران پیمانی شرکت ساتراپ و کارگران شرکت پایندان شاغل در فاز ۱۴ عسلویه نیز به اعتصاب پیوسته‌اند.

بر اساس گفته‌های افراد مطلع از این اعتراضات، با توجه به تغییراتی که در سیاست‌ها و مدیریت در برخی از شرکت‌ها صورت گرفته است، پرداختی کارگران و حتی کارشناسان مشغول در این شرکت‌ها با تاخیرهای چند ماهه مواجه شده و با پخش شایعه‌ای مبنی بر تغییر شیفت‌های کاری برخی از کارگران و کارشناسان بعضی از شرکت‌های نفتی و گازی از ۱۴-۱۴ روز به ۲۲-۸ روز این اعتراضات گسترده شدند.

کارگران نفتی چه می‌خواهند؟

 در واقع محور اصلی این اعتراضات، میزان دستمزد اندک، ساعت کاری زیاد، تعداد روزهای مرخصی کم و عدم وجود امنیت شغلی است. خستگی بیش از حد، ناتوانی جسمانی ناشی از کاهش تعداد روزهای مرخصی و شرایط نامناسب زندگی این کارگران موجب شده تا طاقت آن‌ها طاق شود و دست به چنین اعتصابات گسترده‌ای بزنند. به طور کلی مطالبه اصلی کارگران، «افزایش دستمزد و پرداخت حقوق معوقه»، «حذف شرکت‌های پیمانکاری واسط» و «امنیت شغلی در محیط کار» عنوان شده است و فعالان کارگری می‌گویند تا مطالباتشان برآورده نشود بر سر کار باز نخواهند گشت.

گفتنی است که معترضین در کرمان با شعار «حق گرفتنی است»، در عسلویه « حق را پس می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم» در در تهران با شعار «از حق خود نخواهیم گذشت» و در کمپینی با عنوان «اعتصاب ۱۴۰۰»، به کارزار مطالبات معیشتی پیوسته و اعتصاب کرده‌اند. نکته قابل توجه این اعتصاب‌ها بی‌اطلاعی و بی‌تقصیر دانستن وزارت نفت بوده که بر اساس ادعای مدیر روابط عمومی این وزارتخانه، دلیل این اعتراضات کارگری را شرکت‌های مربوطه دانسته و وزارتخانه را در این امر مهم بی‌اطلاع معرفی می‌کند. حال سوال اینجاست شرکت‌های مطرح زیر نظر چه سازمان یا ارگانی صنعت نفت و گاز کشور را می‌چرخانند که این مدیر روابط عمومی، وزارتخانه را یک عامل بی‌ربط به این جریان می‌داند.

در پی این اتفاقات مسئولین شرکت‌های جنوب کشور با پخش ادعایی مبنی بر گسترش همه‌گیری کرونای هندی در جنوب سعی بر متفرق کردن کارگران معترض را داشتند که در این میان کرونای هندی نیز به کمک مسئولین نیامد. گفتنی است در ادامه اعتراضات در تهران پنج‌شنبه سوم تیر ماه ۷۰۰ نفر از افراد معترض اخراج شدند و کارگران اعتصاب‌‌کننده با برگه تسویه حساب یا همان اخراج مواجه شده‌اند.

در پایان قابل ذکر است که در ادامه گسترش اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد نفت، گاز و پتروشیمی کشور خبری در راستای برگزاری نشستی فوق‌العاده‌ بین مجلس و وزارت نفت جهت حل مشکلات کارگری و رسیدگی به مطالبات آن‌ها منتشر شده است.

 

  • ناشناس ارسالی در

    دولت حق هیچ کس رو عادلانه نمی ده اعتراض هم می کنی به نتیجه نمی رسه بالاخره اینطو ری گندش در میاد ...

  • ناشناس ارسالی در

    زندگی این روزهاسخت شده است نفس بازنشسته بریده است حقوق باریال دریافت وخرج بازارب ادلاراست

ارسال نظر