|
کدخبر: 118165

افتتاح دو خط لوله سراسری انتقال گاز

خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر عسلویه تا میاندوآب که ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده و امکان رشد صادرات گار را فراهم می‌کند، امروز با حضور حسن روحانی افتتاح شد.

انرژی افتتاح دو خط لوله سراسری انتقال گاز

امروز (دوشنبه) بهره‌برداری رسمی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در کریدور غرب و شمال‌غرب کشور با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری، ‌«بیژن زنگنه» وزیر نفت و «حسن منتظر تربتی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آستانه هفته دولت آغاز شد.

 خطوط انتقال گاز نهم و ششم سراسری و ۵ ایستگاه تقویت فشار، از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در کریدور غرب و شمال‌غرب کشور هستند که اجرای آن‌ها، روایتگر تلاش، همت، دانش و توانمندی فرزندان ایران در شرکت ملی گاز است.

 این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری‌های داخلی و اطمینان به دانش و فناوری بومی به سرانجام رسیده و گذر خط لوله از موانع طبیعی دشوار و پیچیده در غرب کشور از دیگر ویژگی‌های پروژه احداث خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری است.

طول این دو خط سراسری ۱۸۵۰ کیلومتر است و در طول این مسیر، ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز در شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت نیز احداث شد که وظیفه تقویت فشار گاز طبیعی در این مسیر را بر عهده داشته، ضمن آن که ۷ ایستگاه لانچر- ریسیور برای پیگرانی نیز در مسیر این پروژه، احداث شده است.

اجرای بخشی از پروژه خط انتقال ششم سراسری گاز از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به روش BOT بوده است و در این مسیر، ایستگاه‌های شلمچه و نفت‌شهر نیز با ظرفیت انتقال ۵۰ و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در روز جهت اندازه‌گیری صادرات گاز در این پروژه احداث شده است.

 پروژه خط انتقال گاز ۵۶ اینچ نهم سراسری به طول ۲۳۱ کیلومتر حد فاصل دهگلان- میاندوآب نیز به موازات خط انتقال گاز ششم سراسری از پارس جنوبی آغاز و تا مرز بازرگان در شمال‌غرب کشور در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی گاز ایران تعریف و اجرایی شد.

در واقع، برای تکمیل خطوط انتقال گاز کریدور غرب کشور، اولویت گستره دهگلان- میاندوآب خط نهم سراسری اجرا شد تا ضمن تقویت شبکه گازرسانی شمال‌غرب کشور، افزایش سهم صادرات را موجب شود.

طراحی و اجرای پروژه خط لوله ششم و نهم سراسری گاز تجسمی از اقتصاد مقاومتی با اتکا به دانش بومی است و جذب و بهره‌گیری از منابع بخش خصوصی، به‌کارگیری پیمانکاران داخلی و اجرای پروژه منطبق با استانداردهای جهانی، از دستاوردهای اجرای این پروژه است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها