|
کدخبر: 122810

اتاق تاریک نفت واقعیت دارد؟

وزیر نفت با اشاره به اینکه در نفت اتاق تاریک نداریم و اتاق تاریک برای دشمنان است، ‌گفت: اعلام برنامه‌های دور زدن تحریم، توضیح نقشه‌های عملیات در جنگ است.

انرژی اتاق تاریک نفت واقعیت دارد؟

 بیژن زنگنه امروز در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هشت محور اصلی را اجرا کرده گفت: ‌این هشت محور شامل افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پالایشی و پتروشیمی، توسعه گازرسانی، ‌افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان، ‌جمع آوری گازهای همراه نفت، ریل‌گذاری برای آینده صنعت نفت و مقابله با تحریم‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه میادین مشترک، اولویت‌بندی انجام شد، افزود: به همه آنها پرداختیم و مهم‌ترین میادین شامل میادین غرب کارون و افزایش ظرفیت تولید از پارس جنوبی بود.

به گفته زنگنه تولید از میادین غرب کارون از ۷ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین قراردادهای نفتی برای میادین مشترک دیگر بسته شد.

ایران در پارس جنوبی از قطر جلوتر است

وی تاکید کرد: ۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا تمام شده و تنها یک پالایشگاه مانده که تاثیر زیادی در تولید ندارد و با این اقدامات تمدن صنعتی در این منطقه تکمیل شده است.

وزیر نفت افزود: تولید ایران از پارس جنوبی در سال ۹۲ حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود که این عدد اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. اکنون تولید گاز ایران در پارس جنوبی از همسایه بیشتر است با اینکه حجم مخزن ما کمتر است.

زنگنه گفت: ایران تا کنون ‌۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است.

 وی ادامه داد: طرح‌های دیگری برای نگهداشت تولید از سال ۹۷ آغاز شده و ۲۳ قرارداد نیز به صورت‌ای پی سی به امضا رسیده است که دو طرح آن توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، آغاز شد.

زنگنه با بیان اینکه خط لوله گوره جاسک برای تنوع مبادی صادراتی در دستور کار قرار گرفت، گفت: خط لوله هزار کیلومتری آخر امسال تمام می‌شود و یک میلیون نفت از گوره به جاسک منتقل و صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: گازرسانی صورت گرفته در کشور معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت است و اگر قرار بود این سوخت با فرآورده‌های نفتی تامین شود، لازم بود تا معادل ۱۰ پالایشگاه ۲۶۰ هزار بشکه‌ای در کشور احداث می‌شد. اما این سوخت بدون آسیب به محیط‌زیست تامین شد.

به گفته وزیر نفت، صنعت گاز و صنعت پتروشیمی هر دو محصول جمهوری اسلامی هستند، زیرا اگرچه در پیش از انقلاب در بخش نفت اقداماتی انجام شده بود اما صنایع گاز و پتروشیمی هر دو مولود جمهوری اسلامی هستند.

افزایش ۲۵ میلیون تنی ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۹۹

وی به جدایی از خام فروشی در صنایع نفت و گاز اشاره کرد و گفت: در پتروشیمی توانستیم تولید را از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ برسانیم و امسال نیز با بهره‌برداری از ۱۷ طرح دیگر پتروشیمی ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده می‌شود.

زنگنه ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن در سال با ارزش ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینکه با جهش سوم در سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن و ارزش آن نیز به ۳۷ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری است.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ظرفیت پالایشی کشور، گفت: ظرفیت پالایشی کشور که در سال ۹۱ حدود ۱.۸ میلیون بشکه بود، اکنون به ۲.۱ میلیون بشکه رسیده است، گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه پالایشگاه‌ها و همچنین بهبود گازرسانی در مقایسه با سال ۹۱، چهار برابر شده است.

دوری از خام فروشی

به گفته زنگنه، دوری از خام‌فروشی و دور زدن تحریم‌ها را توانستیم محقق کنیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید بنزین ایران در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر بوده که این عدد در سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح‌های سیراف نیز در جریان است، ادامه داد: در طرح‌های نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌های آبادان، تبریز، بندرعباس، اصفهان و پالایشگاه اراک نیز در دستور کار است. همچنین قانون حمایت از پتروپالایشگاه‌ها نیز اجرایی شده است.

وی افزود: دراجرای این قانون ۲۰ طرح تعریف شده که شامل ۵ پالایشگاه نفتی و ۳ پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه است که با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد دلاری محقق خواهد شد. طرح‌های دیگر نیز مربوط به بهسازی پالایشگاه‌ها است و ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای آن در نظر گرفته شده است.

زنگنه گفت: در صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز ۵.۸ میلیارد دلار به پتروشیمی‌های پایین دستی از طریق بورس خوراک می‌دهیم. برای توسعه این صنایع نیز حاضریم تامین لایسنس، تامین بازار و تضمین خوراک را انجام دهیم.

به گفته وزیر نفت به دنبال آن هستیم تا صنایع پیشران پتروشیمی مجوز بگیرند و معافیت مالیاتی، تنفس خوراک و تسهیلات پلکانی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در صنایع پالایشی ۵ میلیارد دلار فرآورده به صنایع پایین دستی عرضه می‌شود، ‌گفت: ‌این خوراک شامل نفتا، نفت سفید، ‌لوبکات، ‌وکیوم باتوم و... می‌شود.

زنگنه توسعه گازرسانی را ابتکار مشترک مجلس و دولت دانست و افزود: اکنون ۸۳ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری و در مجموع ۹۴ درصد جمعیت کشور به شبکه گاز متصل هستند.

 وی ادامه داد: تعداد روستاهای گازرسانی شده از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ به ۳۱ هزار رسیده در شرایط فعلی رسیده است تا پوشش گازرسانی را به ۹۵ درصد برسانیم. همچنین سوخت مایع نیروگاه از ۴۳ به ۱۰ درصد رسید.

ثبت رکورد صادرات ۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز

وزیر نفت تاکید کرد: صادرات گاز طبیعی در این مدت ۲ برابر شده است. در مواردی مانند پاکستان مشکلات خارج از اراده ما بوده است. رکورد صادرات گاز امسال عدد ۸۰ میلیون متر مکعب در روز را نیز شکست.

وی گفت: یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی شدیم و اینکار از طریق بورس انجام می‌شود.

به گفته زنگنه صادرات پتروشیمی با وجود تحریم نسبت به پارسال بیشتر است، هرچند که از نظر قیمت با افت همراه بوده است.

زنگنه به موضوع جمع‌آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد، ادامه داد: طرح بیدبلند خلیج‌فارس بزرگترین طرح کشور برای جمع‌آوری گازهای همراه است. با هدف‌گذاری انجام شده، تا سال ۱۴۰۱ همه گازهای همراه فرآورش و خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود.

وی به تحریم‌های نفتی نیز اشاره کرد و افزود: تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها برای صادرات نفت انجام شده است. از هر کسی که امکان بوده از قرارگاه گرفته از نیروهای امنیتی و مجلس کمک خواستیم تا برای صادرات نفت کمک کنند.

وزیر نفت گفت: به دنبال راه‌هایی هستیم تا بتوانیم راه‌های جدید برای صادرات مویرگی پیدا کنیم. اکنون درگیر جنگ نابرابر و تجاوزگرانه علیه ملت ایران هستیم و انتظار داریم متناسب با این شرایط با ما برخورد شود.

مجوزهای تولید متانول قابل ابطال نبود

وی با بیان اینکه نفت از موتورهای محرک صنعت و پیمانکاری در کشور است، تاکید کرد: با تحرک در صنعت نفت، اشتغال در پیمانکاران ایجاد می‌شود البته منابع ما برای حرکت توسعه‌ای کفاف نمی‌دهد.

زنگنه افزود: ۴ سند برای ریل‌گذاری تا سال ۱۴۲۰ آماده کرده‌ایم که شامل سند سوخت حمل‌ونقل کشور، تراز مصرف و تولید گاز، سند تولید نفت و سند تولید محصولات پتروشیمی است.

وی در پاسخ به انتقاد از حجم بالای تولید متانول در کشور، گفت: عمده مجوزهای متانول در دولت‌های نهم و دهم صادر شده بود و امکان ابطال آنها وجود نداشت. با این حال از این طرح‌ها حمایت نکردیم و در نوبت دریافت وام از صندوق توسعه ملی قرار نداشتند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه متانول می‌تواند به پروپیلن تبدیل شود، ادامه داد: رسیدن به پروپیلن شبیه دستیابی به معدن طلا است زیرا در پایین‌دست آن دریایی از فرصت‌های شغلی و مصنوعات وجود دارد.

