|
کدخبر: 104444

موج دوم کرونا مجدد به جان نفت افتاد

درحالی قیمت نفت هفت هفته صعودی را پشت سر گذاشت که نگرانی از بازگشت موج جدید کرونا، سبب افت ١٠ درصدی قیمت در یک هفته اخیر شد.

انرژی موج دوم کرونا مجدد به جان نفت افتاد

سرانجام پس از یک دوره صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی، دوباره شاهد عقب نشینی قیمتی به واسطه افزایش نگرانی‌ها از شروع موج جدید کرونا بودیم.

طلای سیاه که هفته گذشته را از محدوده ۴۳ دلار و ۴۰ سنت آغازکرده بود نتوانست به واسطه غلبه عوامل بنیادی منفی در محدوده اوج خود باقی بماند و با افت ۱۱ درصدی به رقم ۳۸ دلار و ۷۳ سنت برای تحویل در ماه آگوست بازگشت.

شاخص وست تگزاس اینترمدییت نیز که در ابتدای هفته با صعود چشمگیر توانسته بود پس از حدود ۱۰۰ روز کانال ۴۰ دلار را پس بگیرد، تحت تاثیر نگرانی از کاهش تقاضای ناشی از محدودیت‌های مصرف سوخت در امریکا، دوباره به رقم ۳۶ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه بازگشت.

دراین بین همانطور که در تحلیل هفتگی نیز پیش‌بینی شد، برنت نتوانست در محدوده مقاومتی ۴۳ دلار تثبیت شود و با غلبه اخبار منفی دوباره به زیر ۴۰ دلار بازگشت. از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار هفته گذشته، انتشار گزارش هایی از برخی بانک‌های بین‌المللی در خصوص قیمت نفت در امسال میلادی بود.

در ابتدا بانک امریکایی گلدمن ساکس گزارش داد قیمت نفت به دلیل مسیر نامشخص تقاضای آن در آینده و ذخیره‌سازی بیش از حد و دلهره‎‌آور آن، در هفته‌های آینده کاهش می‌یابد.

‌این بانک امریکایی گفت: سقوط حاشیه کرک اسپرد بنزین به نرخ‌های پایین بی‌سابقه، نشان‌دهنده این است که قیمت‌های نفت خام بیش از ارزش واقعی آن است و همچنین بهبود تقاضا ملایم‌تر است. این دو عامل تعیین‌کننده کاهش قیمت در کوتاه‌مدت هستند. همچنین این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت شاخص برنت به‌زودی به ۳۵ دلار برای هر بشکه برسد.

بانک بارکلیز در یادداشتی اعلام کرد قیمت‌های نفت تحت تاثیر آمار مثبت درباره تقاضا و کاهش تولید اوپک پلاس، به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده بودند اما انتظار می‌رود روند بهبود قیمت آهسته شود.

این بانک با انتظار برای کمبود عرضه در نیمه دوم امسال، پیش‌بینی خود از قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۰ را چهار دلار افزایش داد و اکنون انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت به ۴۱ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به ۳۷ دلار برسد. بارکلیز میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم امسال را ۳۷ دلار و شاخص نفت امریکا را ۳۴ دلار پیش‌بینی کرد.

از سوی دیگر اما نگرانی‌ها از بازگشت موج دوم شیوع ویروس کرونا سبب شد تا امیدواری‌ها به افزایش تقاضا در حوزه نفت خام کم رنگ شده و قیمت طلای سیاه بخشی از رشد خود را از دست بدهد.

این در حالی است که آخرین گزارش‌ها حاکی از افزایش میزان ذخایر نفتی امریکا است. گفتنی است هفته گذشته اخبار مثبتی از بازگشت کسب و کارها به روند فعالیت سابق در این کشور منتشر شد اما با وجود کاهش یافت میزان محدودیت‌های ناشی از قرنطینه و همچنین شروع فصل تابستان، خبری از افزایش تقاضا برای سوخت در امریکا نیست.

همچنین از بیکرهیوز گزارش رسیده که تعداد دکل‌های نفتی امریکا با کاهش قابل توجه، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ به زیر ۲۰۰ حلقه رسیده است. طبق این گزارش هم اکنون تعداد دکل‌های نفتی فعال امریکا برابر با ۱۹۹ حلقه است.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود، شاخص برنت باتوجه شرایط موجود در امسال در محدوده ۳۷ دلار تا ۴۵ نوسان داشته باشد که البته تحلیلگران رقم ۴۰ دلار را برای امسال منطقی می‌دانند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر