|
کدخبر: 178643

سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

چگونه خاموشی‌ها به حداقل می‌رسند؟

صنایع بزرگ و کوچک فعال در کشور در چند سال اخیر با قطعی‌های متداوم برق مواجه هستند که این خاموشی‌ها طبق یک برنامه خاص و با اطلاع‌رسانی قبلی انجام می‌شود. با همکاری صنایع و همچنین مدیریت برنامه صادرات و واردات برق کشور می‌توان خاموشی‌ها را تا جایی که امکان دارد به حداقل رساند.

انرژی  چگونه خاموشی‌ها به حداقل می‌رسند؟

میزان گرمای بی‌سابقه حاکم بر کشور قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین باید راه‌های پیشگیرانه از خاموشی‌های بلند مدت را در دستور کار قرار دهیم که این برنامه‌ها اغلب به همکاری مردم نیاز دارد که مهم‌ترین آن‌ها مدیریت مصرف برق در ساعات اوج است.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: در سال‌های گذشته صنایع، کم و بیش با قطعی برق و مشکلات ناشی از برق مواجه بودند که با توجه به اینکه سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم باران تر است و نیروگاه‌های برق آبی در ساعات اوج مصرف برق توان تولید میزان کافی را ندارند، تامین برق با مشکل بیشتری مواجه شده است. بنابراین در این شرایط مشترکان و صنایع بزرگی که مدیریت‌پذیر هستند نیز وارد میدان همکاری شده‌اند که در ساعت اوج مصرف برق میزان فعالیت و تولید خود را کاهش دهند و با توجه به طرح‌های تشویقی که شرکت برق به آن‌ها ارائه می‌دهد امکان تامین برق پایدار را برای سایر مشترکان نیز فراهم ‌آورند.

مصطفی_رجبی_مشهدی

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت که اکنون قطعی برق در صنایع نداریم مگر اینکه از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و به آن‌ها اطلاع‌رسانی برسد، بلکه محدودیت صنایع را در برنامه داریم تا بخشی از میزان مصرف برق را کاهش می‌دهند و امکان تامین برق برای تمام مشترکان امکان‌پذیر و در ادامه آن‌ها می‌توانند سطح تولید خود را در ساعاتی که فشار حداقل است و یا در دوره‌های بعدی میزان تولید جا مانده در ساعت اوج مصرف برق را نیز جبران کنند.

خاموشی‌ها به تمام واحدهای صنعتی اطلاع‌رسانی می‌شود

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: قابل ذکر است که اطلاع‌رسانی‌ها علاوه بر واحدهای بزرگ به واحدهای کوچک و متوسطی که در شهرک‌های صنعتی فعال هستند نیز انجام می‌شود و در واقع برای شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و تمام واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک‌ها از برنامه‌های خاموشی‌ها مطلع می‌شوند. فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی اینگونه پیش‌بینی شده است که در دو روز کاری و یا بر اساس زمان‌بندی‌هایی که شرکت توزیع مربوطه انجام می‌دهد در ساعت اوج مصرف برق محدود می‌شود و مجاز هستند که در ساعت حداقل بار و یا در روزهای تعطیل بیشتر از سقف انرژی تعیین شده برق را مصرف کنند. با اجرایی ساختن چنین برنامه‌هایی واحدهای صنعتی علاوه بر بهره‌مندی از تعرفه‌های تشویقی شرکت برق، از مصرف برق محروم نمی‌شوند و در تامین برق شبکه نیز مشارکت دارند.

وی مطرح کرد: در حال حاضر میزان واردات برق از صادرات آن بیشتر شده است و در تلاش هستیم که واردات را از کشورهای همسایه به بیش از این افزایش دهیم و همچنین سعی داریم در زمینه صادرات نیز با هماهنگی کشورهای طرف قرارداد محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنیم. بنابراین شرایط به گونه‌ای رقم خواهد خورد که واردات با اولویت تامین برق کشور در صدر اهداف ما قرار گیرد. قابل ذکر است که در پاسخ اینکه خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت باید گفت شرایط به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. اول اینکه گرمایی که اکنون با آن مواجه هستیم در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و در این خصوص نمی‌دانیم گرمای هوا چه روندی را در پیش خواهد گرفت. اگر دمای هوا به حالت اعتدال درآید و مشترکان در میزان مصرف برق همکاری لازم را داشته باشند، یا به عبارت بهتر در ساعت اوج کمتر از برق استفاده کنند، مردم از دور کند کولرهای آبی و درجه ۲۴ کولرهای گازی استفاده کنند می‌توان امیدوار بود که خاموشی‌ها به حداقل برسد.

رجبی مشهدی در پایان ابراز کرد: در صورتی که افزایش دما ادامه یابد و شاهد گرمای سراسری در کشور باشیم و این جو پایدار باشد، قطعا میزان مصرف برق از ۶۰ هزار مگاوات عبور خواهد کرد و این در حالیست که میزان تولید برق تمام نیروگاه‌های فعلی حرارتی و برق‌آبی ۵۴ هزار مگاوات است و این کمبود برق باید از راه مدیریت مصرف جبران شود و صنایع، کشاورزان و سایر بخش‌ها با مصرف صحیح برق، در تامین برق پایدار کمک شایانی را به شرکت برق کرده باشند که با این اقدامات همچنین میزان ساعت‌ چه به لحاظ زمانی و چه حجم مصرف محدود نخواهد شد و با خاموشی کمتری مواجه می‌شوند.

ارسال نظر