|
کدخبر: 143609

صنعت پتروشیمی هم راستا با جهش تولید

امروز درسی و هشتمین هفته از پویش ملی تدبیر و امید سه طرح ملی پتروشیمی با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به شکل ویدئو کنفرانس در غرب کشور افتتاح شد.

انرژی صنعت پتروشیمی هم راستا با جهش تولید

پیش از ظهر امروز رئیس‌جمهوری در مراسمی سه طرح پتروشیمی در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی با سرمایه‌گذاری ۹۱۶ میلیون یورو (۲۸ هزار میلیارد تومان) را افتتاح کرد.

با افتتاح این طرح‌ها در مجموع ۹۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید سالیانه پتروشیمی اضافه می‌شود.

رشد وزنی ۴۴ میلیون تنی پتروشیمی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰

رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم در صنعت نفت و پتروشیمی این بود که توانستیم پتروشیمی را هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی به دو برابر آنچه که قبل از سال ۹۲ بود، برسانیم.

حسن روحانی یادآور شد: پتروشیمی از لحاظ وزنی از ۵۶ میلیون تن تا سال آینده به ۱۰۰ میلیون تن و از لحاظ ارزشی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار یعنی از دو برابر هم بیشتر رسید، در فولاد و در بسیاری از موارد دیگر هم همین طور است که این جزو افتخارات بی‌سابقه این دولت است.

وی با بیان این که امروز کارهای بزرگی انجام شده است، گفت: یکی از این اقدامات بزرگ در صنعت پتروشیمی است. امروز خوشحالم که در این دولت ریل‌گذاری برای دولت بعد هم انجام شده است. وقتی درباره پتروشیمی صحبت می‌کنیم، نمی‌گوییم سال ۱۴۰۰ که سال پایانی این دولت است. سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۶را هم می‌گوییم چرا که برنامه‌ریزی شده است.

درآمد ۲۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰

وزیر نفت در مراسم افتتاح سه طرح پتروشیمی گفت: درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ بر پایه قیمت‌های ثابت سال ۹۵، حدود دو میلیارد دلار بود که با طراحی گسترده که در این سال شروع شد درآمد این صنعت با جهش اول در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید از سال ۹۲ با جهش دوم این کار صنعت پیگیری شد و با اتمام طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ این درآمد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و طرح‌های در دست اجرا به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

«بیژن زنگنه» گفت: امسال در ادامه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی طبق وعده، ۱۹ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسند.

وی توضیح داد: تا کنون هفت طرح به بهره‌برداری رسیده و امروز سه طرح دیگر افتتاح می‌شود که طرح اول، فاز پتروشیمی ایلام است، بعد پتروشیمی هگمتانه و سپس به مجموعه طرح‌های کوچکی که در ارومیه خواهد رسید.

به گفته زنگنه، امسال ۱۰ طرح به ارزش تولید سالیانه بیش از پنج میلیارد دلار دارند و علاوه بر آن وزارت نفت ریل‌گذاری برای آینده را نیز در دستور کار داشته است به این صورت که دو مگا پروژه شروع می‌شود که هر کدام آنها از نظر اندازه و ارزش تولیدات از بندر امام فعلی بزرگ‌تر است و خوراک این پروژه‌ها تامین شده و سرمایه‌گذار و زمین‌ها هم مشخص شده است.

جزییات سه طرح پتروشیمی افتتاحی توسط رئیس جمهوری

فاز دوم پتروشیمی ایلام، راه‌اندازی واحد الفین ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین‌ پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود. واحد الفین پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم تنها واحد الفین در غرب کشور است که با سرمایه‌گذاری۸۶۶ میلیون یورو شامل ۸۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری الفین و ۵۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری واحد گوگردزدایی به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین ۷۱ درصد ساخت این واحد، شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است.

کل ارزش تولیدات این پتروشیمی ۴۳۹ میلیون دلار در سال خواهد شد. ۳۰۵ هزارتن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی اتیلن سنگین مصرف می‌شود و فروش اتیلن مازاد ۱۵۳ هزارتن است. ارزش فروش مازاد نیز ۲۳۵ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.

طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه، این طرح، با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و حضور نداشتن کارشناسان خارجی راه‌اندازی شد و بیش از ۹۵ درصد از نیروهای شاغل در این طرح، بومی هستند.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده ۵۸۵ میلیارد ریال است. طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با دریافت ۳۲.۲ هزار تن خوراک اسید سولفوریک و ۳۸ هزار تن کلرید پتاسیم ناخالص، در مجموع ۴۰ هزار تن کود سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسید کلریدریک در سال تولید خواهد کرد.

میزان اشتغال این طرح ۵۰ نفر است و در ساخت آن از ۳۰ درصد ظرفیت شرکت‌های داخلی و ۷۰ درصد شرکت‌های خارجی استفاده شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها در مجموع این طرح سالانه ۲۵.۲ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

طرح پتروشیمی هگمتانه، ا سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیون دلار، ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان، ریالی، ساخته شده و محصول نهایی آن تولید پی وی سی گرید پزشکی و گرانول گرید پزشکی است.

برای ساخت این پتروشیمی سهم ساخت داخل ۲۰ درصد و ۸۰ درصد بقیه که بیشتر مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات می‌شود، از خارج تامین شده است.

اجزای پتروشیمی هگمتانه شامل واحد پلیمریزاسیون، واحد خشک‌کن و واحد تولید گرانول است و در مجموع سالانه هشت هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر