|
کدخبر: 153625

قیمت نفت بر مدار صعود

قیمت نفت روز جمعه با امیدواری بازار به رونق گرفتن اقتصاد و تقاضا برای سوخت تحت تاثیر اقدامات محرک مالی امریکا و محدودیت عرضه تولیدکنندگان بزرگ، بیش از دو درصد صعود کرد.

انرژی قیمت نفت بر مدار صعود

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۹ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۶۲ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۶۲ دلار و ۸۳ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۲۰ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا یک دلار و ۲۳ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۵۹ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۵۹ دلار و ۸۲ سنت پیش رفته بود که بالاترین قیمت از نهم ژانویه سال ۲۰۲۰ بود.

شاخص نفت امریکا برای کل هفته حدود ۴.۷ درصد و نفت برنت ۵.۳ درصد رشد داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا در تلاش برای به تصویب رساندن بسته کمک مالی کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری به منظور رونق بخشیدن به رشد اقتصادی و کمک به میلیونها شهروند بیکار، با گروهی از شهرداران و فرمانداران دو حزب دیدار خواهد کرد.

هر سه شاخص بزرگ سهام امریکا دومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساندند و کاهش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان، امیدها به بازگشت به وضعیت عادی را تقویت کرد.

جیم ریتربوش، رئیس شرکت ریتربوش و آسوشیتس در ایلینویز اظهار کرد: انتظارات برای بسته کمک کرونایی و پیشرفت واکسیناسیون احتمالا تقاضا برای داراییهای پرریسک را حفظ کرده و از بازار نفت پشتیبانی خواهد کرد.

قیمتهای نفت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک و متحدانش روند افزایشی داشته است.

تحلیلگران شرکت کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشتند: قیمت نفت هفته گذشته رشد اخیرش را تحت تاثیر نشانه‌های کاهش سطح ذخایر نفت به خصوص در امریکا حفظ کرد. انتظار داریم با احیای تقاضا برای سوخت حمل‌ونقل که همسو با کاهش محدودیتهای کرونایی روی خواهد داد، ذخایر نفت در سال میلادی جاری کاهش بیشتری پیدا کند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، ذخایر نفت این کشور هفته گذشته بیش از شش میلیون بشکه کاهش پیدا کرد در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز رشد ذخایر به میزان حدود یک میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. اما ذخایر بنزین ۴.۳ میلیون بشکه رشد کرد که بسیار بالاتر از پیش‌بینی رشد ذخایر بنزین به میزان ۱.۸ میلیون بشکه از سوی تحلیلگران بود. تقاضا برای بنزین در چهار هفته گذشته ۱۰ درصد پایینتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش که روز پنج شنبه منتشر شد، برآوردش از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۱۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی قبلی خود کاهش داد و ۵.۷۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد عرضه نفت همچنان بالاتر از تقاضا مانده است با این حال انتظار می‌رود واکسنهای کووید ۱۹ از احیای تقاضا پشتیبانی کنند.

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تصویر بدبینانه تری از آنچه فعالان بازار با توجه به قیمتهای بالای فعلی در نظر گرفته بودند، ترسیم کرد.

آمار تقاضا در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، تیره مانده است. شمار افرادی که در آستانه تعطیلات سال نوی چینی در این کشور به تعطیلات رفتند، ۷۰ درصد در مقایسه با دو سال پیش کاهش داشت که نشان دهنده تاثیر محدودیتهای کرونایی بر سفرهای داخلی در چین است.

تحلیلگران و معامله گران هشدار دادند اگر تولید نفت امریکا رشد کند، موانعی بیشتری برای روند تعادل مجدد بازار به وجود می‌آورد.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شرکت‌های انرژی امریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را برای دوازدهمین هفته متوالی افزایش دادند که طولانیترین روند رشد شمار دکلها از ژوئن سال ۲۰۱۷ به این طرف است. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز در هفته منتهی به ۱۲ فوریه با پنج حلقه افزایش، به ۳۹۷ حلقه رسید که بالاترین میزان از ماه مه سال گذشته به شمار می‌رود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر