|
کدخبر: 108444

پایان انقلاب نفت شیل امریکا

جو بایدن قصد دارد فرکینگ یا روش شکست هیدرولیکی را که امریکا در استخراج نفت به کار می‌برد ممنوع کند. توقف استفاده از این روش به انقلاب نفت شیل امریکا پایان می‌دهد.

انرژی پایان انقلاب نفت شیل امریکا

مبارزه برای بردن استقلال انرژی امریکا بسیار طولانی و سخت بوده است. ولی این صنعت با تهدید‌های خارجی جدیدی از سوی اوپک و تهدیدهای داخلی از سوی جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری امریکا مواجه است.

بایدن قصد دارد فرکینگ یا روش شکست هیدرولیکی را که امریکا در استخراج نفت به کار می‌برد ممنوع کند. توقف استفاده از این روش به انقلاب نفت شیل امریکا پایان می‌دهد. نابودی شیل نه تنها صدهاهزار شغل پردرآمد در امریکا را از بین می‌برد بلکه به سایر کشورها اجازه می‌دهد تولید نفت و گاز خود را افزایش دهند.

 انقلاب نفت شیل در امریکا باعث عرضه بی‌سابقه نفت و گاز توسط این کشور شد و به روند کاهش تولید پایان داد. صادرات نفت امریکا در اواخر ۲۰۱۸ برای نخستین بار طی ۷۰ سال گذشته، از واردات آن پیشی گرفت. این کشور در ۲۰۱۹ تبدیل به صادرکننده خالص محصولات نفتی برای نخستین بار از ۱۹۷۳ شد.

بایدن همچنین اعلام کرده هدفش حذف کامل سوخت‌های فسیلی است. حرکت به سمت جایگزین‌های سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک منطقی نیست و امنیت انرژی در امریکا را به خطر می‌اندازد. در واقع به خاطر کاهش تقاضا ناشی از همه گیری ویروس کرونا، سرمایه‌گذاری در بسیاری از سوخت‌های پاک کاهش یافته است. واقعیت این است که راه رسیدن به حذف سوخت‌های فسیلی بسیار طولانی تر از رسیدن به استقلال در انرژی است و نسل‌های آینده همچنان از سوخت‌های فسیلی استفاده خواهند کرد.

 علاوه بر این تهدید داخلی برای صنعت شیل امریکا، بسیاری عقیده دارند هدف عربستان و روسیه از جنگ تولید نفت دربحبوحه سقوط تقاضا در اثر همه گیری ویروس کرونا، از بین بردن استقلال انرژی امریکا بوده است.

 با فشار کنگره امریکا و دونالد ترامپ، عربستان و روسیه این جنگ را کنار گذاشتند ولی خسارات جبران ناپذیری به صنعت شیل امریکا وارد آمد. شرکت چساپیک انرژی، یکی از پیشگامان انقلاب شیل اعلام ورشکستگی کرده است. صنعت شیل امریکا قربانی موفقیت خودش شد و هنوز هم به خاطر قیمت پایین نفت و بدهی بالا بسیار آسیب پذیر است. در واقع، بیش از ۲۰۰ تولیدکننده نفت و گاز در امریکای شمالی از ۲۰۱۵ و بیست تولید‌کننده از آغاز امسال میلادی اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

این تحولات، بحران عدم اطمینان را در صنعت انرژی امریکا به وجود آورده و باعث کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و پایین آمدن دورنمای تولید نفت در این کشور شده است. موسسه اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد امریکایی‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند و رشد اقتصادی کمتری دارند و در همین هنگام مشاغل و سود اقتصادی تولید انرژی را از دست می‌دهند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها