|
کدخبر: 166437

روزهای خوب در انتظار بازار نفت ایران

مذاکرات میان آمریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران برای توافق هسته ای جدید هنوز به نتیجه نرسیده اما آمار نشان می دهد که تولید نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معامله گران نمی توانند میزان نفتی که ایران می تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند.

انرژی روزهای خوب در انتظار بازار نفت ایران

مانیش راج، مدیر مالی شرکت ولاندرا انرژی در این باره اظهار کرد: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می شود و به نظر می رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریمهاست. وی بر این باور است که بمحض رفع شدن تحریمهایی که در دوران ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه اش که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد با وجود تحریمهای آمریکا، ایران شیرهای نفتش را از اواخر سال میلادی گذشته باز کرده و عرضه این کشور در مارس به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در حدود دو سال اخیر است.

این آژانس خاطرنشان کرد پس از این که دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریمها را احیا کرد، صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. با این حال چین هرگز به طور کامل خرید نفت ایران را متوقف نکرد و فروش نفت ایران به چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با میانگین ۱۵۰ هزار بشکه در روز در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ بود. صادرات ایران به چین در مارس امسال ۶۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شد. و به نظر می رسد در حالی که مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای احیای برجام ازسرگرفته شده است، این خرید ادامه دارد.

آژانس بین المللی انرژی در این گزارش پیش بینی کرد اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد و تحریمها رفع شوند، حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت ایران می تواند در مدت کوتاهی به بازارهای جهانی برگردد.

مارشال استیوز، تحلیلگر بازارهای انرژی شرکت آی اچ اس مارکیت پیش بینی کرد اگر مذاکرات نتیجه بخش نباشد، ممکن است اندکی یاس ایجاد کند که تاثیر ملایمی روی بازار نفت خواهد گذاشت با این حال بعید است از نظر صادرات فعلی ایران، حجم چندانی از بازار حذف شود. در واقع مسئله این است که آیا ازسرگیری مذاکرات

ممکن است به افزایش صادرات ایران در سال میلادی جاری منتهی شود. ما روی افزایش قابل توجه در مقطع فعلی واقعا حساب نکرده ایم و تصور می کنیم باید رویکرد صبر و مشاهده را در پیش بگیریم.

بر اساس گزارش مارکت واچ، به گفته استیوز، اگرچه به نظر می رسد هنوز با این چشم انداز فاصله داریم اما رفع تحریمها می تواند در را به روی یک میلیون بشکه در روز دیگر صادرات اضافی باز کند. مگر این که اعضای اوپک این افزایش که می تواند قیمتها را تحت فشار نزولی قرار دهد را به نحوی جبران کنند. همچنین اگر تقاضا تا آن زمان بهبود پیدا کند و از رشد عرضه فراتر رود، /tags/

 

بالاتر ایران می تواند جذب شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر