|
کدخبر: 99564 شروین اشیدری

گفت‌و گوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت:

قیمت موتورسیکلت امسال بالا می‌رود؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: امسال به نظر می‌رسد که به دلایل مختلف دوباره با کاهش تولید مواجه شویم.

اقتصاد قیمت موتورسیکلت امسال بالا می‌رود؟

این روزها صبحت درباره بازار خودرو و همچنین وضعیت تولید و فروش آن به شدت زیاد است اما شرایط در صنعت موتورسیکلت چگونه است؟ سال گذشته چه تعداد موتورسیکلت تولید شد و امسال وضعیت چگونه خواهد بود؟ آیا قیمت‌ها بالا می‌رود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها گفت‌و‌گویی با بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

ضیامقدم

ضیامقدم ابتدا گفت: تولیدات موتورسیکلت در حال انجام است و مشکلی به آن صورت وجود ندارد که جلوی انجام این کار را بگیرد. اما فعلا شرکت‌ها بیشتر از مواد اولیه موجود در انبار استفاده می‌کنند و سفارش‌گذاری جدید صورت نگرفته است. اما باید گفت که به ذکر است ما در سال۹۸ تقریبا بین ۴۰ الی ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش تولید داشتیم.

احتمال افت تولید در سال ۹۹

وی ادامه داد: سال قبل حدود ۱۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کردیم. سال ۹۷ حدود ۱۵۴ هزار دستگاه موتورسیکلت داشتیم و این رقم برای سال ۹۶ تقریبا ۱۶۴ هزار دستگاه بود. به ترتیب از آمار تولید کاسته شده است. امسال نیز به نظر می‌رسد باز هم با کاهش تولید مواجه شویم که این قضیه نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین ماده ۱۲ از قانون هوای پاک است. طبق این قانون به ازای هر موتورسیکلت برقی که نتوانیم در دوره ۳ ماهه تولید کنیم باید ۳ برگه گواهی اسقاط بگیریم. در اصل آن‌هایی که نمی‌توانند ۱۰ درصد از سبد محصولات خود را در دوره ۳ ماهه به مدل‌های برقی اختصاص بدهند باید به همان میزان ۳ برگه گواهی اسقاط بگیرند تا یک موتورسیکلت بنزینی تولید کنند.

شرط تولید موتورسیکلت بنزینی

دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره تولید نمونه‌های برقی گفت: در حال حاضر موتورسیکلت برقی تولید می‌شود ولی بازار خاصی به خاطر قیمت بالا ندارد. ما بارها در مورد مشکلات این نوع موتورسیکلت‌ها راهکارهایی داده‌ایم. قیمت تمام شده موتورسیکلت برقی بالاست ضمن این که مشکلات شارژ در سطح شهرها را دارد. دو سال بعد که باتری موتور خراب شود نیز مشتری باید نصف پول خود موتورسیکلت را هزینه باتری کند. مسئولین البته کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند اما هنوز اتفاق خوبی رخ نداده است.

 وی در ادامه گفت: آماری از میزان تولید موتورسیکلت‌های برقی به صورت دقیق نداریم اما فکر نمی‌کنم در سال گذشته بیش از ۳ الی ۴ هزار دستگاه تولید شده باشد. یکی از مشکلاتی که داریم این است که پلیس راهور با ما همکاری نمی‌کنند که آمارها را به ما بدهند. حتی تفکیک نوع و حجم موتورسیکلت را اگر داشتیم می‌توانستیم تحقیقات خوبی را در زمینه تولید انجام دهیم.

امسال افزایش قیمت داریم؟

ضیامقدم در پاسخ به این سوال که قیمت موتورسیکلت در سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟ به گسترش‌نیوز گفت: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی درستی از میزان تقاضا برای خرید موتورسیکلت در سال ۹۹ داشت چرا که مشکل شیوع کرونا نیز وجود داشته است. تولید خاصی صورت نگرفته که بخواهیم وضعیت بازار را سنجش کنیم. در مورد قیمت‌ها نیز هنوز شرایط مشخص نیست و سفارش خاصی نداشتیم. قطعا افزایش قیمت برای همه صنایع با توجه به افزایش نرخ ارز وجود دارد و شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت جزو گروه‌هایی نیستند که بتوانند از ارز آزاد استفاده کنند. اما اگر این قضیه رخ دهد قیمت تمام شده محصولاتشان بالا خواهد رفت.

وی در پایان به بحث داخلی‌سازی اشاره کرد و گفت: از لحاظ داخلی‌سازی وضعیت بستگی به تنوع مدل‌ها دارد. برخی از مدل‌ها را می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم اما برخی دیگر چون تیراژ پایین دارند توجیه اقتصادی ندارند و قطعاتشان به صورت ckd‌ وارد می‌شود. متاسفانه پیشرانه موتورسیکلت‌ها نیز در ایران تولید نمی‌شود. اکثر پیشرانه‌ها نیز از کشورهای چین و هند تامین می‌شود و به خاطر شیوع کرونا اگر شرکت‌ها ثبت سفارش نیز انجام داده باشند هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. در ارتباط با چین تقریبا وضعیت پایدار شده و تامین از جاهایی بوده که شیوع کرونا در آن‌ها کمتر بوده است.

خبرنگار: شروین اشیدری
  • سیدعطااله ارسالی در

    موتور پرواز200بخرم یا کویر250. کدام بهتر ه

ارسال نظر