|
کدخبر: 179583

یک کارشناس صنعت برق در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

سهم ماینرها در خاموشی‌های فعلی چقدر است؟

با شروع زودرس فصل گرما برق‌های منطقه‌ای با فشار همراه شدند و خاموشی‌هایی را به همراه داشت که بسیاری از افراد دلیل عمده این قطعی‌های برق را استخراج رمزارزها می‌دانستند اما با ممنوعیت فعالیت رمزارزها خاموشی‌ها به پایان نرسید و سهم این کسب و کار جدید اقتصادی در قطعی برق به حداقل رسید.

انرژی سهم ماینرها در خاموشی‌های فعلی چقدر است؟

در حال حاضر به دستور دولت فعالیت رسمی و قانونی استخراج رمزارزها ممنوع اعلام شده و با توجه به شرایط برق کشور علاوه بر این تعطیلی این نوع فعالیت‌ها، اصلاح الگوی مصرف برق نیز اهمیت دوچندان می‌یابد.

رزم‌آرا ذاکری‌فر در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: وزارت صمت بر اساس مصوبه هیئت وزیران مسئولیت صدور مجوز برای افرادی که می‌خواهند در ایران ارز دیجیتال استخراج کنند را عهده‌دار شده است و این وزارتخانه برای این امر، مجوزهای لازم را صادر می‌کند. افرادی که می‌خواهند مجوز بگیرند و دستگاه ماینر را وارد کنند باید درخواست برق خود را در شرکت‌های برق منطقه‎‌ای هر استان ثبت کنند و قرارداد رسمی برق تنظیم می‌شود و زیرنظر چارچوب‌های تعریف شده اقدام به خرید برق می‌کنند. به عنوان مثال بر اساس آمارها در حوزه برق منطقه‌ای استان مازندران یک قرارداد رسمی ۱۵ مگاواتی وجود دارد که حدود چهار تا پنج مگاوات آن در حال مصرف است.

وی افزود: طبق دستور آقای رئیس جمهور استخراج رمزارزها از اول خرداد ماه تا پایان شهریور ماه ممنوع اعلام شد اما مصرف پنج مگاواتی برق تا اول خرداد اجرا می‌شد و بررسی مصرف‌کننده‌های کمتر از این میزان برق را باید از شرکت توزیع برق مطلع شد. گفتنی است که برای مصرف برق رمزارزها یک میزان حداقلی در نظر گرفته شده و برابر با ۱۰۰ کیلووات بوده اما برای حداکثر میزان مصرف برق عددی تعریف نشده است و بر اساس میزان فشار برق منطقه و نیاز ماینر شرکت برق منطقه‌ای با درخواست فعال در این حوزه موافقت می‌کند و در واقع سقفی برای برق مصرفی تعیین نشده است و سقف را شرایط موجود شبکه تعیین می‌کند.

ذاکری_فر

فعالیت‌های غیر مجاز ماینینگ

این کارشناس برق تصریح کرد: بنا به دستور رئیس جمهور تمام فعالیت‌های رسمی استخراج ارز دیجیتال از اول خرداد ممنوع اعلام شد و اکنون فعالیت‌های غیررسمی و غیر قانونی مشغول به کار هستند و عمده مشکل این صنعت نیز چنین فعالیت‌هایی است. با شروع زودرس فصل گرما و فشارهای برقی که شاهد آن هستیم این ممنوعیت فعالیت شاید به تامین برق شهری کمکی کرده باشد. در شرایط فعلی که کشور با مشکل برق مواجه است عملا هیچ مجوز رسمی برای استخراج ارز دیجیتال صادر نمی‌شود و فعالیت‌های غیررسمی نیز قابل پیگیری هستند.

ذاکری‌فر تاکید کرد: در حال حاضر که با فشار برق مواجه هستیم علاوه بر ممنوعیت اینگونه فعالیت‌ها، باید الگوی مصرف برق توسط مردم نیز اصلاح شود و در اوج این قضیه بحث سرمایه‌گذاری در تولید چه در نیروگاه‌های بزرگ و چه در نیروگاه‌های کوچک مطرح است. استان مازندران یکی از استا‌ن‌های پیشرو در زمینه نیروگاه‌های برق به حساب می‌آید و همچنان این موضوع در حال توسعه است که البته به دلیل شرایط اقتصادی روند پیشرفت اندکی کند شده بود اما امیدواریم در دولت بعدی شرایط به گونه دیگر رقم بخورد و سرعت توسعه برق افزایش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت برقی که به استخراج ارز دیجیتال اختصاص می‌یابد نسبت به نرخ برق مصرفی شهری بسیار گران است و ۱۶ هزار و ۵۷۴ ریال به ازای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است که در ساعات معمولی همین نرخ محاسبه می‌شود و در ساعات دارای محدودیت، نرخ تعیین شده دو برابر شده و در ساعت‌های بدون مشکل این عدد تقسیم بر دو می‌شود که این مبلغ به تصویب دولت و مجلس رسیده و کاملا قانونی است و درآمد خوبی را برای دولت نیز به حاصل می‌کند.

 

ارسال نظر