وی افزود: حدود ۴.۵ میلیون تن متانول تولید شده در عسلویه به پروپیلن تبدیل خواهند شد. از ۳ میلیون تن متانول یک میلیون تن پروپیلن تبدیل می‌شود. پروپیلن تولید شده توسط خط لوله به شمال فارس و از آنجا از مسیرهای مختلف به سایر نقاط کشور ارسال خواهد شد. طرحی نیز در بندر امیرآباد با ظرفیت۴۰۰ هزار تن پروپیلن در دست اقدام است.

قرارداد فاز ۱۱ را نظام جمهوری اسلامی امضا کرد

زنگنه با تاکید بر اینکه قرارداد فاز ۱۱ را نظام جمهوری اسلامی امضا کرد و امضای همه را در این زمینه دارم، گفت: فاز اول فرزاد با ارزش ۲.۲ مییلیارد دلار در آینده امضا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه، ۲۰۰ میلیارد دلار باید در نفت سرمایه‌گذاری انجام شود، ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد دلار آن از منابع داخلی و ۸۰ میلیارد دلار آن یز از منابع خارجی خواهد بود.

وزیر نفت به قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال اشاره کرد و افزود: ‌در آن قرارداد برای فشارافزایی تولید گاز در پارس جنوبی نیازمند فناوری بودیم و حتی چینی‌ها نیز این فناوری را نداشتند. با بازگشت تحریم‌ها توتال و چینی‌ها از قرارداد خارج شدند و شرکت پتروپارس بخش اول قرارداد را آغاز کرد.

به گفته زنگنه در هر فاز پارس جنوبی باید ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از افت تولید هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی نفت را خودمان راه انداختیم، ‌گفت: کارهای مهمی کردیم اما کافی نیست زیرا مشکل منابع داریم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در مقابل ترکمنستان مقاومت کردیم، ادامه داد: ترکمنستان گاز را قطع کرد و ما حاضر نبودیم امتیاز جدید بدهیم. بعد از آن به داوری مراجعه کرد و در جریان داوری نیز کمتر از طلب گذشته نصیبش شد. در این زمینه به جای تنبیه باید تشویق شویم.

وی غفلت از بهینه‌سازی را به دلیل تخصیص منابع به یارانه‌ها عنوان کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه در صادرات گاز به عمان تمام اختیارات برای لوله‌گذاری در آب‌های عمیق را به قرارگاه سپردیم، افزود: در کشور توانایی لوله‌گذاری در عمق هزار کیلومتر وجود ندارد.

به گفته وزیر نفت، در وزارت نفت سی ان جی سوخت اصلی کشور است و اولویت دارد.

وی با بیان اینکه جاسک هاب انرژی می‌شود، ادامه داد: ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

آمادگی وزارت نفت برای تامین خوراک پالایشگاه‌های کوچک

زنگنه بر تامین خوراک پالایشگاه‌های کوچک تاکید کرد و گفت: هر کسی که از ما نفت خام و میعانات می‌خواهد حاضریم به صورت قرارداد مستقیم و یا در بورس آن را تحویل دهیم.

وی تاکید کرد: ‌امسال ۷ میلیون تن فرآورده نفتی در بورس انرژی فروخته شده است.

زنگنه ادامه داد: ما در کشور اتاق تاریک نداریم اما برای دشمنان این اتاق وجود دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه گازرسانی با قدرت انجام می‌شود، گفت: طبق مصوبات شورای اقتصاد هزینه هر انشعاب نباید بیشتر از ۲۰ میلیون تومان شود اما در مناطقی این عدد تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز برآورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه تحریمند، پتروشیمی هم تحریم است، افزود: هر چه صادر می‌کنیم به اسم ایران نیست. البته توضیح برنامه‌های دور زدن تحریم، توضیح نقشه‌های عملیات در زمان جنگ است و تنها می‌توانیم دستاوردها را مطرح کنیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه سهمیه‌بندی بنزین را مگر من لغو کردم؟ گفت: تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ تصمیم دولت بوده و مجلس هم مخالفتی نداشته و افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر